2010-01-02, 18:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dess bättre är det inte så ofta man stöter på en kriminalare som extraknäcker som inbrottstjuv. Eftersom denne kriminalares efternamn var mycket ovanligt samt att det finns släkt som lever än i dag, så får han bli kallad för enbart H.

Artikel GP onsdagen den 20 maj 1953.

"Kriminalaren H. spelade bort 6.000 på toton."

"Från den 4 april förra året och fram till den 17 april i år hann t.f. kriminalkonstapel H. med 5 inbrott, därav 2 i rådhusets bouppteckningsavdelning. Endast några dagar innan han anhölls efter det nattliga slagsmålet med rådhusets nattvakt, som överraskade honom vid den sista kuppen, bröt sig H. in på flyghamnsrestauranten vid Lindarängen och stal en flaska vin och 10 paket cigaretter. På hans kreditsida står också, enligt det åtal som på tisdagen levererades till Stockholms rådhusrätt, 2 inbrott i garage vid Lindarängen. Från november 1951 fram till april 1952 spelade H. bort nära 6.000 kr. på totospel.

Enligt stadsfiskal Berndtssons åtal, som onfattar sex olika brott, tog H. också i maj förra året 1200 kr. ur ett kassaskrin tillhörande kriminalpolisföreningen. H. hade då öppnat ett skrivbord med en falsk nyckel och skurit upp metallnätet i kassalådan med sin fickkniv. Pengarna gick åt till totospel, liksom de lån på 4.700 kr. som han tagit upp ur poliskårens lönekassor.

Han hade en fix idé att göra inbrott i rådhuset och han trodde att det fanns mycket pengar i kassaskåpet på den avdelning som han själv brukade besöka ibland då han lämnade bouppteckningar. Han tog med sig en portfölj med bl.a. drillborr, blyhammare, kofot och rörtång, sade till sin hustru att han skulle gå på tjuvjakt och gav sig hemifrån i en av kriminalens tjänstebilar.

H. har skött sitt arbete exemplariskt och gjort utmärkta utredningar om bl.a. inbrott i källare och vindar. Hans förmän ger honom också de bästa lovord.

Hans stora intresse för hästar och hästsport torde ha bidragit till hans inbrott. Redan när han kom till Stockholm 1938 började han spela på Solvalla och Ulriksdal och hans spel blev allt djärvare och mer förlustbringande. Vid något tillfälle satsade han 1.000 kr på en häst som inte gav ett öres utdelning. Någon direkt penningnöd har han dock inte lidit, han och hustrun har haft en sammanlagd årsinkomst av c:a 22.000 kr.

Den häktade kriminalkonstapeln genomgår sinnesundersökning. Åklagaren yrkar att han avsätts från sin befattning som poliskonstapel vid Stockholms poliskår."

Någon annan som känner till ytterligare fall, där polismän har extraknäckt som inbrottstjuvar?
Citera
2010-01-02, 19:01
Medlem
Dr.Dres avatar
Hur mycket var 1000 kr värt omkring -52 då?
Citera
2010-01-02, 20:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
1000 kr. 1952.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre
Hur mycket var 1000 kr värt omkring -52 då?

Utan att jag vet något bestämt så skulle jag tänka mig ca 20-30.000 kr.

Någon som vet mera exakt vad 1000 kr. 1952 kan vara värt 2010?
Citera
2010-01-02, 20:19
Medlem
Exemplarisk?

Vore intressant att få veta ifall Kriminalaren H. skötte sig exemplariskt även på polishögskolan och ifall han fick vård mot sitt spelmissbruk. Det måste ändå ses som unikt att mönsteranställda begår brott för att finansiera sitt spelande. Mycket vanligare är då att det slutar med stora skulder.

Dock, inte en polishistoria men än väl, är ett liknande fall aktuellt. Nämligen den kvinna som arbetade som ekonomiansvarig på ett företag och som spelade bort 15 miljoner av företagets pengar.
http://www.dn.se/ekonomi/spelbolag-betalar-tillbaka-pengar-1.1019893

En yrkesparallell mellan denna kvinna och kriminalaren H. innebär mycket utredning, insamlande och iordningställande av information och uppgifter. Kan det finnas en koppling mellan fallenhet för spelmissbruk och fallenhet för en "pusselsättande" talang så som kriminalarens och ovannämnda kvinnans yrke kräver?
Citera
2010-01-02, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Utan att jag vet något bestämt så skulle jag tänka mig ca 20-30.000 kr.

Någon som vet mera exakt vad 1000 kr. 1952 kan vara värt 2010?
SCB's Prisomräknare
http://www.scb.se/Pages/PricesCrib____258649.aspx

Alltså, år 1952 var 1 000 kr värt 13 350 kr.
Citera
2010-01-02, 22:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Värde idag.

Citat:
Ursprungligen postat av aristocrata
SCB's Prisomräknare
http://www.scb.se/Pages/PricesCrib____258649.aspx

Alltså, år 1952 var 1 000 kr värt 13 350 kr.

Tack för info samt prisomräkning.

Alltså drygt 13 gånger pengarna. Trodde att det skulle vara något mera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in