Citat:
Ursprungligen postat av Callesthlm86
Kära flashback!
Jag pluggar för tillfället i Uppsala och har ett år kvar på min Kandidat inom statsvetenskap och efter det väntar masterutbildning.
Upplägget på mastern är att man har en termin som man kan plugga lite vad som så då funderar jag på en gammal dröm som är att bo i New York några månader.
Jag har surfat runt på Columbias och New York University's hemsida men de är väldigt spretiga och (förståligt) inte inriktade till studenter från utlandet. Så jag undrar om det finns någon på flashback som har erfarenhet från att plugga på universitetsnivå i USA, främst då New York, eller i övrigt har koll på detta.
Mina inledande frågor är:
1, Finns det fristående kurser att plugga eller hur funkar systemet i USA?
Men främst, går det att söka fristående kurser vid NYU eller andra universitet i New York?
2, Hur ser terminsystemet ut? Ligger terminerna i USA likadant som i Sverige eller är det de brittiska systemet med tre terminer som gäller?
3, Hur går ansökningsförfarandet till för internationella studenter?
Nu låter jag flashback sköta sitt och lutar mig tillbaka, hoppas jag....
//Calle
Tjo!
Om du vill ha svar på frågorna måste du, anser jag, först säga vilken skola du är intresserad av. Då det kan skilja sig något enormt mellan skolor. Jag själv är på G till en skola i North Dakota som har två terminer + summer term, medan en annan skola jag hade kontakt med i Chicago hade fem olika terminer per år.
Detta var bara ett exempel, och extrema skillnader går garanterat att hitta i alla dina frågeställningar.
Så länge skolan erbjuder studier för internationella studenter så finns information i 9 fall av 10 lättillgängligt på hemsidan.
Så... Informera om vad du är intresserad av så ska man försöka hjälpa till så gott det går...