2010-01-01, 21:45
Medlem
Racksarnss avatar
Okej jag gjorde en tråd om min processor som inte fungerade i förrgår och nu har jag kommit fram till att jag måste flasha bios.

Jag har testat två olika flash program nu och när jag ska starta det ena (som heter typ afuwin, och det här programmet står med på acers hemsida..) står det bara "bios does not support afu" och till det andra programmet (winphlash som vart rekommenderat här på fb) behöver jag en bios fil som har formatet typ .wph/.wp2/.rom/.ro2 och det går inte heller att hitta någonstans.

Jag börjar tröttna på det här och det tar på mina nerver att acer ska suga pung såhär.

Jag uppskattar alla råd just nu!

Jag ska uppdatera bios så min nya processor ska funka föresten, och att man måste uppdatera skiten står det heller inget om på acers hemsida. Där står det självklart bara att datorn stöder ALLA processorer upp till 3,8GHz. Och min nya är 3.0GHz. Hoppet sinar fb...
Citera
2010-01-01, 22:39
Medlem
mamafiaboys avatar
Folk som inte vet vad de sysslar med ska inte syssla med det heller
Senast redigerad av mamafiaboy 2010-01-01 kl. 22:46.
Citera
2010-01-01, 23:22
Medlem
-ELF-s avatar
Som ovanstående skrev fast snällare...
Du borde ta hjälp av en vän om du har någon datorkunnis kompis.

Men om du Absolute behöver göra det själv så...
Vad har du för moderkort?
Gå in på moderkortstillverkarens hemsida och leta dig fram till ditt moderkort.
Ladda hem senaste BIOS versionen som INTE är en beta version.
Sen lägger du in BIOS:et på en diskett eller ett USB minne.
Där efter startar du om datorn och väljer t.ex. Q-Flash om du skulle ha ett Gigabyte kort.
Sen är det bara att följa anvisningarna.
Tänk på att BIOS:et oftast måste ligga i roten av disketten eller vad det nu ligger på. Det får alltså inte ligga i någon mapp.

Kanske inte världens besta förklaring. Men du kanske lyckas ändå...
Citera
2010-01-02, 13:41
Medlem
Racksarnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -ELF-
Som ovanstående skrev fast snällare...
Du borde ta hjälp av en vän om du har någon datorkunnis kompis.

Men om du Absolute behöver göra det själv så...
Vad har du för moderkort?
Gå in på moderkortstillverkarens hemsida och leta dig fram till ditt moderkort.
Ladda hem senaste BIOS versionen som INTE är en beta version.
Sen lägger du in BIOS:et på en diskett eller ett USB minne.
Där efter startar du om datorn och väljer t.ex. Q-Flash om du skulle ha ett Gigabyte kort.
Sen är det bara att följa anvisningarna.
Tänk på att BIOS:et oftast måste ligga i roten av disketten eller vad det nu ligger på. Det får alltså inte ligga i någon mapp.

Kanske inte världens besta förklaring. Men du kanske lyckas ändå...

tack för dit snällare svar .
Men mitt moderkort är ett MRS600M och det är tillverkat av acer TYVÄR.
Och jag vill gärna tro att jag kan lite om datorer, men det måste ju finnas nån som är dålig också =)
Men när man laddar ned Bios uppdateringen till min dator ifrån acers hemsida så är det ju en map med en massa saker typ winflash.exe och nån readme som är lite konstig. Du menar alltså att jag ska lägga in hela "paketet" på en skiva osv.
Jo jag är väll ute och cyklar och man SKA inte hålla på med sånt man inte vet något om.

Jag tackar i alla fall för hjälpen och ska väll fummla runt lite nu.

men det blir fortfarande följande felmedelande, "OnBoard BIOS not award BIOS"

jaja
Senast redigerad av Racksarns 2010-01-02 kl. 13:43.
Citera
2010-01-02, 14:17
Medlem
-ELF-s avatar
Acer, då gissar jag att det är en bärbar dator du har. Har ingen direkt erfarenhet gällande hårdvara i bärbara datorer, men jag vet att allt blir svårare att ändra något och att hitta vad man söker.
Men det borde vara ungefär likadant på alla moderkort. Fungerar det inte så kan det ju vara pga att att man har valt fel BIOS.

Glöm förresten inte att göra backup på nuvarande BIOS ifall något skulle gå åt skogen.
Citera
2010-01-02, 14:45
Medlem
Racksarnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -ELF-
Acer, då gissar jag att det är en bärbar dator du har. Har ingen direkt erfarenhet gällande hårdvara i bärbara datorer, men jag vet att allt blir svårare att ändra något och att hitta vad man söker.
Men det borde vara ungefär likadant på alla moderkort. Fungerar det inte så kan det ju vara pga att att man har valt fel BIOS.

Glöm förresten inte att göra backup på nuvarande BIOS ifall något skulle gå åt skogen.

nej jag har faktiskt en stationär acer, en Acer Aspire e571. En bra dator FÖRUTOM processorn. som jag somsagt försöker byta ut..

Men jag har redan pillat lite på hårdvaran i min dator såatt säga, Jag återställde bios efter ett tips ifrån en vän..(dum vän, tydligen) alltså jag tog bort batteriet och satte dit det igen, ingen ändring dock, ingen alls.
Citera
2010-01-02, 15:00
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racksarns
nej jag har faktiskt en stationär acer, en Acer Aspire e571. En bra dator FÖRUTOM processorn. som jag somsagt försöker byta ut..

Men jag har redan pillat lite på hårdvaran i min dator såatt säga, Jag återställde bios efter ett tips ifrån en vän..(dum vän, tydligen) alltså jag tog bort batteriet och satte dit det igen, ingen ändring dock, ingen alls.

På vissa moderkort så räcker det inte med att endast plocka bort batteriet.
För att göra CMOS-reset så måste du i dessa fall även ändra på en jumper/bygling på moderkortet.

Ett tips är att du konsulterar din manual för moderkortet; den borde gå att hitta i PDF-format på Acer:s supportavdelning på deras hemsida.
Alternativt så kontaktar du Acer-supporten och uppger datormodell, så kan de säkert bidra med nerladdningslänk.
Eller så frågar du Acer-supporten direkt hur du ska göra för att flasha, så kan de bidra med steg-för-steg-lösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in