2010-01-01, 18:03
Medlem
Sålde precis av fonder. Problemet är att jag inte fick in pengarna direkt på kontot, vilket jag hade hoppats på. Är detta pga av att det är nyårsdagen och jag isf inte kommer få några slantar förrän på måndag?
Citera
2010-01-01, 19:18
Medlem
stillsams avatar
Vilka fonder gäller det och vart har har du fonderna? Olika regler gäller för olika institut. Fonder säljs av enligt fondens brytpunkt och om pengar fås direkt när ordern läggs handlar det oftast om en "förskottering" (som iof kan ske per automatik).
Senast redigerad av stillsam 2010-01-01 kl. 20:00.
Citera
2010-01-01, 19:20
Medlem
Ted.Bundys avatar
Kolla på fonderna du sålde, där står det oftast hur lång tid det tar tills man får pengarna på kontot.

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-01-01, 19:53
Bannlyst
Det man säljer på en helg (kan man det?) borde ju komma på Måndagen
Citera
2010-01-01, 21:04
Medlem
nej man kan bara sälja på en dag när börs/bank är öppen.

vanligtvis är det 4 dagar vid sälj på fonder

så om man säljer idag så borde pengarna vara inne på torsdag

sen om man handlar från swedbank, nordea kanske det tar längre tid
Citera
2010-01-01, 21:27
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pierce & Pierce
nej man kan bara sälja på en dag när börs/bank är öppen.

vanligtvis är det 4 dagar vid sälj på fonder

så om man säljer idag så borde pengarna vara inne på torsdag

sen om man handlar från swedbank, nordea kanske det tar längre tid

Fel. Du kan, i vissa fall, lägga en säljorder och få ut en del av pengarna i samma ögonblick. Oavsett helg eller inte! Ett sådant exempel är Swedbank. Om du har en Swedbank Roburfond och säljer av den idag kan du få delar av pengarna på en gång och resterande del den dagen fonden säljs av. Vanligtvis arbetsdagen efter. Det går till och med per automatik via deras internetbank. Är det en annan förvaltare än robur tar det däremot längre tid.

Hos de nätmäklare jag har använt mig av tar det däremot alltid från en arbetsdag och uppåt. Det beror på antalet handelsdagar och likviddagar.
Citera
2010-01-02, 16:55
Medlem
Patriarch Ks avatar
På mina står det 04/01 och jag sålde i förrgår (nordea) så det lär väl komma på måndagen. Nu har det ju varit en hel del röda dagar förvisso.
Citera
2010-01-04, 18:34
Medlem
Jag sålde fonderna på nyårsafton. Så jag köper att jag inte fick pengarna direkt. Sen var det ju helg osv men nu är det liksom måndag och jag har extremt lite deg i fickorna. Någon skrev att det kan dröja tills på torsdag att få pengarna och det funkar ju inte alls för mig
jag har Handelsbanken både för mina konton och fonder.
Citera
2010-01-04, 18:42
Medlem
Alteregorandoms avatar
Sålde av fonder ifrån Nordea då fick jag vänta en dag och fick först 75% sen vänta en dag till och få 25%

på LF tog det någon dag bara.
Citera
2010-01-06, 15:48
Bannlyst
jag gick in på banken och sålde massa olika fonder och aktiefonder och fick pengarna på en gång om ja inte minns fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in