2010-01-01, 09:40
Liksom de flesta andra (även kallade "den stora massan") tvivlar jag gärna på konspirationsteorier, men personligen finner jag dem intressanta, och tycker ofta att "det kan kanske finnas en viss poäng i detdär" - misstänker att jag inte är ensam om att tycka så. Många konspirationsteorier verkar nämligen uppbyggda så att de sannolikt innehåller en gnutta sanning, men ju stolligare konspiratörer som funderar över konspirationsteorierna, desto mer spårar de ur. När man sedan kombinerar en övertro på samtliga konspirationsteorier blir resultatet minst sagt humoristiskt, åtminstone ibland (ex: http://www.youtube.com/watch?v=VEPGuSEoQo0 <--- Smått hysterisk man). Några exempel på viktiga och intressanta frågor som enligt mig har blivit (åtminstone till viss del) kidnappade av konspirationsteoretiker:
- Svininfluensan (skrämselpropaganda av WHO och massmedia?)
- "Kriget mot terror" (olja, någon?)
- Global uppvärmning (människoskapad? Vilka drar nytta av hajpen? Det FINNS pengar att tjäna)
- New World Order (kanske inte reptiler som planerar NWO - men tanken på en global (totalitär?) stat är knappast ny. Såklart man bör vara på sin vakt mot totalitära glidningar)
Kan säkert ta fler exempel. Men mina frågeställningar är alltså som följer:
- Tror ni att vanliga människor påverkas av konspirationsteoretiker i samhällsdebatten?
- Finns det en gnutta sanning i många "konspirationer"?
- Är det konspirationsteoretiker som "skapar" en teori, eller drar de bara teorierna till sin spets?
- Varför måste det finnas en "konspiration" (alltså: en hemlig sammansvärjning) bakom varje politiskt skrämmande fråga? Kan man inte nöja sig med att tala om en boll som satts i rullning (vad gäller massmedial rapportering av svininfluensan till exempel... knappast beställningsarbete, snarare vanlig hederlig tidningstorka)?
Ber på förhand om ursäkt om ni tycker att tråden inte hör hemma här, eller att man inte ska hänga på "Konspirationer" som en tvivlare.
- Svininfluensan (skrämselpropaganda av WHO och massmedia?)
- "Kriget mot terror" (olja, någon?)
- Global uppvärmning (människoskapad? Vilka drar nytta av hajpen? Det FINNS pengar att tjäna)
- New World Order (kanske inte reptiler som planerar NWO - men tanken på en global (totalitär?) stat är knappast ny. Såklart man bör vara på sin vakt mot totalitära glidningar)
Kan säkert ta fler exempel. Men mina frågeställningar är alltså som följer:
- Tror ni att vanliga människor påverkas av konspirationsteoretiker i samhällsdebatten?
- Finns det en gnutta sanning i många "konspirationer"?
- Är det konspirationsteoretiker som "skapar" en teori, eller drar de bara teorierna till sin spets?
- Varför måste det finnas en "konspiration" (alltså: en hemlig sammansvärjning) bakom varje politiskt skrämmande fråga? Kan man inte nöja sig med att tala om en boll som satts i rullning (vad gäller massmedial rapportering av svininfluensan till exempel... knappast beställningsarbete, snarare vanlig hederlig tidningstorka)?
Ber på förhand om ursäkt om ni tycker att tråden inte hör hemma här, eller att man inte ska hänga på "Konspirationer" som en tvivlare.