• 1
  • 2
2010-01-01, 19:38
Medlem
Pannlampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Du har just nu orsakat årets första skratt på Säpo. Det är självklart att dom inte gör. Aftonbladets journalister har nog med ganska stor säkerhet inte begått något brottsligt vid publiceringen av "artikelserien"

Kul om jag skapat lite glädje hos er på SÄPO men jag tror dock du borde utvidga din definition av vad som är terrorism.

Terrorism (från latin terror 'rädsla, fruktan')[1] avser det systematiska användandet av våld eller förstörelse, särskilt mot civila mål, för att med hjälp av rädsla tvinga fram politiska eller andra typer av förändringar
Citera
2010-01-01, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pannlampa
Kul om jag skapat lite glädje hos er på SÄPO men jag tror dock du borde utvidga din definition av vad som är terrorism.

Terrorism (från latin terror 'rädsla, fruktan')[1] avser det systematiska användandet av våld eller förstörelse, särskilt mot civila mål, för att med hjälp av rädsla tvinga fram politiska eller andra typer av förändringar

Den definition som Säpo skall använda sig av är denna

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030148.htm

I övrigt har medborgarna rätt att bära sig ganska dumt åt utan att Säpo lägger sig i det.

Skulle Säpo däremot stöta på terrorlagbrott skall de undersöka och informera åklagare. Vill Säpo tex bryta brevhemligeten eller avlyssna någon måste de få domares beslut och det finns jourdomare dygnet runt i Stockholm för det ändamålet.

PS. Jag arbetar inte på Säpo
Citera
2010-01-01, 20:11
Medlem
Pannlampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Den definition som Säpo skall använda sig av är denna

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030148.htm

I övrigt har medborgarna rätt att bära sig ganska dumt åt utan att Säpo lägger sig i det.

Skulle Säpo däremot stöta på terrorlagbrott skall de undersöka och informera åklagare. Vill Säpo tex bryta brevhemligeten eller avlyssna någon måste de få domares beslut och det finns jourdomare dygnet runt i Stockholm för det ändamålet.

PS. Jag arbetar inte på Säpo

Just det!

2 § För terroristbrott döms den som begår en gärning som anges i 3 §, om gärningen allvarligt kan skada en stat eller en mellanstatlig organisation och avsikten med gärningen är att
1. injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller en befolkningsgrupp,

Citat:
För helt uppenbart har Aftonbladet goda kontakter med terroristorganisationen som legat bakom eftersom de så snabbt kunnat få fram uppgifter.

Citat:
Aftonbladets journalister har nog med ganska stor säkerhet inte begått något brottsligt vid publiceringen av "artikelserien".

Lite motsägelsefullt tycker jag, men jag kanske har misstolkat dina något kryptiska kommentarer?
Citera
2010-01-01, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pannlampa

Verkar som om vi är överens om definitionen av terroristbrott.

Jag förstår att du ser en motsättning i de två kommentarerna du hittat.

Den första
Citat:
För helt uppenbart har Aftonbladet goda kontakter med terroristorganisationen som legat bakom eftersom de så snabbt kunnat få fram uppgifter.

är avsedd att visa att Aftonbladet har skall vi kalla det "normala journalistkontakter" med någon presstalesman för en terrororganisation. Även terrorstämplade organisationer använder sig av denna metod. Det är inte straffbart om man följer spelreglerna. Men om FBI spanar kan de i vissa fall nysta upp ett terrornätverk så.

Den andra:
Citat:
Aftonbladets journalister har nog med ganska stor säkerhet inte begått något brottsligt vid publiceringen av "artikelserien".

avser bara att Aftonbladets journalister håller sig inom lagen när de arbetar och det tror jag att de gör.
Senast redigerad av Utredaren 2010-01-01 kl. 20:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in