2009-12-31, 08:10
Medlem
-Alltså …sannolikt klart? Är det: Att jag kan tillordna ett innehåll på en webbplats, med att jag t.ex. använder html-programmeringsspråket således, att jag läser av i html-programmeringsspråkets ordbok, t.ex. att vill Du ha en röd punkt längst ner till vänster, skriv källkoden (kanske) ab2##s.
Som jag digitaliserar till en rad-med-databitar, som jag filformaterar, med ett html-filformateringsprogram, till en html-fil, som jag lägger i webbplatsens minne.

Som användardatorn laddar hem, som ett html-filöppningsprogram i användardatorn –ja, man talar om att programmet ligger i webbläsaren- öppnar, till nämnda rad-med-databitar, som grafikkortet räknar av, till en videosignal till bildskärmen. –Å så får jag en röd punkt längst ner till vänster på användardatorns bildskärm.

-Men hur finns ett mediaspelareprogram, t.ex. Real player, Quicktime och Windows Media Player, i användardatorn, för i ett liknande sammanhang?
Vad gör sådana program?

====
Och handlar sammanhanget om att ladda hem SVT:s eller TV4:s webbplats SVTPlay respektive TV4Play, så måste man fixa till en annan kodek till Windows Media Player. …faeeen vad jag kan!!

-Jag tror att mediaspelareprogram är en sak och att en kodek är ett komprimeringsprogram; som jobbar tillsammans ..på något sätt? med mediaspelareprogram.
..det kan vara att: ett mediaspelareprogram är en kontainer filformatering: som sätter samman en videofil plus en ljudfil plus ..en typ fil till, för filmfilöverföring?

...tackar på förhand
Citera
2009-12-31, 08:13
Bannlyst
Du tänker för mycket.
Citera
2009-12-31, 08:26
Medlem
soptippsbosses avatar
Vilket svammel.

Prova Google.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mediaspelare
Citera
2009-12-31, 09:08
Medlem
Drapåtrissors avatar
Det avkodar väl databitarna och låter datorn läsa upp dom i den struktur som OS tillåter. Eller mer begripligt vete fan varför ens orka tänka i dom termerna?
Citera
2009-12-31, 09:14
Medlem
systems avatar
Man kan... sannolikt, i själva användardatorn, starta applikationen.. mediaspelareprogrammet, t.ex. Real player, Quicktime och Windows Media Player för att, de så viktiga, databitarna, med bild.. och ljud.. blir en bild med rörlig information - på användardatorns bildskärm, med databitar även.. i högtalaren (om sådan - på något sätt är ansluten eller redan finns ).
Citera
2009-12-31, 10:22
Medlem
Webbläsaren är ett filöppningsprogram för bl.a. HTML-filer.

HTML-filer lagras på webbserverns sekundärminne, oftast kallat disk eller hårddisk. Med minne menar man oftast primärminne eller RAM(-minne).

Kodek eller omkodare är ett litet hjälpprogram som tar en dataström (rad-med-databitar) med ljud- och/eller videodata med ett visst format och konverterar till en dataström (rad-med-databitar) med ljud- och/eller videodata med ett annat format.

Till huvudämnet:
Mediaspelaren öppnar en fil eller en dataström med ljud- och/eller videodata. Om mediaspelaren inte kan använda filen eller dataströmmen direkt så skickas informationen via en via en kodek. Därefter skickar mediaspelaren ljuddata till ljudkortet och videodata till grafikkortet. Och så kan man titta på filmen eller tv-programmet eller lyssna på musiken på sin dator.
Citera
2009-12-31, 11:28
Medlem
-NEJJJ!! -NEJJJ! -NEJJJ!

Mörkmänniskan hmflb här ovan, ....jag känner mig ...ganska säker på att jag ligger rätt med trådfrågans inlägg. -OCH ALLTSÅ HELT FANTASTISKT!!!!!!!!!! att jag efter, ungefär 10 (tio) års frågande och tänkande, nu ...högst sannolikt vet vad mediaspelarprogram är för nått: ett containerfilformat, för ett videofilformat och ett ljudfilformat plus ..nått med att synkronisera nått.

Och ...rimligen? som ju namnet anger: browser= blädrande, är en webbläsare bara just (klient-) programmet för att kommunicera med webbplatsen, dess serverdator. Med att när man installerar en webbläsare får man också, en massa andra program för sammanhanget.

Och att kodekarna pysslar med komprimeringar. ...-OCH ALLTSÅ HELT FANTASTISKT!!!!!!!!!!
-Och tack tack, ni alla Flaschback:are, att jag med allt (skit-) snackandet har haft i gång min hjärna och ...hoppas jag nu? klurat ut ett svar.
Citera
2009-12-31, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
[...]
Ett mediespelarprogram är ett filöppnarprogram för mediefiler, inklusive containerfilformat.

Containerfilformat är filformat som innehåller flera "delfiler" som t.ex. ljuddata, videodata, textningsdata och metadata var för sig. AVI och MP4 är två exempel på containterfilformat.

Synkronisering (för mediespelarprogram) är att ljud och bild kommer samtidigt ur högtalarna och på bildskärmen. Jämför med att titta på sport på TV och lyssna på radio på samma evenemang, det är oftast inte synkroniserat, d.v.s. radioreportern ropar "MÅÅL" innan skottet ens kommit...

En webbläsare är ett filöppningsprogram för HTML-filer! (Och en bunt andra filformat.) Dessutom kan en webbläsare förutom att öppna filer som finns på datorn även öppna filer som finns på en webbserver!

GOTT NYTT ÅR!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in