Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-12-30, 21:25
Medlem
Antts avatar
Jag köpte en bärbar dator från Packard Bell under "mellandagsrean" och har lite funderingar om den.

Jag är väldigt nöjd med själva datorn då den upplever alla mina förväntningar, men det är en sak jag har stört mig på. Nämligen programvaran som var installerad på datorn när jag köpte den. Det är allt ifrån Google toolbar, Norton Toolbar till säkert 4st olika "online backup" program som körs. Det var även en hel del onödiga program så som trial-versioner av virusskydd, brandvägg, photoshop Elements, Microsoft Office och en jävla massa arcade-spel.

Dessa program slöar ner datorn något otroligt och det känns som att jag inte har någon som helst kontrol över vad som är installerat på den. Jag tänkte då att det skulle vara skönt att bara rensa hårddisken och installera om hela windows.

Men jag undrar, finns det någonting dåligt med att göra det? Jag tänker mest på energi-spar funktioner som är installerade, drivrutiner som kan vara svåra att hitta igen osv. Jag har formaterat om hårddisken på min stationära ett antal gånger, men det känns som om det är en helt annan sak att göra det på en laptop... Kanske bara jag som oroar mig i onödan, eller?
Citera
2009-12-30, 21:32
Medlem
hasenfrasens avatar
Kör en sväng med Revo Uninstaller och ta bort skräpet du inte vill ha kvar, avsluta med Register-rensning mha CCleaner och Defraggler. Gratisprogram alla tre.

Istället för bloatet Norton kan du installera Microsoft Security Essentials, funkar prima.

Att installera om från början gör bara att du får problem med drivrutiner och påläggning av alla jämra Windows Updates.

Kör även en sväng med AUTORUNS (från Sysinternals) och avaktivera det som normalt inte syns - men körs i bakgrunden utan att du vet om att det körs.
Citera
2009-12-30, 22:11
Medlem
Babovands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Kör en sväng med Revo Uninstaller och ta bort skräpet du inte vill ha kvar, avsluta med Register-rensning mha CCleaner och Defraggler. Gratisprogram alla tre.

Istället för bloatet Norton kan du installera Microsoft Security Essentials, funkar prima.

Att installera om från början gör bara att du får problem med drivrutiner och påläggning av alla jämra Windows Updates.

Kör även en sväng med AUTORUNS (från Sysinternals) och avaktivera det som normalt inte syns - men körs i bakgrunden utan att du vet om att det körs.
Det går nästan snabbare att formatera och få allt helt fräscht.

Samt man slipper allt besvär. Det ska gå helt utmärkt, energi-spar funktionerna är identiska mellan en vanlig windows 7 / vista installation och en "packard bell" installation.

Ta en titt på packard bells hemsida, kolla om du hittar drivrutiner att ladda hem och ladda hem isåfall alla som du behöver.

Att använda packard bells egna skivor eller något kommer endast leda till att du kommer få samma program och saker som du vill bli av med.

Jag laddade ner windows vista och för några dagar sen windows 7 och fixade det på min bärbara och det funkar kanon. Inge mer Acer tjafs i den

För övrigt så tog det halvtimma att installera windows 7 och med alla 12 drivrutiner till min bärbara så blev det klart på dryga timmen.
Citera
2009-12-31, 09:55
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Win -> Support

//Mod
Citera
2009-12-31, 14:29
Medlem
Xombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen

Äntligen! ett lätt sätt att få bort google update o liknande skräp från autorun!

Tack så mycket!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in