Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-12-30, 20:45
Medlem
Ri-Fas avatar
Ska precis dra igång med nyårsmaten och har inhandlat en rostbiff på 4.5kg. Kan väl inte va så svårt att tillaga tänkte jag, men hittar INGET bra recept. Jag och min kära moder söker nu er hjälp och vill ha tips för den perfekta rostbiffen.
Undrar även om stekpåse är ett bra redskap att använda eller om man ska dissa det?
Mvh Ri-Fa
Citera
2009-12-30, 21:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ri-Fa
Ska precis dra igång med nyårsmaten och har inhandlat en rostbiff på 4.5kg. Kan väl inte va så svårt att tillaga tänkte jag, men hittar INGET bra recept. Jag och min kära moder söker nu er hjälp och vill ha tips för den perfekta rostbiffen.
Undrar även om stekpåse är ett bra redskap att använda eller om man ska dissa det?
Mvh Ri-Fa
Nejdå, stekpåse kan funka.

1. Sätt ugnen på ca 120 grader (man kan köra på ännu lägre men de flesta har inte tålamodet ).

2. Ansa köttet och bind ihop det till en vacker cylinder.

3. Ge köttet en fin yta runt om i en panna på ganska hög värme. Stek gärna i olja för att kunna dra på lite högre temperatur.

4. Peppra runtom, låt vila en stund och placera köttet i en stekpåse. Om du vill så kan du slänga i grillkrydda. Personligen undviker jag det.

5. Lägg köttet i en ugnsform och placera i mitten av ugnen. Grädda nu tillls köttet är uppe i önskad temperatur, dvs runt 55 grader i den tjockaste delen. Högre än så skulle jag inte gå eftersom rostbiffen tjänar på att serveras rosa. Låt köttet vila en stund efter tillagning (ca 15 minuter).

Observera att för en så stor rostbiff som du har hemma så krävs det kanske 5 timmars tillagning på denna temperatur! Det går förståss fortare på högre värme men resultatet blir inte lika tillfredsställande.

Rostbiffen går att äta varm men många väntar med förtäring tills den är ljummen eller t o m kall.

Potatissallad är ett klassiskt tillbehör.

~Paul~
Citera
2011-12-22, 18:40
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nejdå, stekpåse kan funka.

1. Sätt ugnen på ca 120 grader (man kan köra på ännu lägre men de flesta har inte tålamodet ).

2. Ansa köttet och bind ihop det till en vacker cylinder.

3. Ge köttet en fin yta runt om i en panna på ganska hög värme. Stek gärna i olja för att kunna dra på lite högre temperatur.

4. Peppra runtom, låt vila en stund och placera köttet i en stekpåse. Om du vill så kan du slänga i grillkrydda. Personligen undviker jag det.

5. Lägg köttet i en ugnsform och placera i mitten av ugnen. Grädda nu tillls köttet är uppe i önskad temperatur, dvs runt 55 grader i den tjockaste delen. Högre än så skulle jag inte gå eftersom rostbiffen tjänar på att serveras rosa. Låt köttet vila en stund efter tillagning (ca 15 minuter).

Observera att för en så stor rostbiff som du har hemma så krävs det kanske 5 timmars tillagning på denna temperatur! Det går förståss fortare på högre värme men resultatet blir inte lika tillfredsställande.

Rostbiffen går att äta varm men många väntar med förtäring tills den är ljummen eller t o m kall.

Potatissallad är ett klassiskt tillbehör.

~Paul~

Måste man ha stekpåse? Vad finns det för alternativ till stekpåse?
Citera
2011-12-22, 18:47
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Nej, jag använder aldrig stekpåse. Jag gör ungefär som dePaul beskrev ovan, och det blir så bra, så bra så.
Citera
2011-12-22, 19:42
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Nej, jag använder aldrig stekpåse. Jag gör ungefär som dePaul beskrev ovan, och det blir så bra, så bra så.

Ok, stack iväg och köpte stekpåsar ändå Pauls ord är min lag!
Citera
2011-12-22, 20:38
Medlem
Du har kanonbra tips från de andra men vill tillägga hur jag gör (bortsett från tidigare).
Jag sticker 4-5 små hål i rostbiffen med en smal, vass kniv, proppar ner en smörklick och en vitlöksklyfta.
Ger jättegod smak (om man gillar vitlök, det gör jag).
Citera
2011-12-22, 21:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Du behöver inte använda stekpåse, det är bara ett alternativ. Man kan i princip köra på vilken metod som helst.

~Paul~

PS Tack förresten!
Citera
2011-12-22, 21:32
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Du behöver inte använda stekpåse, det är bara ett alternativ. Man kan i princip köra på vilken metod som helst.

~Paul~

PS Tack förresten!

Ok då förstår jag. Den är färdig nu och det blev hur fint som helst, tack för att du finns
Citera
2011-12-22, 21:51
Medlem
Bylines avatar
Citat:

~Paul~

PS Tack förresten!
Fördelen med stekpåse är väl att man får en fin och obränd sky som man kan göra sås av?
Jag har en väninna som är tokig i sina stekpåsar just av den anledningen. Jag tycker dock att det man tillagar blir lite halvkokt i konsistensen, men det kanske är inbillning?
Jag har testat med hel kyckling vid något tillfälle, men inte varit nöjd med resultatet. Har aldrig vågat testa med en stek dock, då det är betydligt dyrare råvara.
Citera
2011-12-22, 22:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ok då förstår jag. Den är färdig nu och det blev hur fint som helst, tack för att du finns
Ingen orsak! Grattis!

~Paul~
Citera
2011-12-22, 22:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Fördelen med stekpåse är väl att man får en fin och obränd sky som man kan göra sås av?
Precis. Det var därför jag föreslog den metoden. Vad jag menade var dock att det inte är ett absolut måste, dvs att det finns andra metoder som trots allt leder till ett fullgott resultat.

~Paul~
Citera
2011-12-22, 22:58
Medlem
Citat:
Rostbiff på, säg, 1,5kg som ska tillagas i 120°, MEN, utan tillgång till termometer.

Vågar du höfta på hur lång tid det skulle ta? En timme? Hellre rare än well-done, även om medium är målet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in