Citat:
Ursprungligen postat av Ri-Fa
Ska precis dra igång med nyårsmaten och har inhandlat en rostbiff på 4.5kg. Kan väl inte va så svårt att tillaga tänkte jag, men hittar INGET bra recept. Jag och min kära moder söker nu er hjälp och vill ha tips för den perfekta rostbiffen.
Undrar även om stekpåse är ett bra redskap att använda eller om man ska dissa det?
Mvh Ri-Fa
Nejdå, stekpåse kan funka.
1. Sätt ugnen på ca 120 grader (man kan köra på ännu lägre men de flesta har inte tålamodet

).
2. Ansa köttet och bind ihop det till en vacker cylinder.
3. Ge köttet en fin yta runt om i en panna på ganska hög värme. Stek gärna i olja för att kunna dra på lite högre temperatur.
4. Peppra runtom, låt vila en stund och placera köttet i en stekpåse. Om du vill så kan du slänga i grillkrydda. Personligen undviker jag det.
5. Lägg köttet i en ugnsform och placera i mitten av ugnen. Grädda nu tillls köttet är uppe i önskad temperatur, dvs runt 55 grader i den tjockaste delen. Högre än så skulle jag inte gå eftersom rostbiffen tjänar på att serveras rosa. Låt köttet vila en stund efter tillagning (ca 15 minuter).
Observera att för en så stor rostbiff som du har hemma så krävs det kanske 5 timmars tillagning på denna temperatur! Det går förståss fortare på högre värme men resultatet blir inte lika tillfredsställande.
Rostbiffen går att äta varm men många väntar med förtäring tills den är ljummen eller t o m kall.
Potatissallad är ett klassiskt tillbehör.
~Paul~