2009-12-30, 20:35
Avslutad
Reflekterade över det här om dagen när jag såg ett program om lasrar och hur komplicerade dom är och vilka förhållande som måste råda för att man skall kunna göra en kraftfull laser.

Är det verkligen rimligt att tro på USA påstådda försvar där dom kan skjuta ner inkommande missiler mha någon sorts laserskjutande satelliter?

(med risk att göra bort mig om detta redan konstaterats som bluff redan...)
Citera
2009-12-30, 21:18
Medlem
Zaxxons avatar
Inte påstår väl USA det? SDI som kördes med på 80-talet är väl inte vidare aktuellt i dagsläget, än mindre en realitet.
Citera
2009-12-30, 22:11
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Reflekterade över det här om dagen när jag såg ett program om lasrar och hur komplicerade dom är och vilka förhållande som måste råda för att man skall kunna göra en kraftfull laser.

Är det verkligen rimligt att tro på USA påstådda försvar där dom kan skjuta ner inkommande missiler mha någon sorts laserskjutande satelliter?

(med risk att göra bort mig om detta redan konstaterats som bluff redan...)

Du får gärna beskriva det lite utförligare annars är det svårt att kommentera. Det finns vad jag vet bara en lasertyp som generar MW under signifikant tid för detta ändamål men jag kanske har missat något.
Citera
2009-12-30, 22:18
Medlem
Syftet med "Star Wars"-försvaret var att ekonomiskt överbelasta Sovjet. Såvitt jag vet är det alldeles för komplicerat att skjuta ner missiler med laser i praktiken.
Citera
2009-12-30, 23:47
Medlem
swixs avatar
Är det inte bara att bygga en missil av speglar, då reflekteras ju bara strålen tillbaka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in