2010-04-23, 21:51
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faderzopiklon
Till att börja med: jag har alltid funderat på en sak... vart kommer energin som gör att vi växer,andas,tänker, osv? evolutions teorin stämmer inte eftersom jag kan se metafysiska bilder i mitt sinne på samma gång som "hjärnan" enligt (evolutionisterna) påstår bara är fysisk?

Jag tycker människan är imbecill som påstår att ockulta övernaturliga ting kan visst existera utan en upphovsman till universum Svara nu vart kommer denna kraft ifrån som gör att vi är vandrande fabriker? jag tycker det är läskigt när man ser massa folk ute eftersom det är anatomiska robotar man ser med ett helt fabrikat inuti! men ingen upphovsman till dessa robotar va? människan kan inte ens skapa ett grässtrå så vad ger hon rätten att förneka något absolut?

Du har nog inte riktigt tänkt färdigt här. En gudstro behöver inte nödvändigtvis gå på tvärs med vetenskapen. Dina funderingar är uråldriga och det finns mängder av böcker som behandlar det. Vad gäller evolutionen och upphovsman så läs t.ex. Den blinde urmakaren av Dawkins.

Svaret på din första fråga är dock solen.
Citera
2010-04-23, 21:56
Medlem
malmarns avatar
Citat:
Till att börja med: jag har alltid funderat på en sak... vart kommer energin som gör att vi växer,andas,tänker, osv? evolutions teorin stämmer inte eftersom jag kan se metafysiska bilder i mitt sinne på samma gång som "hjärnan" enligt (evolutionisterna) påstår bara är fysisk?

Jag tycker människan är imbecill som påstår att ockulta övernaturliga ting kan visst existera utan en upphovsman till universum Svara nu vart kommer denna kraft ifrån som gör att vi är vandrande fabriker? jag tycker det är läskigt när man ser massa folk ute eftersom det är anatomiska robotar man ser med ett helt fabrikat inuti! men ingen upphovsman till dessa robotar va? människan kan inte ens skapa ett grässtrå så vad ger hon rätten att förneka något absolut?

Vafan är det för metafysiska bilder du snackar om? Allt du upplever, verkligen ALLT är elektriska signaler som tolkas av din hjärna. Alla elektriska signaler är fysiska. Således är allt du upplever fysiskt.
Citera
2010-04-23, 22:02
Medlem
mjukpuddings avatar
Citat:

ja det stämmer att Gud finns
Citera
2010-04-23, 22:46
Medlem
wootens avatar
Ursäkta mig för att vara lite av en glädjedödare, men hjärtligt välkommen in i denna tråd:
https://www.flashback.org/t1088622p111
Citera
2010-04-23, 22:58
Bannlyst
Finns en hel del med evolutionsteorin som inte stämmer med verkligheten, och ännu mer av sånt som finns i världen som evolutionsteorin tvingas vända ut-och-in på sig själv för att stämma med.

Tänk på den som den senaste av de stora sanningarna. Den är faktiskt mindre sann idag för de människor som tror på den än t.ex. Islam var ca 1360 år sen för de människor som trodde på det. Trots allt är det ju bara ännu en mänsklig övetygelse, en mänsklig observation som vi aldrig kan distansiera oss ifrån. Om 500 år, när darwinismen ser löjlig ut i jämförelse med nästa stora 'sanning' kommer darwinisterna bli lika hånade som traditionella troende blir idag.

Jag gillade Crocodile Dundee's inställning: "Bergen där borta, dom har stått där i hundra miljoner år, och när den sista människan är borta kommer dom fortfarande att stå där i hundra miljoner år. Att bråka om vem som äger dom, eller förstår dom bäst, är som två loppor på en hund som bråkar om vem som äger hunden."

It's all good, baby, it's all good.
Citera
2010-04-23, 23:04
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OpusOne
Finns en hel del med evolutionsteorin som inte stämmer med verkligheten, och ännu mer av sånt som finns i världen som evolutionsteorin tvingas vända ut-och-in på sig själv för att stämma med.

Tänk på den som den senaste av de stora sanningarna. Den är faktiskt mindre sann idag för de människor som tror på den än t.ex. Islam var ca 1360 år sen för de människor som trodde på det. Trots allt är det ju bara ännu en mänsklig övetygelse, en mänsklig observation som vi aldrig kan distansiera oss ifrån. Om 500 år, när darwinismen ser löjlig ut i jämförelse med nästa stora 'sanning' kommer darwinisterna bli lika hånade som traditionella troende blir idag.

Jag gillade Crocodile Dundee's inställning: "Bergen där borta, dom har stått där i hundra miljoner år, och när den sista människan är borta kommer dom fortfarande att stå där i hundra miljoner år. Att bråka om vem som äger dom, eller förstår dom bäst, är som två loppor på en hund som bråkar om vem som äger hunden."

"Ignorance is bliss" eller vad då? Inte alla av oss nöjer sig med att vara ignoranta eller att köpa första bästa lösningen(religionens tusentals år gamla förklaringar). Evolutionen är ett faktum inom den vetenskapliga världen. Det är även lätt att se kopplingarna själv mellan olika arter och hur de utvecklats. Du säger det finns en hel del saker som inte stämmer med evolutions-"teorin". Vilka saker menar du då? Bibeln?
Senast redigerad av SummaSummarum 2010-04-23 kl. 23:11.
Citera
2010-04-23, 23:30
Medlem
Citat:

Och när den sista människan är borta, så är även både religioner och imaginära gudar borta...
Citera
2010-04-24, 00:05
Medlem
Nickeps avatar
Citat:

Min syn på saken finner du bl.a. i:

https://www.flashback.org/sp22543231

https://www.flashback.org/sp22671992

https://www.flashback.org/sp22503765
Citera
2010-04-24, 00:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Evolutionen är ett faktum inom den vetenskapliga världen.
Liksom kristendomen är ett faktum inom de institutioner som håller den för sann, med de medel som visar den som sann för utövarna.
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Du säger det finns en hel del saker som inte stämmer med evolutions-"teorin". Vilka saker menar du då?
Man kan ju börja med att det blir olika svar beroende på vilket läger och vilka biologer man frågar. Finns gott om vetenskapliga bevis som direkt strider mot varandra, olika universitet, institutioner och professorer är i luven på varandra som ilskna tuppar. Som med alla andra 'sanningar' tycker folk helt om samma term. Kan ju börja där, innan man säger att något är "bevisat". En av evolutionsteorins grundteser är ju att evolution är inte observerbar, eftersom den sker över så stora tidsrymder.
Senast redigerad av OpusOne 2010-04-24 kl. 00:46.
Citera
2010-04-24, 00:29
Medlem
muglerts avatar
Bara den fina titeln fick mig att skratta
Citera
2010-04-24, 00:54
Medlem
Wolfhaarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muglert
Bara den fina titeln fick mig att skratta

haha precis!
Citera
2010-04-24, 11:29
Medlem
Citat:
Liksom kristendomen är ett faktum inom de institutioner som håller den för sann, med de medel som visar den som sann för utövarna.

Man kan ju börja med att det blir olika svar beroende på vilket läger och vilka biologer man frågar. Finns gott om vetenskapliga bevis som direkt strider mot varandra, olika universitet, institutioner och professorer är i luven på varandra som ilskna tuppar. Som med alla andra 'sanningar' tycker folk helt om samma term. Kan ju börja där, innan man säger att något är "bevisat". En av evolutionsteorins grundteser är ju att evolution är inte observerbar, eftersom den sker över så stora tidsrymder.

Nonsens! Evolution kan visst observeras, det finns ingen grundtes inom evolutionsteorin som påstår det! Ska du debattera så får du nog hålla dig till sanningen....alla lögner kreationister för fram avslöjas obönhörligen. Det forskare har olika åsikter om är hur man ska tolka de oerhörda mängder med fossil som grävs fram och hur genetiska data ska tydas, man tvistar således inte om evolutionen är ett faktum ditt nöt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in