• 1
  • 2
2010-01-21, 01:00
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Som du ser i min post lite längre upp så är det exakt det jag gjort och fått godkänt vid en OVK-besiktning.

Men har man en sådan så får man dock inte koppla på slangen till ventilationen. Så jag har riktat den utåt i köket igen. Därför har man kolfilter som snor merparten av oset.

Sorry för min ouppmärksamhet. Surfade på mobilen och kunde inte se installationen.
Citera
2010-03-06, 20:22
Medlem
Detta är inte lätt.
Att använda kolfilter-fläkt och köra ut luften i rummet igen och sedan får rummets allmänna ventilation styra utsuget vill jag inte.

Har faktiskt hittat en billig design fläkt från Gorenje för 2200kr med spjäll:
http://www.tretti.se/vitvaror/koksfl...renje-dc-200-e

Någon liknande fläkt går knappt att hitta.

Får nog bli en sådan mao.

/mvh
Citera
2010-09-07, 22:08
Medlem
Ett lite sent svar.
Hittade tråden då jag har sökt lösningen på samma problem.
www.torfors.se finns det produkter som kan andvända för att lösa detta.
Jag har ringt och pratat med dom och dom har utvecklat dessa just för det här ändamålet.
Jag bor i radhus och har en separat takfläkt. Jag ska då ha en variant som heter sirrus rk 125.
Den kostar en hel del, 2500-3000kr. Om du klarar dig med den "enklare" varianten utan transformator kostar den ca 1600kr.
Du har ju säkert löst ditt problem redan men detta kanske kan hjälpa någon annan.
Citera
2011-09-02, 14:50
Medlem
Jag behöver lite hjälp med att köpa en köksfläkt.

Vi har centralventilation i våran lägenhet men jag söker en fläkt som har motor fast den skall inte påverka trycket i centralventilationen. De fungerar tydligen så att först tar motorn hand om stekoset sedan blåser fläkten ut den renade luften ut i köket igen och sedan låter de centralventilationens vakuum ta hand om den nyligen renade luften. Alltså att motorn cirkulerar luften först och sedan tar kökssystemets ventilation hand om luften.

Är det någon här som vet något om detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in