2009-12-29, 20:13
Medlem
Efterblifvets avatar
Hej Allihop

Jag har ett fjärrvärmsystem som primärt värmer upp mitt hus, har även en täljstenskamin som jag eldar i under vinterhalvåret. Under de perioder jag eldar så slår de flesta elementen av av sig själva när det blir så pass varmt i huset att det överstiger element-tempen, antar att det är termostaterna på elementet som reagerar?

Till mitt fjärrvärmesystem så har jag ingen rumsgivare installerad utan bara en utegivare. Detta pratade killen om som jag köpte huset av, att han blivit rekomenderad att även sätta in en rumsgivare. För när utegivaren märker att det är svinkallt, som idag, så går vattentempen i radiatorerna upp.

Jag var nere och skulle kolla lite annat nyss och hörde att värmeväxlaren susade på som fan, till saken hör att jag eldat som en tok idag, så det är säkerligen runt 24 grader inne just nu. Vattentempen till radiatorkretsen stod på 90 grader när jag var nere, men jag kan bara känna att det är ett element som verkligen ger värme just nu, och det är i den mest avlägsna delen av huset, och den termostaten har alltid varit konstig. Borde inte växlaren sluta gå så jävla högt om huset redan är varmt???

Är det idé att installera en rumsgivare, vem tar man kontakt med om detta? Har för mig att det är en alfa-laval-växlare jag har, det är allt jag vet om den. Finns det något annat att göra? Var fan kan man lära sig allt om denna växlare och hur systemet är uppbyggt?

Jag vill ju att alla element ska slå av när jag eldar, finns ju ingen idé att ha två värmekällor igång när det räcker med en om ni förstår vad jag menar. Hoppas jag skrivit begripligt.
Citera
2009-12-29, 20:32
Moderator
Tystnads avatar
Är väl en Cetetherm Mini City du har ?
Ja det skall finnas innegivare till dessa ,har i och för sig bara sett denna växlare i golvvärmesystem och där var det innegivare som man ställde in önskad rumstemp på.

Å andra sidan så slår väl dina elements termostater av och då blir det ju inget flöde eller värme åtgång i systemet som förbrukas och debiteras.

Som jag förstått det så debiteras fjärrvärmen efter några olika saker ,dels flödet genom fjärrvärme växlaren men också hur stor skillnaden är mellan temperaturen på inkommande och utgående hettvatten (primär kretsen)
Citera
2009-12-29, 21:28
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Som jag förstått det så debiteras fjärrvärmen efter några olika saker ,dels flödet genom fjärrvärme växlaren men också hur stor skillnaden är mellan temperaturen på inkommande och utgående hetvatten (primär kretsen)

Ja, det stämmer. Det sitter en flödesgivare och tempgivare för ingående och utgående ledningar. Flöde*(Tut-Tin) => förbrukad värmeeffekt.

Det kan ju vara en bra ide att ha en rumsgivare om man har alternativa värmekällor för att inte värmeväxlaren ska tro att du har kallt inomhus och brassar på med värme. Finns ingen sådan så går den på en förprogrammerad kurva som beror av utetemperaturen.

Men å andra sidan är det ju som Tystnad skriver att om dina element har termostater som stryper kommer avgiven värmeeffekt ändå inte att bli så stor, förutom den förlusten du får då 90-gradigt vatten cirkulerar runt i rören då.
Citera
2009-12-29, 21:32
Medlem
Efterblifvets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Är väl en Cetetherm Mini City du har ?
Ja det skall finnas innegivare till dessa ,har i och för sig bara sett denna växlare i golvvärmesystem och där var det innegivare som man ställde in önskad rumstemp på.

Å andra sidan så slår väl dina elements termostater av och då blir det ju inget flöde eller värme åtgång i systemet som förbrukas och debiteras.

Som jag förstått det så debiteras fjärrvärmen efter några olika saker ,dels flödet genom fjärrvärme växlaren men också hur stor skillnaden är mellan temperaturen på inkommande och utgående hettvatten (primär kretsen)

Det enda jag får fram från papprena och växlaren är: alfa laval ts 15 rt. Hittar lite konstiga resultat på google när jag söker på detta, har inte hunnit skumma igenom dem än.

Men visst slår elementen ifrån, de flesta i alla fall. Och visst har värmeräkningen minskat med runt 1000-1500kr/månad sedan jag installerade kaminen och började elda. Är bara lite nyfiken på om man inte borde kunna få ett jämnare flöde/värme med en rumsgivare som sitter exempelvis i hallen, som faktiskt mäter innetempen och skickar ut värme efter det, istället för en givare som går på ute-tempen och gör det efter det?

Vem sköter installation av liknande? Är det rörmokare eller är det speciella hantverkare/firmor?
Citera
2009-12-29, 22:34
Moderator
Tystnads avatar
Hör i första hand med fjärrvärmeverket ,dem kan som regel tala om vilken rörfirma som installerat dessa växlare ,oftast kan dem också en hel del om dem aktuella växlarna som dem har i sitt nät så dem kanske kan svara på detta med innegivare.

Edit: googla man på "alfa laval rt 15" så kommer bla följande rapport upp : http://www.svenskfjarrvarme.se/download/96/P0%2008352.pdf

och i denna står vilken inne och ute givare som erfodras
Inne givaren var visst en QAC 22 (Siemens) om jag inte minns fel ,så med det borde inte vara några problem att få dit en innegivare.
Senast redigerad av Tystnad 2009-12-29 kl. 22:39.
Citera
2009-12-29, 23:30
Medlem
Efterblifvets avatar
Då blir det till att telefonera värmeverket när helgdagarna är över för att få sig en genomgång och kanske en rumsgivare. Tack för alla otroligt vettiga svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in