Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-12-29, 18:33
  #1
Medlem
Mohaves avatar
Vem är din favoritschackspelare genom tiderna? Jag tänker på både spelstil och personlighet. Är det ett galet geni som Bobby Fischer? En självförbrännande legend som Michail Tal? En schackvetenskapsman som Mikhail Botvinnik? Eller kanske någon av våra svenska schackhjältar med mer kylig strategisk stil som Ulf Andersson eller Ferdinand Hellers?
Citera
2009-12-29, 18:36
  #2
Medlem
Crawzs avatar
Kan någon upplysa om vad den unga 19(?)-åriga killen från Norge heter som slog Kasparov? Numer tränar Kasparov honom vet jag.

Ett geni, ja. Han e väl rätt skön
Citera
2009-12-29, 19:11
  #3
Medlem
Michael carlsen? eller liknande. Gillar mest fisher för all myt kring honom och hans galenskap + bländande spel.
Citera
2009-12-30, 02:31
  #4
Medlem
Mohaves avatar
Magnus Carlsen - http://blog.magnuschess.com/ (blogg skött av hans pappa Henrik Carlsen) - ja han är väl den första nordbo som riktigt har chansen på att bli världsmästare.

Dansken Bent Larsen och svensken Ulf Andersson tillhörde under flera år världseliten men ingen av dem var aldrig riktigt nära schacktronen.

Här är förresten en annan bra blogg där man kan följa vad som händer i schackvärlden: http://larsgrahn.blogspot.com/
__________________
Senast redigerad av Mohave 2009-12-30 kl. 02:37.
Citera
2009-12-31, 13:00
  #5
Medlem
Capones avatar
Poker, spel och dobbel -> Rollspel och sällskapsspel

/Moderator
Citera
2009-12-31, 13:53
  #6
Medlem
Kasparov såklart
Citera
2009-12-31, 14:13
  #7
Medlem
Flytande_argots avatar
Utan tvekan Bender från "Futurama":

http://tinypic.com/r/qsmq77/6
Citera
2010-01-02, 22:16
  #8
Medlem
Ucranes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Vem är din favoritschackspelare genom tiderna? Jag tänker på både spelstil och personlighet. Är det ett galet geni som Bobby Fischer? En självförbrännande legend som Michail Tal? En schackvetenskapsman som Mikhail Botvinnik? Eller kanske någon av våra svenska schackhjältar med mer kylig strategisk stil som Ulf Andersson eller Ferdinand Hellers?


Ulf Andersson är numera så rädd att förlora ranking att han erbjuder remi mot mycket lägre rankade spelare, hoppar över ronder och spelar bara snabbpartier i vissa turneringar. Synd, för han var en av dom bästa en gång i tiden.

Det är svårt att säga en favorit men på rak arm är Kasparov den som stack ut mest efter Bobby Fisher. Karismatisk och även politiskt engagerad. Kul spelstil att kolla på också.

EDIT: Ivanchuk är en bubblare.
Citera
2010-02-07, 22:12
  #9
Medlem
hatlogikers avatar
Hej, beträffande spelstil så föredrar jag aggressiva angreppsspelare som kan trolla fram en katastrofzon ur en till synes harmlös ställning, till ex.

Mikhail Tal
Garry Kasparov
Bobby Fischer
Alexander Alekhine
Paul Morphy
Adolf Anderssen
Även Magnus Carlsen när han glänser till!
Mina topp tre favoriter av dessa är föga förvånande Kasparov, Fischer och Alekhine.

När det gäller personligheter är det lite svårare, men klart underhållande figurer är kanske:

Victor Kortchnoi (Helt underbart omogen och dålig förlorare!)
Bobby Fischer (Hans hatfyllda monologer är skönt brutala)
Roman Dzindzichashvili
Citera
2010-02-08, 00:34
  #10
Medlem
TilleyHats avatar
De tre största schackspelarna i historien och som jag beundrar mest är Bobby Fischer, Garri Kasparov och José Raul Capablanca - i den ordningen.

Bubblare: Lasker, Tal och Morphy.
Citera
2010-02-13, 21:48
  #11
Medlem
East Clintwoods avatar
Utan inbördes ordning;

Bobby Fischer
Paul Morphy (härligt att även "hatlogiker" har med den numera, utanför schackvärlden, bortglömde M.)
José Capablanca
Bubblare: Magnus Carlsen. Tror verkligen på denna blivande världsmästare. Måste dock erkänna att jag än så länge inte gått igenom ett enda av hans partier, men har följt hans framfart i flera år. Pisnamt, jag vet, pinsamt.
Citera
2010-02-13, 21:49
  #12
Medlem
East Clintwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ucrane
Ulf Andersson är numera så rädd att förlora ranking att han erbjuder remi mot mycket lägre rankade spelare, hoppar över ronder och spelar bara snabbpartier i vissa turneringar. Synd, för han var en av dom bästa en gång i tiden.

Ulf Andersson, även i sin storhets dagar, var en hejare på att få remi mot mycket bra motstånd. Jag vet inte om jag gillar den spelstilen, därför faller han bort från listan. Sedan lyser de största meriterna med sin frånvaro även om han var väl topp 10 eller till och med topp 5 (?) när han var som bäst.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback