2009-12-29, 16:58
Medlem
Truelifers avatar
Tjena folket,
Jag har hållt på ett tag nu med webbutveckling, och har sista tiden funderat på att lära mig ett språk för att skriva lite program, men kan i praktiskt taget ingenting om hur det fungerar på denna sidan av programmeringsvärlden. Jag är intresserad av skriva program som ska fungera till både PC och Mac, och undrar därför hur det går till när ett företag utvecklar ett program. Vi kan ta Blizzard som exempel, de släpper sina spel till både PC och Mac, i vilket språk skriver de spelen? Hur ser processen ut när de överför till andra platformar/OS? Måste de skriva om en massa eller är det bara en kompileringsmetod?

Jag jobbar själv på Mac och är sugen på att börja med Cocoa (Objective-C), men vill gärna att det jag skapar ska funka på PC sen med.
Det känns som att jag behöver förstå sådana grundläggande saker innan jag bestämmer mig, och jag uppskattar alla tips/råd mycket!
Citera
2009-12-29, 17:07
Medlem
Wobins avatar
Jag kan inte svara på hur man gör när man ska ha cross-plattform C / C++ etc, har varit väldigt plattformsbunden när det kommer till applikationsprogrammering eftersom jag har mestadels sysslat med C#.

Det jag vet däremot vet är att Java är lätt att använda sig av om man vill skriva plattformsoberoende program, detta eftersom det inte kompileras på samma sätt som andra språk och sedan körs i en virtuell maskin.

Med andra ord är det enda som krävs att man har denna virtuella maskin installerad.
Citera
2009-12-29, 17:14
Medlem
Truelifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wobin
Jag kan inte svara på hur man gör när man ska ha cross-plattform C / C++ etc, har varit väldigt plattformsbunden när det kommer till applikationsprogrammering eftersom jag har mestadels sysslat med C#.

Det jag vet däremot vet är att Java är lätt att använda sig av om man vill skriva plattformsoberoende program, detta eftersom det inte kompileras på samma sätt som andra språk och sedan körs i en virtuell maskin.

Med andra ord är det enda som krävs att man har denna virtuella maskin installerad.

Ja absolut, Java är ett smart alternativ om man vill skapa plattformsoberoende. Dock blir ju tyngre applikationer väldigt krävande/sega om de byggs på Java (vad jag har upplevt). Det skulle vara intressant att höra hur det brukar ske med C/C++, hoppas någon kan fylla i här.
Citera
2009-12-30, 14:20
Medlem
Man kan använda boost och ace bibloteken för att slippa platforms specifik kod för hantering av t.ex timers, nätverks funktionalitet och dyl. De biblioteken stödjer iafall linux och windows.

För gui så är väl QT ett bra val. Det går väl att använda på flertalet plattformar.
Citera
2009-12-31, 19:05
Medlem
neuffss avatar
de skriver sina program så att de kan kompileras med olika konfigurationer (för olika miljöer). man brukar använder sig av t.ex. gnu autotools för att konfigurera ett projekt. förövrigt så finns det ju plattforms oberoende bibliotek som man kan använda.

(talar mest om C)
Citera
2009-12-31, 22:19
Medlem
Om du lär dig c++ sen använder Qt som GUI så kommer du kunna programmera till windows, mac, linux, symbian, windows mobile, meamo, m.m. Så det täcker väl det mesta, bara det att det kommer ta dig ett par månader innan du kommer kunna skriva körbara program i fönster så du få ha tålamod.
Citera
2010-01-02, 03:02
Medlem
Rotmosrullens avatar
Du använder bibliotek som finns för flera plattformar och skriver kod som inte gör något konstigt som är beroende på OS.

T.ex. om du vill göra ett spel som är 100 % portabelt så kan du använda SDL för fönsterhantering, events m.m och så openGL för grafiken. I bästa fall då så kommer du endast behöva kompilera om programmet för de olika plattformarna utan att behövs ändras en endaste rad kod i ditt program.

Skriver du det i Java eller t.ex. Python behövs inte ens det. Samma output för alla plattformar.
Citera
2010-06-15, 16:26
Medlem
micool87s avatar
Jag bumpar nu en något gammal tråd, men jag har frågor kring ämnet..

Frågor om spotify lösning:
Kom windows plattformen ut först på spotify?
Förstår att den använder sig utav någon flash lösning för annons..eller är hela allt det?..hur funkar detta?
Vilket program används för denna typ av applikations programmering? (inte flash programering alltså :P)
Vilket gui framwork har de valt?
Går det att programmera Windows program i Xcode för mac?
Finns det "video tutorials" för denna typ av programering som "digitaltutors" eller liknande?

Jag är ganska noob utanför .asp så därför kan ovanstånde frågor låta..udda..

Tack! =)
Citera
2010-07-08, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micool87
Går det att programmera Windows program i Xcode för mac?
Det var en intressant fråga. Tydligen ska det vara möjligt med en del tricksande: http://pbil.univ-lyon1.fr/members/mgouy/XCodeWin32Plugin/
Fast frågan är om det inte är enklare att ha även windows och visual studio installerat.
Citera
2010-07-08, 01:18
Medlem
kylskops avatar
Qt är det enda bibliotek som det faktiskt lönar sig att utveckla med.
Citera
2010-07-08, 02:38
Medlem
Asgarvars avatar
Ni har alla glömt wxWidgets som är helt underbart att programmera i och stöder otroligt många plattformar. Det är lätt att lära sig och lätt att utöka, speciellt om man kan C++ (som wxWidgets är anpassat till). Dessutom blir koden lätt att hantera och överblicka.
Citera
2010-07-08, 12:44
Medlem
kylskops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvar
Ni har alla glömt wxWidgets som är helt underbart att programmera i och stöder otroligt många plattformar. Det är lätt att lära sig och lätt att utöka, speciellt om man kan C++ (som wxWidgets är anpassat till). Dessutom blir koden lätt att hantera och överblicka.
wxWidgets är ett helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in