2009-12-30, 19:31
Medlem
Bergakungens avatar
Ja, det tycker jag. Då drar jag slutsatsen att det inte handlat om ett defensivt torpedbatteri utan om en "anläggning" för övning och test.
Citera
2009-12-30, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shiggy
1. Case closed på den då. Den har ju ofta varit ett hett samtalsämne och sist jag hörde någon diskutera jagarincidenten har jag för mig att den fortfarande var hemligstämplad.

2. Långnabba var min gissning på det sk "torpedrummet" som TS tog upp. Det var en station i form av ett torpedskjutningsrum omgiven av en plåtbyggnad. Från denna station sköt man torpeder via en torpedtub som var sammanbyggd med stationen. Skjutningen av torpeden gick till på samma sätt som från ett fartyg. Torpeden gick sedan i en bana inom ett avlyst område öster om stationen. Mellan Utö och Muskö. Min uppfattning kring stationen är att den inte använts för skarp tjänst utan mer i övningssyfte och vid olika utprovningar. Om den var verksam kring VK2 har jag ingen aning om men jag vet att den definitivt var operativ under åren 83-84 som TS angav.

Det går att läsa om Långnabba på sidan 37 i boken Muskö - en örlogsbas i berget.

Jag hoppas du fått svar på nr 2.

Ledsen för OT men var kan man få tag i denna bok?

Är uppvuxen med landställe ute på Muskö så det skulle vara kula att läsa om basen.
Citera
2009-12-30, 19:58
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmerson
Ja, för norska fjordar är ju jämförbar terräng med svensk skärgård...
Jag är ingen sjöman så du får gärna förklara den stora skillnaden. Jag bara gissar att det inte finns så många farleder genom skärgården som lämpar sig för större fartyg. Samt att man i händelse av krig skulle minera ganska friskt.
Citera
2009-12-31, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ja, det tycker jag. Då drar jag slutsatsen att det inte handlat om ett defensivt torpedbatteri utan om en "anläggning" för övning och test.

Stämmer bra.

Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Ledsen för OT men var kan man få tag i denna bok?

Är uppvuxen med landställe ute på Muskö så det skulle vara kula att läsa om basen.

http://www.bunker.nu/

Jag tror inte du blir besviken på boken om du köper den.
Citera
2009-12-31, 13:03
Medlem
Riktigt roligt med så stort gensvar i tråden!

Pratade med ett befäl om det här i dagarna, han sa att om det nu verkligen var något stort som hade hänt där inne, så borde det ha blivit hemlighetstämplat betydligt längre än 15år. Det som har hänt skulle ju kunna vara en lika stor politisk skandal idag.

Han sa också att det finns massa händelser under 80-talet som man hemlighetstämplade, upphitade dykfenor osv. Så mina förhoppningar om att det var ryska comandos som förberedde någonting stort verkar krossade.
Citera
2009-12-31, 16:46
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
1. Enligt Stellan Bojerud skall utredningen inte vara hemligstämplad längre. Ta uppgiften med lämplig dos salt. (avser Hårsfjärden VK2)

Vad jag har hört är den fortfarande belagd med sekretess, men jag har skickat ett mail till både KrA och statenshaverikommission där jag begär att få ut rapporten. Saken bör vara utredd någon gång i nästa vecka.
Citera
2009-12-31, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mona_Tumba
Han sa också att det finns massa händelser under 80-talet som man hemlighetstämplade, upphitade dykfenor osv. Så mina förhoppningar om att det var ryska comandos som förberedde någonting stort verkar krossade.

Det har hänt en hel del konstigheter i den svenska skärgården. Allt från U-137 på grund till de ökända "grodmännen i strandkanten" till de nästan obligatoriska polska långtradarna till falska poliser under övningar med KJ. Det finns dock minst lika många påhittade myter som det finns riktiga händelser.
Det är inte alls omöjligt att ryska dykare 83-84 testat beredskapen/larmen på Muskö. Det kan dock lika gärna varit dykare från "väst" eller svenska a-dyk på slutövning.
Citera
2009-12-31, 17:04
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Vad jag har hört är den fortfarande belagd med sekretess, men jag har skickat ett mail till både KrA och statenshaverikommission där jag begär att få ut rapporten. Saken bör vara utredd någon gång i nästa vecka.

Saltreceptet beror på att jag läst ett inlägg av mannen i fråga i just detta ärende. Sanningen tycks vara på väg :-)
Citera
2010-01-23, 01:01
Medlem
daffyds avatar
Det är inte alls omöjligt att ryska dykare 83-84 testat beredskapen/larmen på Muskö. Det kan dock lika gärna varit dykare från "väst" eller svenska a-dyk på slutövning.

Vi hadde A-dyk som B(märk B styrka)-styrka å dom var värdelösa.
Vindö Korsö..
Citera
2010-01-23, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daffyd

Vi hadde A-dyk som B(märk B styrka)-styrka å dom var värdelösa.
Vindö Korsö..
Låt mig gissa... "amfibiesoldat" med inte så lite komplex för att du inte kvalade in till KJ?
Citera
2011-08-24, 23:11
Medlem
daffyds avatar
SRY.. ett sent svar,,,, Nää vi var alldrig aktuella för KJ eller KA,, Vi bara fanns där för att det var/är ett bra övningsområde med jämnbördiga motståndare.
Citera
2025-07-05, 22:58
Medlem
HobbyHitlers avatar
Gör en liten bump här.
Sekretessen borde ju vara hävd nu om TS kusins fasters lärares kompis talade sanning
Någon som vet något om saken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in