2009-12-29, 11:31
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Intressant fråga faktiskt.

Men vad gäller bannade på livstid, så har jag dock en fråga:

Hur tolkat man detta? Är det så att en bannad medlem får efter 6 månader rätten att återvända utan amnesti så länge denne gör detta med ett nytt användarnamn. Eller måste användare söka amnesti oavsett?

Givetvis måste amnesti först sökas och beviljas. Det är ju grundförutsättningen för att få återvända. Huruvida man väljer att återvända till FB med samma konto eller ett nytt är däremot ett fritt val.
Citera
2009-12-29, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Huruvida man väljer att återvända till FB med samma konto eller ett nytt är däremot ett fritt val.

Om en amnestiansökan beviljas och går igenom kan admin då öppna ett avstängt konto som man tidigare har haft?
Citera
2009-12-29, 11:34
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Givetvis måste amnesti först sökas och beviljas. Det är ju grundförutsättningen för att få återvända. Huruvida man väljer att återvända till FB med samma konto eller ett nytt är däremot ett fritt val.

Oki doki, det var det jag misstänkte. Men var inte helt hundra, men nu vet jag.
Citera
2009-12-29, 11:50
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graniit
En sak som jag kan tycka att ni är lite väl hårda på (fast säkerheten går i första hand) är att om jag registrerar ett konto hos en kompis som är bannlyst och jag börjar skriva från hans IP-nummer då blir mitt konto också bannlyst eller om jag flyttar och blir tilldelad ett IP-nummer som spåras till en tidigare bannlyst användare.

Hur går man igenom detta? Registrerar man ett nytt konto och sänder ett PM till en moderator som ser igenom saken.

Det känns ju inte som att detta scenario är särskilt naturligt eller vanligt förekommande. Dock har det använts som ursäkt ibland av bannade användare har jag för mig. Det har dock inte varit särskilt svårt att påvisa att det varit samma användare (dvs den bannade som återkommer). Om man nu skulle befinna sig i situationen att man av någon anledning måste registrera sig på ett bannat IP hos en kompis, skadar det nog inte at PM:a en mod först.

Citat:
  • IP-nummer.
  • Skrivsätt.
  • Om man besöker ämnen som man tidigare har gjort.
  • Skärmupplösning och vilket OS man använder.
  • Sedan lokaliserar dom säkert IP-nummer till närmaste telestation.

Dessa fem saker tror jag att man tittar närmare på. Sedan kan det bli fel också att man bannlyser fel person.

Klart det kan bli fel. Dock bannar vi inte på helt lösa boliner utan flera faktorer ska vara uppfyllda. Blir det fel kan man överklaga. Jag har dock rätt dålig koll på hur vanligt detta är.
Citera
2009-12-29, 11:51
Medlem
najass avatar
Citat:
Om en amnestiansökan beviljas och går igenom kan admin då öppna ett avstängt konto som man tidigare har haft?

Hmm, vetefanken men jag antar det. Sådana här teknikfrågor får nog någon admin svara på.
Citera
2009-12-29, 13:24
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Vad man ska komma ihåg är att det är personen bakom kontot som är välkommen på forumet, inte kontot i sig. Får personen amnesti så bör det inte finnas något hinder att återkomma med valfritt konto, alternativt ett helt nytt konto.
Citera
2009-12-29, 14:57
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Det känns ju inte som att detta scenario är särskilt naturligt eller vanligt förekommande. Dock har det använts som ursäkt ibland av bannade användare har jag för mig. Det har dock inte varit särskilt svårt att påvisa att det varit samma användare (dvs den bannade som återkommer). Om man nu skulle befinna sig i situationen att man av någon anledning måste registrera sig på ett bannat IP hos en kompis, skadar det nog inte at PM:a en mod först.

Klart det kan bli fel. Dock bannar vi inte på helt lösa boliner utan flera faktorer ska vara uppfyllda. Blir det fel kan man överklaga. Jag har dock rätt dålig koll på hur vanligt detta är.

Så ni kollar på om IP-adressen överensstämmer?
Citera
2009-12-29, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Så ni kollar på om IP-adressen överensstämmer?

Gå in här och se efter hur mycket godis det finns att använda i administrationspanelen:
http://www.vbulletin.com/admindemo.php

Jag har precis köpt mig ett vBulletin och det finns oerhört mycket man kan göra, speciellt när det gäller sökning av IP-nummer.

Du kan till exempel skriva in dom sju första siffrorna på IP-numret och sedan söka på dessa och få upp vilka användare som har dessa sju första siffrorna i sitt IP-nummer. Sedan kan du söka på till exempel kalle123 och därefter söka på användare som har samma IP som kalle123. Man kan även lägga (mods och kod ) så att man kan se användarens senaste inloggningar (datum och Ip-adress ) sedan flera månader tillbaka, sex månader, ett år, fyra år, fem år, tio år osv osv. Man väljer själv.

En liten förhandsvisning på hur det kan se ut:
http://img52.imageshack.us/i/namnlsg.jpg/
Senast redigerad av Graniit 2009-12-29 kl. 15:39. Anledning: plockade bort ett ord som gjorde mening oläsbar...
Citera
2009-12-29, 15:45
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Helt ärligt så tycker jag fenomenet troll tillför en vis humor på flashback... inte så att de blir långlivade ändå.

Vissa troll kan faktiskt konsten att trolla riktigt bra, men det är ett försvinnande litet antal som besitter den förmågan.

De flesta troll är bara extremt tröttsamma med deras BS och personangrepp de kläcker ur sig - endast för att hetsa upp stämningen i en tråd.
Ta Dustin Home-julklappstråden i Länktips t. ex; där kan man hitta en hel hög med just sådana troll.
Citera
2009-12-29, 15:53
Medlem
redandblacks avatar
Jag tycker att om det inte finns redan så borde det stå under ett konto om samma ip har funnits på en bannad användare..

t.ex. jag blir bannad livet ut på ip 1.2.3.4
när jag reggar nytt konto så står det (för admin + moderatorer endast) under namnet t.ex "tidigare bannad" eller "ip bannad" eller något.

så att moderatorn ser om det är otydligt fall att denna person redan varit bannad. Då blir inte alla på samma ip i skottlinjen direkt, men kan få lite extra tankar på att det kan vara ett troll/en regelbrytare. vet inte om det är möjligt, men.. ja, jag vet inte.

Vad tycker ni om idén?
Citera
2009-12-29, 16:20
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redandblack
Jag tycker att om det inte finns redan så borde det stå under ett konto om samma ip har funnits på en bannad användare..
Hur Flashback har löst sina trolldetektioner rent tekniskt vet bara administrationen, men som grund i vBulletin kan du se vilka konton som har delat / delar ipnummer.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in