2009-12-29, 04:59
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rasren
Kom på ett dåligt förslag just nu. Det ska fungera genom att man betalar en liten summa, 10-15kr... via sms när man öppnar ett account. alltså som counter-strike accounts typ... Blir förmodligen mindre troll som regestrerar sig då.
Men det här förslaget bryter väl mot nån grundregel.
Njaäe.. Nå dåligt var det inte. Värt att tänka på faktiskt.
Men skulle helst se att FB fortsätter vara gratis.

Men en tidsbegränsning per startad tråd vore väl ypperligt? Läste det i en liknande tråd för inte så länge sen.
Citera
2009-12-29, 10:19
Medlem
najass avatar
Tycker ni verkligen att det är ett så stort problem? Själv tycker jag det funkar hyfsat med de metoder vi har i dag. Visst, det är säkert flera troll som slinker igenom och bannade medlemmar som reggar sig igen, men så jävla hemskt är väl inte det? De uppenbara korkskallarna upptäcks ju relativt omgående, och om övriga troll/bannade lyckas hålla sig under radarn så är de ju nästan per definition OK att ha på FB.

Håller helt med jumpcut om att IP-bann och liknande sannolikt är verkningslöst samt i sämsta fall försvårar för vanliga FB:are som råkar hamna i skottlinjen.

Som det är nu blir det lite mer merjobb för mods i hanteringen/avstängning av upprepade trollkonton, men så farligt tycker jag inte det är.
Citera
2009-12-29, 10:22
Medlem
Carl Serungs avatar
Hur upptäcks egentligen det om en avstängd användare reggar sig på nytt? Är det sättet att skriva på som känns igen? Eller är det när någon/några medlemmar reagerar och rapporterar? Jag vet nämligen en som varit bannad för gott, men som finns här igen, dock inte bannad än..
Citera
2009-12-29, 10:35
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Jag vet nämligen en som varit bannad för gott, men som finns här igen, dock inte bannad än..

Det upptäcks väl förr eller senare genom att någon känner igen personens texter gissar jag. Du bör ju självklart uppmärksamma någon mod om den här personen ifall du misstänker att det är en tidigare bannad medlem
Citera
2009-12-29, 10:45
Medlem
Pranchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Det upptäcks väl förr eller senare genom att någon känner igen personens texter gissar jag. Du bör ju självklart uppmärksamma någon mod om den här personen ifall du misstänker att det är en tidigare bannad medlem

Precis, stilen personen skriver på är ju ofta svår att bli av med om man inte anstränger sig. Dessutom har ju de flesta intressen av något slag, så en ledtråd är att de skriver i samma forum (kanske om samma, exempelvis musikstil) som med tidigare bannlysta konton.
Citera
2009-12-29, 10:47
Medlem
u_n_mes avatar
Helt ärligt så tycker jag fenomenet troll tillför en vis humor på flashback... inte så att de blir långlivade ändå.
Citera
2009-12-29, 11:03
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Helt ärligt så tycker jag fenomenet troll tillför en vis humor på flashback... inte så att de blir långlivade ändå.
He he,... helst när något bannat troll dyker upp just här i sitt desperata vredesmod över allt och alla. Verkligen sann humor!!.
Citera
2009-12-29, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av najas
och om övriga troll/bannade lyckas hålla sig under radarn så är de ju nästan per definition OK att ha på FB.

Admin skrev i någon tråd (finner inte den för tillfället men tråden har något att göra med att bannlysta användare släpps in utan att behöva söka amnesti ) att finner man ett troll som är på forumet, men som sköter sig väl, inte bryter mot några regler eller provocerar då får den personen vara kvar utan några omständigheter.

Stämmer detta? Är det så att troll får kvar om dom sköter sig här inne eller har jag missuppfattat allting?

Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Du bör ju självklart uppmärksamma någon mod om den här personen ifall du misstänker att det är en tidigare bannad medlem

Finns väl ingen regel för oss användare som säger att vi måste rapportera troll? Däremot måste säkert moderatorerna göra det annars får dom en spark i röven om dom favoriserar någon användare som dom hjälper att smita igenom systemet.
Senast redigerad av Graniit 2009-12-29 kl. 11:14.
Citera
2009-12-29, 11:09
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graniit
Admin skrev i någon tråd (finner inte den för tillfället men tråden har något att göra med att bannlysta användare släpps in utan att behöva söka amnesti ) att finner man ett troll som är på forumet, men som sköter sig väl, inte bryter mot några regler eller provocerar då får den personen vara kvar utan några omständigheter.

Stämmer detta? Är det så att troll får kvar om dom sköter sig här inne eller har jag missuppfattat allting?

Nja, om trollkonton upptäcks tror jag nog de bannas. Kan inte påminna mig något fall där de friats.
Citera
2009-12-29, 11:18
Medlem
0dens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Rent teoretiskt skulle man kunna skapa ett konto i timmen och kunna spamma runt på forumet oavbrutet?

Tycker att det är självklart att man borde införa IP-spärr eller mekanism som sammankopplar konton via IP så att man kan spärra de automatiskt istället för att behöva vänta till ett regelbrott sker.

Korkat, det kan vara flera personer bakom samma IP.
Citera
2009-12-29, 11:21
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Hur upptäcks egentligen det om en avstängd användare reggar sig på nytt? Är det sättet att skriva på som känns igen? Eller är det när någon/några medlemmar reagerar och rapporterar? Jag vet nämligen en som varit bannad för gott, men som finns här igen, dock inte bannad än..

Intressant fråga faktiskt.

Men vad gäller bannade på livstid, så har jag dock en fråga:

Citat:
En bannlyst användare kan efter en karenstid på sex månader registrera ett nytt konto och ansöka om amnesti. Man skickar ett PM till admin, där man redogör varför man skulle fungera bättre i forumet denna gång. Admin gör utifrån detta en bedömning, och blir man benådad så gäller följande regler:

* En varning resulterar i att man blir permanent avstängd från forumet.
* Om användaren skött sig under ett år får den samma rättigheter som andra medlemmar. En bannlyst användare kan kastas ut om den börjar uppföra sig illa, men efter ett år som skötsam medlem så får användaren samma status som andra medlemmar. (Det vill säga rätt till tre varningar före bannlysning).

En bannlyst användare kan välja mellan att återvända under nytt namn eller under sitt tidigare användarnamn.

Hur tolkat man detta? Är det så att en bannad medlem får efter 6 månader rätten att återvända utan amnesti så länge denne gör detta med ett nytt användarnamn. Eller måste användare söka amnesti oavsett?
Citera
2009-12-29, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Nja, om trollkonton upptäcks tror jag nog de bannas. Kan inte påminna mig något fall där de friats.

En sak som jag kan tycka att ni är lite väl hårda på (fast säkerheten går i första hand) är att om jag registrerar ett konto hos en kompis som är bannlyst och jag börjar skriva från hans IP-nummer då blir mitt konto också bannlyst eller om jag flyttar och blir tilldelad ett IP-nummer som spåras till en tidigare bannlyst användare.

Hur går man igenom detta? Registrerar man ett nytt konto och sänder ett PM till en moderator som ser igenom saken.

Citat:
Hur upptäcks egentligen det om en avstängd användare reggar sig på nytt?
  • IP-nummer.
  • Skrivsätt.
  • Om man besöker ämnen som man tidigare har gjort.
  • Skärmupplösning och vilket OS man använder.
  • Sedan lokaliserar dom säkert IP-nummer till närmaste telestation.

Dessa fem saker tror jag att man tittar närmare på. Sedan kan det bli fel också att man bannlyser fel person.
Senast redigerad av Graniit 2009-12-29 kl. 11:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in