Jag och min vn har nnu inte satt in vra varsina 12000 avdragsgilla kronorna i pensionsspar. Vad ska vi vlja? Vi har Swedbank och Nordea. Brttom! Detta mste sklart ske innan rsskiftet.
De har en grej p Swedbanks hemsida dr man kan fylla i hur lnge man planerar att jobba, hur ofta jag vill spara, risk osv. Hr r Swedbanks frslag. r det ok frslag tycker ni?
r inte grejen med pensionsparandet att man br tjna mer n vad grnsen fr pslaget fr 20% statlig skatt r fr att man ska tjna p att betala in dom dr 12000kr istllet fr att betala av p eventuellt ln?
Min mor som tjnar ca 24000kr i mnaden pensionsparade tidigare ven fast hon har ln p huset som hon betalar p nu istllet fr att stta allt i pensionsspar.
Med hennes inkomst s r det ju bara skatten p 30% hon betalar och skulle hon stta in det i pensionsspar s fr hon ju nd betala den skatten p pengarna nr hon tar ut dom.
hade hon tjnat 31000kr i mnaden skulle hon tjnat mer p det d pengarna som sattes i pensionspar nu slipper 50% skatt och kan sedan vid pension plockas ut med vanlig inkomstskatt.
Hur resonerar ni kring detta?
Senast redigerad av svengran 2009-12-28 kl. 22:14.
r inte grejen med pensionsparandet att man br tjna mer n vad grnsen fr pslaget fr 20% statlig skatt r fr att man ska tjna p att betala in dom dr 12000kr istllet fr att betala av p eventuellt ln?
Jo och dessutom ska man inte komma ver grnsen fr statlig skatt nr man sedan gr i pension och tar ut frn sparandet. Drfr r det inte lnsamt vare sig fr lg- eller hginkomsttagare.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!