2009-12-28, 21:20
Medlem
romeyos avatar
Nu är jag inte den som har tagit lån någonsin överhuvudtaget, och tenderar naturligtvis inte på att göra det heller. Vad jag sett utöver medlemmarna på flashback, utöver mina vänner, är att många frågar om de kan ta lån för att senare fly landet. Jag säger att det inte går och de säger att det går. Att ta lån är hur enkelt som helst i Sverige, menar man, åberopande till att många har gjort det och senare flytt. Jag vidhåller alltså mitt uttalande att det är svårt.

Då sa en polare: "Man kan ju ta smslån gång på gång tills man är uppe i en hög summa och senare fly"

Där fick jag ju givetvis en chock om frågar därför kära medlemmar på FLASHBACK om det möjligtvis kan stämma ? :S

/ Romeo 18
Citera
2009-12-28, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av romeyo
Nu är jag inte den som har tagit lån någonsin överhuvudtaget, och tenderar naturligtvis inte på att göra det heller. Vad jag sett utöver medlemmarna på flashback, utöver mina vänner, är att många frågar om de kan ta lån för att senare fly landet. Jag säger att det inte går och de säger att det går. Att ta lån är hur enkelt som helst i Sverige, menar man, åberopande till att många har gjort det och senare flytt. Jag vidhåller alltså mitt uttalande att det är svårt.

Då sa en polare: "Man kan ju ta smslån gång på gång tills man är uppe i en hög summa och senare fly"

Där fick jag ju givetvis en chock om frågar därför kära medlemmar på FLASHBACK om det möjligtvis kan stämma ? :S

/ Romeo 18
Sant fast hört att sms-lån snart ska ha samma villkor som vanliga lån snart..
Någon som kan bekräfta?
Citera
2009-12-28, 22:08
Medlem
kaxen82s avatar
Teoretiskt sett kan man säkert låna ihop 100.000 via SMS-lån, men det är ju en struntsumma för att fly landet. Hur länge hade man tänkt klara sig på 100.000?

Citat:
Att ta lån är hur enkelt som helst i Sverige, menar man, åberopande till att många har gjort det och senare flytt.

Med risk för att vara torr: Be om källhänvisning. Vilka och hur många är "många"?

EDIT: Tror jag missförstod det jag citerade, jag tolkade det som om du menade att folk hade tagit SMS-lån och flytt, inte vanliga lån.
Citera
2009-12-29, 01:30
Medlem
Palpatines avatar
Citat:

Borde ga om man flyttar till ett land utanfor EU, typ USA. Skulle banken lyckas leta reda pa dig dar sa blir det anda mycket svart for dom att fa pengarna tillbaka p g a de regler som galler dar (korta preskribitionstider, hoga krav pa bevisning, etc)
Citera
2009-12-29, 01:43
Medlem
romeyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palpatine
Borde ga om man flyttar till ett land utanfor EU, typ USA. Skulle banken lyckas leta reda pa dig dar sa blir det anda mycket svart for dom att fa pengarna tillbaka p g a de regler som galler dar (korta preskribitionstider, hoga krav pa bevisning, etc)

Aight. Hur mycket i smslån kan man ta då? Tvivlar nämligen på att man kan ta mycket. Säkerligen 50000 eller liknande.
Citera
2009-12-29, 19:35
Medlem
,

Citat:
Aight. Hur mycket i smslån kan man ta då? Tvivlar nämligen på att man kan ta mycket. Säkerligen 50000 eller liknande.

Det finns kanske ett 20tal aktörer i farten.. i bästa fall lånar dom ut 5000 kr, det skulle ge 100k, knappast särskilt lönt att fly landet för så små summor.

Ska man nu promt dra från landet med lånade pengar i bagaget som man inte tänkte betala tillbaka så ere väl bättre o ta blancolån överallt man kan få, typ ikanobanken ,gemoneybank, nordax finans, sveaekonomi, konsumentkredit, freedom finance, forex bank..
en skapligt komplett lista med beloppsgränser finns på http://lan.compricer.se/ploan.php

Sopar man igenom ansökningar på alla ställen så kommer ett antal neka bara på grund av att man har så vansinnigt många kreditförfrågningar hos upplysningsbolagen, men nån eller ett par kan ju tacka ja till att låna ut, då har man helt plötsligt 250-700000 på fickan...

Men det är väl fortfarande rätt tveksamt att fly landet för så pass små summor...
Citera
2010-07-13, 11:42
Medlem
Bumpar den här tråden.
Nån som vet hur lätt det egentligen är att få lån på tex 100.000. Har aldrig lånat pengar i hela mitt liv och nu har jag faktiskt seriösa planer på att låna ihop så mycket jag kan och sen fly landet. Och jag tänker inte glassa runt på de thailändska stränderna o spela över inför svenska turister. Min plan är att åka till Quito i Ecuador där jag har sysslingar (pappas kusin och hennes familj)
Hur funkar det sen om man skulle komma hem till Sverige efter ja säg ett par år? Hur mycket resurser läggs ner på ett gripande av någon som lånat ihop tex 300.000 och flytt landet jämfört med någon som mördat och flytt landet?
Tacksam för all info jag kan få
Citera
2010-07-13, 13:19
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Bumpar den här tråden.
Nån som vet hur lätt det egentligen är att få lån på tex 100.000. Har aldrig lånat pengar i hela mitt liv och nu har jag faktiskt seriösa planer på att låna ihop så mycket jag kan och sen fly landet. Och jag tänker inte glassa runt på de thailändska stränderna o spela över inför svenska turister. Min plan är att åka till Quito i Ecuador där jag har sysslingar (pappas kusin och hennes familj)
Hur funkar det sen om man skulle komma hem till Sverige efter ja säg ett par år? Hur mycket resurser läggs ner på ett gripande av någon som lånat ihop tex 300.000 och flytt landet jämfört med någon som mördat och flytt landet?
Tacksam för all info jag kan få

Det är inte värt att sätta sig i skiten för ynka 100K. Det kommer inte räcka speciellt långt i utlandet och vad gör du den dagen pengarna är slut? De kommer inte "gripa" dig för att du lånar massa pengar och sen sticker. Du kommer därimot bli jagad av KF när du kommer hem och din skuld på 100k lär ha ökat betydligt.

Att låna 100k beror på hur din ekonomi ser ut idag.
Har du jobb inga betalnigsamärkning osv kan du lätt få ett lån på en bank på säkert det dubbla.
Sen finns det mindre nogräknade bolag som lånar ut också. Sms lån är lättast att få.

Du gör som du vill men jag kan lova dig att om du tar lån och dra utomlands så kommer det komma en dag då du undrar hur fan du tänkte. Lycka till!
Citera
2010-07-13, 14:33
Medlem
hallberg-rassys avatar
Såhär är det: Om du lånar pengar och sticker är det en preskriberingstid på 10 år på detta. Du måste ta dig till ett land som inte har utlämningsavtal som gör att myndigheterna inte kan ta dig om du blir efterlyst för att flytt med lånade pengar. Om någon lyckas delge dig inom 10 år sitter du rejält i skiten.

Vidare så går det ränta på pengarna när du är borta. En bekant till mig som är matematiker räknade ut att om du lånar en hundralapp via sms och struntar i att betala igen på 10 år så är du skyldig miljonbelopp. Tänk dig då hur mycket det blir på 100 000. Det blir miljarder i skulder om man torskar då.

En rolig sak vid sidan om: Jag var på en bilhandel för några år sedan, när jag täffade en snubbe som jobbade för ett finansieringsbolag som berättade att när USA gick in i Irak och Afghanistan och vissa kunde åka tillbaka igen passade dessa på att köpa bilar i 150 000-kronors klassen och tog med sig ned. Givetvis betalades inte ett öre på bilen, som såldes för betydligt mer i dessa länder. Och ingen kronofogde i världen åkte ner och hämtade en Volvo V70 i en krigszon, inte då i alla fall...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in