2009-12-30, 13:05
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
[...]

Som jag ser det bör båda sidorna försöka skärpa till sig. Skeptikerna får lära sig att allt inte går att förklara, och de troende får lära sig att det är en enorm skillnad mellan att förklara och bevisa.

Ack, om det ändå hade varit så enkelt som att säga till båda sidor att skärpa till sig...
Även detta har ju varit uppe för diskussion i forumet, och det har hittills inte lett till något.
Det finns helt enkelt alldeles för många debattörer på båda sidor om planhalvan som är så fast förankrade i sina övertygelser att det inte kan ske några kompromisser.
Citera
2009-12-30, 13:17
Medlem
I forskningsdelen ska man diskutera den forskning som bedrivs och kanske försöka locka forskare att skriva....och diskutera hur vetenskaplig forskning skulle kunna bedrivas.
Citera
2009-12-30, 13:19
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
I forskningsdelen ska man diskutera den forskning som bedrivs och kanske försöka locka forskare att skriva....och diskutera hur vetenskaplig forskning skulle kunna bedrivas.

Precis.
Det handlar inte om att censurera något överhuvudtaget.
Det handlar om att hålla diskussionerna och riktningarna åtskilda, så att det inte behöver bli så satans mycket skitsnack och OT i trådarna.
Citera
2009-12-30, 13:31
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Om då någon för tusende gången i ordningen berättar att slagrutor visst funkar och någon annan frågar efter bevis, finns det då inte en hyfsat stor risk att denne snäses av med en hänvisning till Forskningsdelen?
Citera
2009-12-30, 13:32
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Precis.
Det handlar inte om att censurera något överhuvudtaget.
Det handlar om att hålla diskussionerna och riktningarna åtskilda, så att det inte behöver bli så satans mycket skitsnack och OT i trådarna.
Men det är ju just det det blir. Tvingar man helt bort ena sidans åsikter genom att säga att det per definition är OT att inte ägna sig åt ryggdunkeri så är det inget annat än censur.
Citera
2009-12-30, 13:33
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Men det är ju just det det blir. Tvingar man helt bort ena sidans åsikter genom att säga att det per definition är OT att inte ägna sig åt ryggdunkeri så är det inget annat än censur.

Jag förstår vad du menar, och håller också med dig till viss del.
Men ditt förslag om att hötta med knytnäven och be sidorna lugna ner sig kommer INTE att hjälpa.

Så...har du något annat förslag som kanske skulle kunna råda bot på problemet?
Citera
2009-12-30, 13:45
Medlem
Varulvs avatar
En mindre uppdelning som jag tidigare svarade på, dessutom borde beskrivningen innehålla "kryptzoologi".

Pajkastningen kommer man inte undan, men jag kanske kan bli bättre på att fixa upp trådar, rubriker o.s.v för att få det mer lättöverskådligt under tiden vi tycker till.
Citera
2009-12-30, 13:50
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
En mindre uppdelning som jag tidigare svarade på, dessutom borde beskrivningen innehålla "kryptzoologi".

Pajkastningen kommer man inte undan, men jag kanske kan bli bättre på att fixa upp trådar, rubriker o.s.v för att få det mer lättöverskådligt under tiden vi tycker till.

Låter värt att testa under tiden som frågan utreds vidare.
Sen är jag helt inne på Sarrow:s förslag om att vi borde ha en omröstning angående uppdelningsalternativ.
Efter vad jag vill minnas har det ju även förekommit förslag på uppdelningar i andra trådar tidigare, så man kanske kan lista 4-5 förslag och rösta fram ett av dem.
Citera
2009-12-30, 18:09
Medlem
Låter bra tycker jag. Allt som kan förbättra är ju bra,
Citera
2009-12-31, 03:25
Medlem
_abous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorgonzola
...du har inte läst rapporten....
Du har inte läst tråden...

Jag tyckte först snacket om uppdelningen kändes ganska onödigt, men nu har jag kollat lite mer i paranormaldelen, och kan se att det nog skulle underlätta överblicken.
Men precis som ÅG tycker jag inte att forskning och bevis ska hållas i en egen del, det är väl liksom det hela grejen går ut på, att förklara det oförklarliga?
Då måste ju även logiska förklaringar få presenteras, sen är det upp till var och en om man vill lita på dessa, eller tro vad man vill.

Att ge efter för pajkastningen och säga "Nej, tyvärr, ni får inte leka i samma sandlåda längre" känns helt befängt.
Det är samma sak som förslaget som ska "legalisera" plusett-kommentarer.
Det finns regler att följa, kan man inte göra det har man inget på forumet att göra.
Och att debattera sakligt och respektfullt är en del i att vara aktiv på Flashback.
Citera
2010-01-02, 07:14
Medlem
[Strange Days]s avatar
En ytterliggare fundering jag har är att det borde delas ut mycket mer tillsägelser för återkommande trams och OT i paranormalforumet.
Trådar låses och kastas, vilket är jättebra; men det kanske inte räcker?

Det är extremt sällan man ser några kommentarer från moderatorerna om utdelning av tillsägelser i trådarna.
Nu vet jag ju att det inte är en regel att moderatorerna måste skriva ut tillsägelserna i trådarna, så jag kan ju ha fel i mina antaganden om få tillsägelser.
Hur som helst så borde fler tillsägelser vara en bra början till att stävja tramset i forumet.
Om folk får en tillsägelse via PM så brukar de flesta oftast lugna ner sig, då de inte vill dra till sig en varning/bannlysning.

Mitt förslag är att Varulv & snapcase gemensamt går ut med meddelande om hårdare moderering & fler utdelningar av tillsägelser för trams i paranormalforat.
Denna utfästelse bör sedan klistras klistras, låsas och läggas högst upp på listan bland klistrade trådar.
Det finns ju sådana utfästelser lite här och var i de olika underforumen, och de kanske har effekt?
Senast redigerad av [Strange Days] 2010-01-02 kl. 07:29.
Citera
2010-01-02, 10:02
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
En ytterliggare fundering jag har är att det borde delas ut mycket mer tillsägelser för återkommande trams och OT i paranormalforumet.
Trådar låses och kastas, vilket är jättebra; men det kanske inte räcker?

Det är extremt sällan man ser några kommentarer från moderatorerna om utdelning av tillsägelser i trådarna.
Nu vet jag ju att det inte är en regel att moderatorerna måste skriva ut tillsägelserna i trådarna, så jag kan ju ha fel i mina antaganden om få tillsägelser.
Hur som helst så borde fler tillsägelser vara en bra början till att stävja tramset i forumet.
Om folk får en tillsägelse via PM så brukar de flesta oftast lugna ner sig, då de inte vill dra till sig en varning/bannlysning.

Mitt förslag är att Varulv & snapcase gemensamt går ut med meddelande om hårdare moderering & fler utdelningar av tillsägelser för trams i paranormalforat.
Denna utfästelse bör sedan klistras klistras, låsas och läggas högst upp på listan bland klistrade trådar.
Det finns ju sådana utfästelser lite här och var i de olika underforumen, och de kanske har effekt?

Hårdare moderering ska ske, jag har faktiskt haft planer på det en längre tid att gå ut med ett mer officiellt meddelande angående detta. SKa ta upp det hela med snapcase också.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in