2004-02-10, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysharry
350000 innevånare och alla fick en Mercedes? Jag vet inte riktigt om jag tror på det.

Jag hittar inte på det. Såg ett program om Brunei på Discovery Channel
Minns att det stod om det i svenska tidningar också. Ska försöka hitta bevis om du inte tror mig.

Dessutom så är sjukvården gratis. Hyfsad valuta för skatten som ligger på 0 kronor.

Allvarligt så är det upp till Bruneis folk själva att gnälla om dom inte trivs (vilket vore märkligt iofs).
Vår kung har inte med det att göra. Han åkte bara och träffade en polare för fan.

Fight republicanism!
No surrender.

För Kung Och Fosterland
Citera
2004-02-10, 00:50
Medlem
xatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Hellre en bra diktatur än en usel demokrati...
Och du vet det av egen erfarenhet? Vilken diktatur levde du i?
Citera
2004-02-10, 00:54
Medlem
david_båths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad Haifa
Stör mig max på att Madde kan vara ute ännu mer nu när inte Silvia är hemma och sätter tider. Hon festar nog varje dag för skattepengar nu, när den preussiska disciplinen tillfälligt lämnat huset.

Om kungen finns inte så mycket att säga. Hade han sökt jobbet hade han nog inte fått det....

Hon betalar säkert själv inträde och drinkar ofta.

Men en sak ska vi har klart för oss, Sultanen är världens bästa diktator iallafall.
Citera
2004-02-10, 01:12
Medlem
Konrad Haifas avatar
Det hoppas jag verkligen inte....
Citera
2004-02-10, 01:12
Medlem
Johnny Walkers avatar
Det är olagligt att importera Biblar till Brunei.
Det är olagligt att sälja ickemuslimska symboler och bilder.
All kritik mot Sultanen censureras ur media.
All sexuellt relaterat meterial censureras.
All kristen litteratur censureras.
All press måsta få licens från regeringen för att få verka.
All journalistisk personal måste vara godkända av regeringen.
Regeringen har rätt att stänga ner en tidning utan att nämna anledningen.
De som skriver en artikel utan tillstånd från regeringen riskerar fängelse och tortyr.
Många inhemska forskare känner sig tvugna att publicera sitt material utomlands och under synonym.
Man har ingen rätt att vilja byta regering.
Kyrkor är förbjudna.
Slöja är obligatoriskt i statliga skolor.
Kvinnor är svårt diskriminerade.
Kvinnor har inte samma rättigheter som män vad gäller skilsmässo- barnavård- och arvsfrågor.
Tortyr i form av hård agning med käpp bedrivs på 80 % av alla dömda brottslingar.
De som blivit gripna för ha motsatt sig sultanen blir dömd utan rättegång.
Kristna utövare riskerar att bli arresterade av regeringen för att sedan "rehabiliteras".
Misstänkta personer har ingen given rätt till advokat.
Det har varit förbjudet att fritt bilda ett politiskt parti sedan 1982.
De två partier som finns (PPKB & PAKAR) är båda Sultan-vänliga. Dock finns inga folkval, så partier gör ingen nytta.
All mat och dryck som inte tillhör Halal-traditionen är förbjuden. (Inget McDonalds här inte)
Fläskkött är förbjudet.
Alla skolungdomar måste studera Islamiska skrifter.
Alla invånare MÅSTE bära ett identitetskort där det står vilken religion man tillhör.
De som bara är på genomresa måste skriva upp sin religionstillhörighet på sitt flygkort och bära med sig det under hela vistelsen.
Fackrörelser har inte mycket att säga till om och är inte uppmuntrade.
Handelsfack har inte tillåtelse att röra sig med utländska företag och organisationer.

Vadå Kina?
Citera
2004-02-10, 01:17
Medlem
Konrad Haifas avatar
Tänk på att den lokale Führern gör ett besök om året i alla byar, att några invånare bjuds på buffé då och då samt det löjeväckande påståendet att alla får en gratis Mercedes...

edit: med hetsar jag inte Johnny Walker utan alla som tidigare påstått att det verkar vara ett mysigt, idylliskt land
Citera
2004-02-10, 01:51
Medlem
Avskaffa monarkin, jag vill inte betala för "knugens" slott och allt vad han nu har, även inte hans ungars "brats" rundor på sture. Avskaffa kungen eller låt han betala för skiten själv.
Citera
2004-02-10, 01:56
Medlem
Kashmirs avatar
Såg på aktuellt innan idag där en statsvetare var i studion. Han var inne på att kungen gräver sin egen grav om den fortsatta monarkin och var t om inne på att de bästa vore om han avgick. Regeringen ska se över och ev. riva de avtal som beslutades för 30 år sedan o.s.v.

Har inte själv mycket till övers för vare sig kungen eller med monarki öht. Framförallt inte en som gör mer skada än nytta. Men jag blev lite förvånad att en statsvetare talade i så stora ordalag. Är förtroendet från medelsvensson så lågt och sjunger monarkin vi har idag på sista versen. Jag har lite svårt att tro det även om det vore härligt ifall det skrotas.

Huruvida de har de bättre eller inte än Kina är helt ointressant liksom om medias ev. hycklande. Anledningen till beslutet för 30 år sedan är att kungen ska hålla käften om sånt han inte förstår sig på. Passar inte det kungen bör han avgå och försöka bli folkvald politiker.
Citera
2004-02-10, 02:51
Medlem
Era illojala jävla nollor.
Monarkin är en svensk tradition som varenda stolt svensk håller kärt om hjärtat. Utan en kung finns inget kungarike, inget Sverige. Vår fana kommer från monarkin, men fanan ska vi väl också dumpa enligt er?
Bottnar allt bara i avundsjuka på kungafamiljen?

Och angående Bruneihistorien, kungen hade gärna fått åka till Kina, Irak eller Kongo eller var fan som helst för mig. Han är Sveriges Kung och han reser var fan han vill. Vad spelar det för roll för er?
Spola moralpaniken.

/Lojal & Stolt över kung och fosterland
Citera
2004-02-10, 03:01
Medlem
Kashmirs avatar
I så fall kan vi lika gärna införa det feodala samhället med storgods och ett utpräglat jordbrukssamhälle. Sen kan kungen färdas genom Eriksgata och ta emot hyllningarna.
Citera
2004-02-10, 03:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sandy Row
Era illojala jävla nollor.
Tack.
Citat:
Monarkin är en svensk tradition som varenda stolt svensk håller kärt om hjärtat.
Det var slavhandeln också, en gång i tiden.
Citat:
Utan en kung finns inget kungarike, inget Sverige.
Underbart.
Citat:
Vår fana kommer från monarkin, men fanan ska vi väl också dumpa enligt er?
Gärna för mig, jag pissar på allt (nästan) som Sverige står för.
Citera
2004-02-10, 03:12
Medlem
exciterrs avatar
Sandy Raz påstående om mersorna är helt fel, det uppmärksammades i media att denne delat ut ett antal bilar av nämnda fabrikat till ett större antal personer, kommer ej i håg antalet men det var väl någonting mellan 1000-4000 superlojala (annat törs de väl inte) statsstjänare som skulle belönas och sultanen få tillfälle att demonstrera sin generositet. No problems med det eftersom karln i princip äger landet.
Vad gäller förbudet mot knäppa kungars rätt att uttala sig politiskt så är detta betydligt äldre än 30 år, dock skedde en del förändringar i början av 70-talet som stramade upp kungens förhållande gentemot den stat vars slav han bör vara. Allt sedan Sverige varit en konstitutionell monarki har kungens rätt att uttala sig politisk varit lika med noll, det har de ibland gjort ändå, dock har det aldrig fört något positivty med sig. Minns det s.k. borggårdstalet och andra fadäser under 1800-talets senare del.
Jag förespråkar ett statsskick med en president som har obetydliga maktbefogenheter, som i Tyskland eller Italien. Dock vill jag slå fast att en oduglig president med stora personliga maktbefogenheter är sämre en en korkad och illaterat kung vars största maktbefogenheter är att han kan uppträda som en idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in