2009-12-28, 13:33
Medlem
TeslaTomtens avatar
Jag har letat länge efter en vacuumpump för mitt senaste project som klarar av ett sluttryck under 10 micron som passar någorlunda till min "låga" budget. Priset på pumpen ska helst vara runt 3000kr. Har hittat en lovande vacuumpump på sagitta men den kostar också 5000kr ... Jag har också kollat på polarpumpen men deras bästa pump når bara ner till trycket 10 micron.
Det skulle vara bra med några förslag på var man kan få tag i en billig o bra vacuumpump.
Citera
2009-12-29, 16:36
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeslaTomten
Jag har letat länge efter en vacuumpump för mitt senaste project som klarar av ett sluttryck under 10 micron som passar någorlunda till min "låga" budget. Priset på pumpen ska helst vara runt 3000kr. Har hittat en lovande vacuumpump på sagitta men den kostar också 5000kr ... Jag har också kollat på polarpumpen men deras bästa pump når bara ner till trycket 10 micron.
Det skulle vara bra med några förslag på var man kan få tag i en billig o bra vacuumpump.

Kolla med något universitet eller företag som håller på med vacuumteknik och se om du kan få tag på något begagnat. Det är antagligen billigast och finns säkert många som håller med med så låga slutttryck som du är ute efter. Om inte annat kan de säkert tipsa dig om bra grossister eller kontakter.
Citera
2009-12-29, 19:16
Medlem
Borde inte denna ligga under Erotik och Sexualitet?
Citera
2009-12-29, 23:26
Medlem
swixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarOnEarth
Borde inte denna ligga under Erotik och Sexualitet?
Vi får hoppas att det inte är så.
Citera
2009-12-30, 00:09
Medlem
TeslaTomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swix
Vi får hoppas att det inte är så.

HaHa, nej. Behöver den till en fusionreaktor som ja ska ha som mitt nästa hemma projekt. http://www.brian-mcdermott.com/fusion_is_easy.htm
Citera
2009-12-30, 12:22
Medlem
raskenss avatar
Även om sluttrycket på en mekanisk rotorpump når till 10 micron så har du ingen pumpkapacitet längre. Vill du pumpa en volym så räcker det inte med bara en mekanisk pump. Jag tror du måste ha en oljediffusionspump för att få nån kapacitet att tala om vid låga tryck. En oljediffpump måste backas av en rotorpump men man kan hitta små diffpumpar på ebay ibland för nån tusenlapp. En turbopump skulle också göra jobbet men den kräver också en mekanisk rotorpump som förvaccumpump. Man brukar kunna hitta turbotumpar på ebay också. men jag tror budgeten på 3000 kommer att spricka, om du inte har tur.

kankse det räcker med en tvåstegs rotorpump, men 10 micon känns som gränsen. Kolla på ebay där finns en hel del rotorpumpar. Köper man begagnat så riskerar man dock att pumpen är defekt och aldrig når ner till sluttrycket.
Senast redigerad av raskens 2009-12-30 kl. 12:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in