2009-12-28, 12:43
Medlem
Evil_Santas avatar
Hej,

Jag har en Compaq cq60-207 med Windows Vista Home Basic SP 2 och jag kör avast antivirus på datorn. För några veckor sedan kraschade datorn och jag trodde det berodde på hårddisken men jag installerade om operativsystemet och allt har fungerat bra nu i några veckor förutom en sak.

Nästan varenda gång jag ser en film på datorn så går den i viloläge(eller liknande), först stängs skärmen och alla yttre enheter av sig och sedan slocknar allting. Trycker jag på power knappen så återupptas Windows sessionen och allt fungerar bra men ibland fungerar det inte ordentligt och jag måste helt stänga av och starta om datorn vilket är störigt.

Vad beror detta på? Jag har naturligtvis stängt av viloläge i det aktuella energischemat.
Senast redigerad av Evil_Santa 2009-12-28 kl. 12:46.
Citera
2009-12-28, 13:56
Medlem
Evil_Santas avatar
Kanske ska tillägga att detta bara har hänt när jag tittar på film. det händer alltså inte om jag bara låter datorn stå på under en längre tid.
Citera
2010-01-01, 18:37
Medlem
Evil_Santas avatar
Kan det bero på överhettning? Videotittande är ju ganska intenstivt för HD:n, vad gör jag åt detta i så fall?
Citera
2010-01-01, 18:43
Medlem
Vilket program använder du för att kolla på film med?
Citera
2010-01-04, 20:01
Medlem
Evil_Santas avatar
Vlc. Är ganska säker på att problemet är överhettning då det inte händer om jag lägger ett kylblock under laptopen.
Citera
2010-01-05, 20:37
Medlem
Evil_Santas avatar
Jag har kopplat in ny och mycket större extern skärm som jag använder som ensam skärm. Kan det vara det som är problemet? Att den kräver för mycket av systemet = överhettning = datorn går automatiskt i viloläge för att skydda sig ?
Senast redigerad av Evil_Santa 2010-01-05 kl. 20:45.
Citera
2010-01-05, 20:42
Medlem
toffeltjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Jag har kopplat in ny och mycket större extern skärm som jag använder. Kan det vara det som är problemet? Att den kräver för mycket av systemet = överhettning = datorn går automatiskt i viloläge ?

prova koppla ur skärmen då och se om det löser sig
Citera
2010-10-05, 18:47
Medlem
Exakt samma problem för mig, händer dessutom när jag spelar wow eller bara nåt så enkelt som spelar ett javaspel på facebook...hjälp!
Har du fått bukt med problemet? Ser att det snart är ett år sen du startade tråden, men jag vill verkligen få bukt med problemet!
Tacksam för svar! =)
Citera
2010-10-08, 09:09
Medlem
Evil_Santas avatar
Problemen visade sig vara att jag a) Antagligen inte hade tryckt i ram-stickorna tillräckligt, de var SKITSVÅRA att få i. b) Hade glömt ändra till HDMI mode på bildskärmen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in