• 3
  • 4
2011-09-01, 18:59
Medlem
Har enmetern själv och tycker den är kraftgt manlig att laga mat på, särskilt på vintern då det blir dimmorna vid Lutzen och promenerande folk tittar på en som man inte är riktigt klok.
Håller med annars att den är för dyr, men det beror nog bl.a. på den konkava plåtbiten, den kräver en ganska stor press för att få till.
Citera
2012-02-22, 20:32
Medlem
InBreeds avatar
Ursäkta att jag är lite seg. Här kommer det bilder

http://i42.tinypic.com/316afci.jpg
http://i39.tinypic.com/2zina6e.jpg

http://i44.tinypic.com/a0gec2.jpg
http://i40.tinypic.com/23tffo9.jpg

Mvh
Citera
2012-02-23, 08:09
Medlem
Det tackar vi för och det blev antagligen jävligt mycket billigare än originalet??

Hur många pengar fick du lägga ut?

.
Citera
2012-02-23, 08:58
Medlem
Maledictuss avatar
Snyggt! Nu blev man ju sugen på att bygga en själv
Citera
2012-02-23, 09:55
Medlem
haresEars avatar
Riktigt imponerande bygge måste jag medge. Att muurika och Moberg plockar ut enorma pengar för dessa stora stekhällar är för mig en gåta.

Jag skulle självklart vilja ha den stora hällen, men det är inte så ofta jag lagar mat på häll, och när jag gör det är vi oftast inte mer än 4-5st.

Det skulle vara intressant om du har någon ritning eller annat angående upphängningen av brännaren.

MvH
Citera
2012-02-23, 11:59
Medlem
InBreeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Det tackar vi för och det blev antagligen jävligt mycket billigare än originalet??

Hur många pengar fick du lägga ut?

.

500:- stekhäll material+tryckpressning(skulle inte ha köpt pressningen, skulle ha haft pressat själv, var lix tvungen att göra om det)
2000:- Gasolbrännare P-50
1250 Gasolflaska+ventil (Beror på va för gasolflaska du väljer)
500:- Material till 3 st ek-skärbrädor runt om

Det är gasolen som drar iväg, brännare och man behöver en sprillans tub.

Total pris ca. 4500:-

Och då är inte material till handtag, material till vindskydd, material till upphängning av skärbrädor, material till ben inräknat. Ingen kostnad för svetstråd eller kapskivor

Skulle man räkna in det i kostnaden, hamnar man nog över 5000:-
Citera
2012-02-23, 12:03
Medlem
InBreeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Riktigt imponerande bygge måste jag medge. Att muurika och Moberg plockar ut enorma pengar för dessa stora stekhällar är för mig en gåta.

Jag skulle självklart vilja ha den stora hällen, men det är inte så ofta jag lagar mat på häll, och när jag gör det är vi oftast inte mer än 4-5st.

Det skulle vara intressant om du har någon ritning eller annat angående upphängningen av brännaren.

MvH

Hade en ritning/plan på upphängningen, men den blev slopad vid själva konstruktionen. Kan försöka ta en bild på hur det ser ut.
Citera
2012-02-23, 16:34
Medlem
christerys avatar
Så vad är det för material och tjocklek på hällen, den såg ju ganska cool ut - våran murikka är ju skålad hela vägen litegran, men du hade mer en halv wook och resten för varmhållning eller såg jag fel...

Pressade du själv i alla fall, eller missförstod jag där åxå. I så fall hur sjutton undvek du gropar om du knackade den.

Snyggt bygge!
Citera
2012-02-24, 07:48
Medlem
InBreeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Så vad är det för material och tjocklek på hällen, den såg ju ganska cool ut - våran murikka är ju skålad hela vägen litegran, men du hade mer en halv wook och resten för varmhållning eller såg jag fel...

Pressade du själv i alla fall, eller missförstod jag där åxå. I så fall hur sjutton undvek du gropar om du knackade den.

Snyggt bygge!

Om jag inte minns helt fel så var det Domex 400 5mm. Vi beställde att den skulle vara pressad, 50-60mm, men när den kom så var det bara ca 30mm. Dom hade svetsat en stödring runt ytterkanten av plåten. antaligen för att slippa gropar/veck när man pressar. Vi pressade om den, innefrån och ut, dvs började med att lägga under en ring som var 400 och arbetade oss ut, om du förstår vad jag menar, man ser pressvecken på bilderna.

När vi hade pressat till 50-60, så började det gropa sig, materialet ska ju som töjas ut, bli längre. Skulle man börja massproducera, då skulle man bygga en fixtur som var som ett U, typ. Eller så kanske man kan köpa typ en tryckkärlsgavel i rätt storlek.
Citera
2012-02-24, 16:54
Medlem
christerys avatar
Ok, tackar. Får leka lite med en 5mm plåtbit på jobbet och kolla om det känns som om jag fixar det.

En 60-80 centimeters muurikka skulle vara lagom på balkongen bredvid gasgrillen, samma flaska till båda så det är bara lite plåt och en brännare som saknas... och lite kranar och... skall tänka lite till
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in