2009-12-28, 01:44
Bannlyst
Någon på forumet som pratar något av följande udda språk?

Satt och sökte runt på internet vid brist på annat att göra och kollade närmare på före detta sovjetstaterna Georgien, Armenien och azerbajdzjan. Var helt övertygad om att det var någon form av arabiska eller rysska som talades i länderna där nere men icke sa nicke, var något av de mest udda språken jag någonsin sett:

- Armeniska, bild:
http://www.azad-hye.net/media/p1/nanor-injejikian-armenian-text.jpg

- Georgiska, bild:
http://media.photobucket.com/image/georgian%20text/kobnata/qartuliena2.jpg

- Azerbaijanska, mindre imponerande så bifogar ingen bild.

Armeniska och Georgiska ser extremt svåra ut, så är det någon på forumet som kan något av dom här språken?

Mvh.
Citera
2009-12-28, 01:50
Medlem
antiadmins avatar
Jäklar! Det såg konstigt ut.
Citera
2009-12-28, 01:52
Medlem
Kaktusmelons avatar
Nej jag talar inget av dessa tre.
Varför skulle det talas någon form av ryska där?
Arabiska hade ju varit mer logiskt.

Armeniska är ett indoeuropeiskt språk och alltså släkt med svenska. Det utgör en egen grupp inom familjen precis som germanska och slaviska utgör andra grupper. Grekiska är ett annat språk som utgör en egen grupp och är det enda språket i sin grupp.

Azeriska (azerbajdzjanska) är ett turkspråk och närmast besläktat med turkietturkiska och turkmenska.

Georgiska är ett kaukasiskt språk som tillhör en grupp isolerade språk som enbart talas i Kaukasus.

Hur definierar du i övrigt "udda" språk?

Går gotiska bra så har jag kunskaper i detta. Talar det dock inte för har ingen att tala det med
Citera
2009-12-28, 02:21
Bannlyst
Citat:
Nej jag talar inget av dessa tre.
Varför skulle det talas någon form av ryska där?
Arabiska hade ju varit mer logiskt.

Vet inte riktigt vilket av nämda länder du syftar på men i Armenien så pratas det mycket ryska dom andra kan jag inte uttala mig om ..

Citat:
Armeniska är ett indoeuropeiskt språk och alltså släkt med svenska. Det utgör en egen grupp inom familjen precis som germanska och slaviska utgör andra grupper. Grekiska är ett annat språk som utgör en egen grupp och är det enda språket i sin grupp.

Azeriska (azerbajdzjanska) är ett turkspråk och närmast besläktat med turkietturkiska och turkmenska.

Georgiska är ett kaukasiskt språk som tillhör en grupp isolerade språk som enbart talas i Kaukasus.

Där lärde jag mig något nytt du är påläst du!

Citat:
Hur definierar du i övrigt "udda" språk?

Går gotiska bra så har jag kunskaper i detta. Talar det dock inte för har ingen att tala det med

Tänkte mig mindre språk men framförallt språk som få känner till haha då är du inte dålig då språket är utdött
Citera
2009-12-28, 02:50
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Stalin snackade flytande georgiska, om någon nu undrade. Fast han är inte FB:are.
Citera
2009-12-28, 03:37
Medlem
tripleas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Stalin snackade flytande georgiska, om någon nu undrade. Fast han är inte FB:are.

Däremot var han väl Georgier, eller i alla fall född i Georgien?
Citera
2009-12-28, 03:40
Medlem
farbror Svens avatar
Det mest udda språk jag kan ta mig fram på är rumänska men det är ju som norska i det här sammanhanget.
Citera
2009-12-28, 03:46
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triplea
Däremot var han väl Georgier, eller i alla fall född i Georgien?
Jajemän, född och uppvuxen där, därför kunde han språket.
Citera
2009-12-28, 08:12
Medlem
Foderbetas avatar
Här är en bra sida om georgiska om någon är intresserad:
http://www.armazi.com/georgian/
Citera
2009-12-28, 11:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Det mest udda språk jag kan ta mig fram på är rumänska men det är ju som norska i det här sammanhanget.

Varför? det talas ju av cirka 26 miljoner människor och det ser "hyffsat" enkelt ut

Stalin var tydligen född i staden Gori i Georgien när man kollade upp det, ännu en sak som man inte hade en aning om

Mvh.
Citera
2009-12-28, 11:44
Medlem
Carl Serungs avatar
För att svara på TS rubrik:
Jag talar Esperanto.
Citera
2009-12-28, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
För att svara på TS rubrik:
Jag talar Esperanto.

Intressant, ungefär hur måna är det som kan språket? är ju ett "påhittat" språk om jag minns rätt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in