2010-03-26, 02:28
Medlem
Kent_Milles avatar
Som Einstein sade - Allting är relativt!

Vad som är upp & vad som är ner beror på vad du jämför med.
Citera
2010-03-26, 02:37
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent_Mille
Som Einstein sade - Allting är relativt!

Vad som är upp & vad som är ner beror på vad du jämför med.
Fast universumet (eller om det nu finns flera) tar ju inte hänsyn till relativitetsteorin. Den gäller allt i universum men inte universumet i sig... Om du förstår vad jag menar.
Citera
2010-03-26, 03:14
Medlem
Kent_Milles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Fast universumet (eller om det nu finns flera) tar ju inte hänsyn till relativitetsteorin. Den gäller allt i universum men inte universumet i sig... Om du förstår vad jag menar.

Det har du rätt i! Klurigt..... Man skulle vart gud.
Citera
2010-03-26, 03:21
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent_Mille
Det har du rätt i! Klurigt..... Man skulle vart gud.
Haha! Om jag inte är helt fel ute så finns det teorier om att universum är ganska platt, ungefär på samma sätt som galaxer fast på mycket större skala. Om så är fallet så är det kanske lite lättare att avgöra upp och ner.
Citera
2010-03-26, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EvilBlackout666
I rymden är ingenting konkret upp eller ner. Eftersom det inte finns någon gravitationskraft att tillgodose. Vad som är upp eller ner för dig är antagligen att upp är det som är nära huvudet och det som är ner är det som är närmast fötterna. Det har med gravitationen att göra helt enkelt, därför du har lärt dig det. Vad som egentligen är upp och ner är individuellt.

Citat:
Ursprungligen postat av inkube
Det är faktiskt normalkraften som du känner och inte gravitationen.
Citat:
Ursprungligen postat av inkube
Tänkt dig att du flyter runt i solsystemet. Det är gravitation från många olika himlakroppar som skulle påverka dig med sin gravitationskraft bl.a. solen och det svarta hålet i mitten av vintergatan. Inte känner du av dessa, då du befinner dig i fritt fall. Det är när det fria fallet upphör och du känner en normalkraft påverka dig du får en uppfattning om vad som är "upp" och "ner".
Enda gången du skulle känna av ett gravitationsfält är ifall du skulle komma nära en väldigt massiv(och liten) kropp, då skulle gravitationsfältet slita isär dig mellan huvud och fötter och pressa ihop dig på sidorna.

Poängen var att det var inlärt att fötterna är "ner" och huvudet är "upp", varför? Jo pga graviationskraften.
Citera
2010-06-14, 23:53
Medlem
Opilus5500s avatar
Kanske fel forum, men jag frågar en ändå..

Forskarna säger att universum växer sig hela tiden större, men hur kan de göra det? vad finns bakom det?? och växer det?? hur skapades de ifrån början, för alla matrial och dessa energier måste komma ifrån någonstans? de kan väl bara ha uppkommit ifrån ingenstans eller??

Jag känner att de här kan sitta grubbla på tills somnar..
Citera
2010-06-16, 02:40
Medlem
Giorgis avatar
Ar for tillfallet i USA. Var pa Kennedy Space Center o snackade med en astronaut, han berattade en javligt cool grej om just detta amnet. Han sa att nar man forst skjuts upp i rymden sa kanns det som att golvet i rymdfargan ar ner och taket upp, att det var en psykologisk grej. Men sedan efter ett tag ska man tydligen kunna valja vilket hall ens hjarna uppfattar som nerat, mycket markligt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in