2009-12-27, 20:03
Medlem
Naikons avatar
Har en bil från 2001 med den gamla reggningsplåten, och vill byta till den modernare. Har förstått att man måste köpa registeringsskyltshållare till den nya skylten, men det finns ju i både 480mm och 520mm? Vilken storlek är den som man beställer från Transportstyrelsen?

Och hur fäster man den på bilen? Skylten där framme är fastskruvad, medans den på bakluckan inte har någon skruv...

/Naikon
Citera
2009-12-27, 20:09
Medlem
De som är 520mm är de som har en eu-flagga och ett s-märke på sig.

Titta närmare på skylthållaren bak på din bil. Det är en hållare som skruvas fast på bilen och sedan kläms skylten fast i den. Det är därför du inte ser några skruvar.

Går att sätta en sån fram med så slipper du borra i skylten.
Citera
2009-12-27, 20:18
Medlem
Naikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trygga Räkan
De som är 520mm är de som har en eu-flagga och ett s-märke på sig.

Titta närmare på skylthållaren bak på din bil. Det är en hållare som skruvas fast på bilen och sedan kläms skylten fast i den. Det är därför du inte ser några skruvar.

Går att sätta en sån fram med så slipper du borra i skylten.

Ok, stort tack! Tror att jag fattar nu. Men hur gör man för att få loss skylten där bak? Måste ju få av plåten för att kunna skruva av hållaren, och plåten sitter ju liksom inramad i hållaren...
Citera
2009-12-27, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Naikon
Ok, stort tack! Tror att jag fattar nu. Men hur gör man för att få loss skylten där bak? Måste ju få av plåten för att kunna skruva av hållaren, och plåten sitter ju liksom inramad i hållaren...
Bänder
Citera
2009-12-27, 20:22
Medlem
Naikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-taz
Bänder

Jo, du har ju en poäng där. Ska ju ändå slänga skiten, så det gör ju inget om den går sönder

Men som sagt, vilken skylt får man när man beställer här? http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Registreringsskylt-och-bevis/
Får jag båda skyltarna med Eu-märke, eller bara den ena? Eller inget Eu-märke alls?
Citera
2009-12-27, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naikon
Jo, du har ju en poäng där. Ska ju ändå slänga skiten, så det gör ju inget om den går sönder

Men som sagt, vilken skylt får man när man beställer här? http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Registreringsskylt-och-bevis/
Får jag båda skyltarna med Eu-märke, eller bara den ena? Eller inget Eu-märke alls?

Väl i beställningsformuläret får du kryssa i (för båda skyltarna var för sig har jag för mig) om du skall ha EU eller inte. Beställer du innan nyår slipper du prisökningen
Citera
2009-12-27, 22:17
Medlem
Naikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxbox
Väl i beställningsformuläret får du kryssa i (för båda skyltarna var för sig har jag för mig) om du skall ha EU eller inte. Beställer du innan nyår slipper du prisökningen

Aha, det förklarar saken. Tack för hjälpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in