Citat:
Ursprungligen postat av
helsvensken
Bumpar tråden och frågar samma sak 2023! Jag är relativt ung (under 30) och jag söker efter hobbys! Till skillnad från många föregående har jag ett "bra" arbete, en lön och tjänar bra relativt min ringa ålder. Jag tränar redan och springer och tycker det är tråkigt, men behövligt (det är det ju för alla).
Vilka hobbys/tidsfördriv skulle ni tipsa mig om? Jag upplever att jag inte passar in i samhället utanför jobbsammanhang. Det känns som jag dör och förmultnar inombords ibland, men ler, drar harmlösa skämt och låtsas som allt är i sin ordning. Meningen med livet är inte att bara gå till jobbet, gå hem och repetera (?)
Några saker jag själv kommer på och från vad jag läst här (men vill helst inte göra själv)
* Utforska olika delar av Sverige med buss/tåg och ta fotografier
* Geocoaching
* Gå med i någon förening (vilka föreningar skulle jag kunna gå med i?)
* Gå med i en bokklubb (har ni några tips vilka klubbar det skulle kunna vara, hemsidor, grupper, resurser etc?)
* Gå med i en kyrka (jag är positiv till kristendom, men mer kulturkristen och mer agnostisk, kritisk till både ateism, liberal kristendom samt fundamentalism)
* Resa (det är svårt att göra när man arbetar, men under ledigheter visst)
Fler tips, danke schön! Vilket bra initiativ med denna tråd, heja flashback.
Jag ska ge dig ett tips. -Släktforskning.
Det är en bra idé att börja i ung ålder, då har du oftast föräldrar och kanske även deras syskon kvar i livet att fråga om deras föräldrar (har du tur är även dina mor- och farföräldrar i livet) och äldre släktingar. Vad de jobbade som, var de föddes och det hände dem något speciellt.
Sen kan du ta dig till
Riksarkivets hemsida och slå bland de gamla kyrkoböckerna, för att komma vidare bakåt. -Riksarkivet är gratis om du inte vill lägga ut pengar på det (där kan du också ladda ner mallar för släktträd och ansedlar). Sen finns det andra tjänster som ArkivDigital. Men det kostar. I ArkivDigital kan du även bygga släktträd. Sen finns det ju också program och hemsidor för sånt. (De flesta tjänster kostar pengar, så var beredd på det)
Går du med i någon släktforskarförening kan du få hjälp med forskningen (tyda stilar och latinska termer), och kanske även använda program som dödböcker och Sveriges befolkning från olika tider.
Sen får du för dig att du kanske vill åka och titta på torpet där din mormors pappas familj bodde i början av förra seklet. Och då får du resa runt i Sverige och utforska med kamera.