2023-08-10, 15:13
Medlem
Bumpar tråden och frågar samma sak 2023! Jag är relativt ung (under 30) och jag söker efter hobbys! Till skillnad från många föregående har jag ett "bra" arbete, en lön och tjänar bra relativt min ringa ålder. Jag tränar redan och springer och tycker det är tråkigt, men behövligt (det är det ju för alla).

Vilka hobbys/tidsfördriv skulle ni tipsa mig om? Jag upplever att jag inte passar in i samhället utanför jobbsammanhang. Det känns som jag dör och förmultnar inombords ibland, men ler, drar harmlösa skämt och låtsas som allt är i sin ordning. Meningen med livet är inte att bara gå till jobbet, gå hem och repetera (?)

Några saker jag själv kommer på och från vad jag läst här (men vill helst inte göra själv)

* Utforska olika delar av Sverige med buss/tåg och ta fotografier
* Geocoaching
* Gå med i någon förening (vilka föreningar skulle jag kunna gå med i?)
* Gå med i en bokklubb (har ni några tips vilka klubbar det skulle kunna vara, hemsidor, grupper, resurser etc?)
* Gå med i en kyrka (jag är positiv till kristendom, men mer kulturkristen och mer agnostisk, kritisk till både ateism, liberal kristendom samt fundamentalism)
* Resa (det är svårt att göra när man arbetar, men under ledigheter visst)

Fler tips, danke schön! Vilket bra initiativ med denna tråd, heja flashback.
Citera
2023-08-10, 20:55
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsvensken
Bumpar tråden och frågar samma sak 2023! Jag är relativt ung (under 30) och jag söker efter hobbys! Till skillnad från många föregående har jag ett "bra" arbete, en lön och tjänar bra relativt min ringa ålder. Jag tränar redan och springer och tycker det är tråkigt, men behövligt (det är det ju för alla).

Vilka hobbys/tidsfördriv skulle ni tipsa mig om? Jag upplever att jag inte passar in i samhället utanför jobbsammanhang. Det känns som jag dör och förmultnar inombords ibland, men ler, drar harmlösa skämt och låtsas som allt är i sin ordning. Meningen med livet är inte att bara gå till jobbet, gå hem och repetera (?)

Några saker jag själv kommer på och från vad jag läst här (men vill helst inte göra själv)

* Utforska olika delar av Sverige med buss/tåg och ta fotografier
* Geocoaching
* Gå med i någon förening (vilka föreningar skulle jag kunna gå med i?)
* Gå med i en bokklubb (har ni några tips vilka klubbar det skulle kunna vara, hemsidor, grupper, resurser etc?)
* Gå med i en kyrka (jag är positiv till kristendom, men mer kulturkristen och mer agnostisk, kritisk till både ateism, liberal kristendom samt fundamentalism)
* Resa (det är svårt att göra när man arbetar, men under ledigheter visst)

Fler tips, danke schön! Vilket bra initiativ med denna tråd, heja flashback.
Jag ska ge dig ett tips. -Släktforskning.

Det är en bra idé att börja i ung ålder, då har du oftast föräldrar och kanske även deras syskon kvar i livet att fråga om deras föräldrar (har du tur är även dina mor- och farföräldrar i livet) och äldre släktingar. Vad de jobbade som, var de föddes och det hände dem något speciellt.

Sen kan du ta dig till Riksarkivets hemsida och slå bland de gamla kyrkoböckerna, för att komma vidare bakåt. -Riksarkivet är gratis om du inte vill lägga ut pengar på det (där kan du också ladda ner mallar för släktträd och ansedlar). Sen finns det andra tjänster som ArkivDigital. Men det kostar. I ArkivDigital kan du även bygga släktträd. Sen finns det ju också program och hemsidor för sånt. (De flesta tjänster kostar pengar, så var beredd på det)

Går du med i någon släktforskarförening kan du få hjälp med forskningen (tyda stilar och latinska termer), och kanske även använda program som dödböcker och Sveriges befolkning från olika tider.

Sen får du för dig att du kanske vill åka och titta på torpet där din mormors pappas familj bodde i början av förra seklet. Och då får du resa runt i Sverige och utforska med kamera.
Citera
2024-02-15, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Är du intresserad av hund ska du ju såklart skaffa en hund.
Det krävs en otrolig uppoffring (inte minst i form av tid och energi) för att vara hundägare så man ska absolut inte skaffa en bara för att man är intresserad av en. Många som inte förstår bättre och glömmer bort att en hund är även den en levande varelse som behöver lek och kärlek varje dag.
Citera
2024-02-16, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Börja släktforska. Allt finns på nätet numera.
Blir du duktig på det kan du hjälpa andra och ta betalt för det.
Hur mycket kan man få betalt inom släktforskning? Lyckades inte hitta jättemycket på nätet..
Citera
2024-05-04, 20:12
Medlem
Att bara prata med någon eller några kan vara en hobby men då får det gärna vara mycket intressanta saker man har att säga. Kan vara en hobby som sagt.
Citera
2024-05-04, 20:18
Medlem
Att bara prata med någon eller några kan vara en hobby men då får det gärna vara mycket intressanta saker man har att säga. Kan vara en hobby som sagt.
Citera
2024-07-07, 20:08
Läser 2-3 böcker i veckan, intellektuell stimulans är det bästa brukar varva det med att lyssna på skivor.

Krävs dock att man har fritid till det, jag har ju inga barn att ta hand om efter jag jobbat... ^^
Citera
2024-08-19, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeppe Soon
Startade som naiv 20- åring en firma och tjänade ganska bra med pengar har hittat på massa roligt och haft en del kul för pengarna, det blev resor till alla möjliga kontinenter, snygga bilar, tjejer, data och en hel del dricka. Sitter här och har ganska tråkigt just nu, känns som det inte fins något roligt att göra längre, kanske denna tråd är lite mer psykologi, men jag gör ett försök i denna tråd:: vad ska man hitta på för något, berätta vad som är kul, vad som gör livet värt att leva....
Att skapa. Vad som!
Citera
2024-10-12, 05:22
Medlem
auto-fellatios avatar
Jag söker tips på hobby/aktivitet/etc. som kräver nåt slags tillstånd och alltså är ett brott att syssla med om tillståndet saknas.

Har kommit till en punkt där jag både kan undvara lite tid och har ekonomi att lägga på kurser och dylikt.

Jag har nyligen tagit mc-kort och har precis skickat in ansökan för vapenlicens där tanken är att skjuta lerduveskytte.

Funderar på buss-/lastbilskort i framtiden.

Tar gladeligen emot tips på annat som passar in under min beskrivning.
Citera
2024-10-12, 09:23
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Jag söker tips på hobby/aktivitet/etc. som kräver nåt slags tillstånd och alltså är ett brott att syssla med om tillståndet saknas.

Har kommit till en punkt där jag både kan undvara lite tid och har ekonomi att lägga på kurser och dylikt.

Jag har nyligen tagit mc-kort och har precis skickat in ansökan för vapenlicens där tanken är att skjuta lerduveskytte.

Metalldetektor kräver tillstånd tror jag!
Citera
2024-10-12, 14:39
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Metalldetektor kräver tillstånd tror jag!

Tack för tipset även om det inte låter jättelockande. Kanske värt att kolla upp dock 😀
Citera
2024-10-13, 08:42
Medlem
ursprungsindians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio

Fiska utan fiskekort är brottsligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in