2009-12-27, 11:13
Bannlyst
varje år skadas massor av ungar av fyrverkerier.
Men nu undrar jag vilka sätt de använder sig av för att köpa raketer o.s.v?

jag kan börja me första sättet:
De frågar någon random kund i nån affär om de kan köpa åt dem om de ger ''extra pengar''.
Citera
2009-12-27, 11:15
Medlem
gregerross avatar
"Pappa, jag vill ha raketer"
"Javisst min son"

Så skulle väl mer jag säga. ^^
Det är ju så simpelt.
Citera
2009-12-27, 11:24
Medlem
epost72s avatar
Jag skulle nog också påstå att föräldrar är det vanligaste.
Äldre syskon äldre kompis eller någon random A-lagare är nog också vanligt.
Citera
2009-12-27, 11:25
Medlem
pyro860s avatar
- Pappa kan du följa med och handla raketer till mig?
- Ja, men då får det gå fort, AIK spelar snart....

Dock var jag alltid med min pappa och sköt när jag var minderårig, har aldrig gjort något speciellt dumt faktiskt
Citera
2009-12-27, 11:25
Medlem
Det räcker att man har någon som ser ut att vara över 18 bredvid sig så säljer dom flesta. Jag började köpa raketer själv när jag va typ 15år.. Dock så hade jag nästan alltid farsan eller någon annan bredvid.
Citera
2009-12-27, 11:26
Medlem
eckick1s avatar
Där jag inhandlar raketer kan alla barn som är över 140cm köpa. KOmmer det fram ett litet småglin och vill köpa, går det givetvis inte, men förre året var det flera pojkar i 13-14års ålders som köpte sådanda där fyrverkerisatser. Jag antar att kassapersonalen är för lata för att säga till, och vet ändå att det är ungarna som kommer att tända på.
Citera
2009-12-27, 11:27
Medlem
Cotillions avatar
Man sticker till Danmark och köper smällare?
Citera
2009-12-27, 11:29
Medlem
pyro860s avatar
Fast okej.. När jag var under 18 och hade far med mig så sa jag:
- Två paket miniraketer (tillexempel)
Och då tog dom fram det. Hade det varit rätt hade dom inte ens lyssnat på mig ju

Citat:
Ursprungligen postat av Cotillion
Man sticker till Danmark och köper smällare?

Smällare är förbjudna i Danmark
Citera
2009-12-27, 11:46
Bannlyst
När jag var barn var det bara att gå in och köpa, åtminstone allt som det inte var 18 år på, och det var det bara på de riktigt stora grejerna då. Ingen brydde sig om någon som uppenbart var 10 eller yngre handlade sådant som det var 15-årsgräns på. Och skulle de ändå ha tjafsat hade man bara bett farsan eller någon annan vuxen att köpa åt en.

Fy fan vilka fega laglydiga mesar folk har blivit.
Citera
2009-12-27, 11:55
Medlem
pihops avatar
Barn kommer in med föräldrar och säger vad dom vill ha, så enkelt är det.
Har sålt fyrverkerier nu i 3 år på raken och i 99% av fallen är det så. Den sista procenten är skitungar som kommer in själva och tror dom kan köpa.

Vafan ska man göra när man vet att visselbang och annan skit är riktade till ungar och det BARA är ungar som köper skiten. Klart man måste sälja.
Citera
2009-12-27, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pihop
Barn kommer in med föräldrar och säger vad dom vill ha, så enkelt är det.
Har sålt fyrverkerier nu i 3 år på raken och i 99% av fallen är det så. Den sista procenten är skitungar som kommer in själva och tror dom kan köpa.

Vafan ska man göra när man vet att visselbang och annan skit är riktade till ungar och det BARA är ungar som köper skiten. Klart man måste sälja.

Sådant som 18-årsgräns på fyrverkerier visar så övertydligt att makthavarna är idioter. Det mest brinnande intresset för allt som säger pang har man ju från typ förskoleåldern till lägre tonåren, åtminstone var det så för mig.

Fast det kanske är det som är meningen. Precis som med vapen, så ska man döda spontaniteten och få folk att använda det på ett "ansvarsfullt"(=som gagnar Storebror) sätt.

Och så kan man alliera sig med några fega lipsillar till neurotiska hundägare och kanske få igenom ett totalförbud så småningom.
Senast redigerad av Thermobarisk 2009-12-27 kl. 12:02.
Citera
2009-12-27, 12:03
Medlem
epost72s avatar
Är det inte så att 18års-gränsen gäller inköp?
Användandet är väl att det ska ske i vuxens sällskap?
Jag är inte helt säker på hur lagen ser ut, att det inte efterlevs det är en annan sak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in