2009-12-26, 19:57
Medlem
mullemalles avatar
Tja. Är det någon som egentligen fått visa upp licens och jaktkort och sånna grejer när de varit ute å jagat? Känns inte som så stor risk att det kommer en polis i skogen? Några erfarenheter?

Uppsiktsjakt i praktiken. Lär man bli fälld för att inte vara inom en armlängds avstånd, typ 50 meter ifrån varandra?

Lite dumma frågor kanske men vill höra lite synpunkter
Citera
2009-12-26, 21:35
Medlem
Aardwolfs avatar
Polisen kan vara i skogen vilket har hänt i Gävleborg. Och alla naturbevakare i mellan Sverige har jaktillsyningsmans förordnande så dom har också rätt att kolla din lcens och jaktkort. Men hur ofta det sker vet i tusan.
Citera
2009-12-26, 23:39
Medlem
Fettsprutans avatar
Händer emellanåt att jaktintresserade poliser tar sig en tur i skogen.
Oftast under första älgjaktsveckan, när mycket folk är i rörelse.

Har skjälv inte blivit "kollad" under jakt, däremot vid en större skyttetävling för en del år sedan.

Vid uppsiktsjakt är det armlängds lucka som gäller.
Tänk på att det är den som ska ha "uppsikt" som åker dit, om något går tokigt.
Citera
2009-12-27, 19:27
Medlem
Vidfamnes avatar
Nej, händer ibland(!) att jaktledare kollar licens till allas vapen vilket dem är skyldiga att göra.
Detta utförs mycket sällan i praktiken men dock.
Att polisen eller dylika tillsynsmän skulle vara ute och kolla vapen och licenser har jag aldrig varit med om har varit på många jakter med jaktkamrater vars vapen egentligen inte borde existera.

// Ivar Vidfamne
Citera
2009-12-27, 19:48
Medlem
singularitets avatar
Jag tror inte det finns många småviltsjägare som åker fast utan licenser på sin egen mark. Jag har aldrig hört talas om det. Om det sker så är det för att någon man känner som bor i närheten är polis eller dylikt. Men det hör till god ton att inte fråga någon man känner om vapenlicenser. Det är viktigare med jägarexamen.

Jagar du på kalfjället är det en annan femma. Där kan polisen komma med helikopter eller skoter.

Ett annat ställe där en tjuvjägare kan torska är om man går med vapen efter en väg och en polisbil får för sig att stanna.
Citera
2009-12-28, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Jag tror inte det finns många småviltsjägare som åker fast utan licenser på sin egen mark. Jag har aldrig hört talas om det. Om det sker så är det för att någon man känner som bor i närheten är polis eller dylikt. Men det hör till god ton att inte fråga någon man känner om vapenlicenser. Det är viktigare med jägarexamen.

Jagar du på kalfjället är det en annan femma. Där kan polisen komma med helikopter eller skoter.

Ett annat ställe där en tjuvjägare kan torska är om man går med vapen efter en väg och en polisbil får för sig att stanna.

I fjällen kollar dom rätt hårt första veckan på småviltjakten. Jaktbevakarna är ute till fots nära vägarna och så brukar dom flyga runt med helikopter och kolla jaktkort och vapenlicenser.

I övrigt har jag aldrig visat upp ett jaktkort.

För övrigt så är det väl ingen som tjuvjagar som går runt med bössan på axeln!

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in