2009-12-26, 18:52
Medlem
Buds avatar
Har ett problem med att få igång installation av OS X Leopard på en iBook G4.
Har bränt ut Leopard på en DL-skiva, (provat både genom skivverktyg samt Toast).
Bränningen går bra, och när man sätter i skivan i dvd-brännaren så mountas den i vanlig ordning i Tiger och allt ser ok ut.
Dock går det inte att boota skivan så jag kan installera det. iBook kan inte boota från den externa brännaren via usb har jag läst mig till, och DL-skivan går tydligen inte att läsa i den inbygga dvd-läsaren, den spottar bara ut skivan. Hur ska man göra för att få skivan att bootas på den här datorn? Har inte tillgång till någon annan Mac som man kan koppla ihop via firewire och köra den vägen heller.
Ska man göra något annat när man bränner? Allt verkar ok..
Citera
2009-12-26, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bud
Har ett problem med att få igång installation av OS X Leopard på en iBook G4.
Har bränt ut Leopard på en DL-skiva, (provat både genom skivverktyg samt Toast).
Bränningen går bra, och när man sätter i skivan i dvd-brännaren så mountas den i vanlig ordning i Tiger och allt ser ok ut.
Dock går det inte att boota skivan så jag kan installera det. iBook kan inte boota från den externa brännaren via usb har jag läst mig till, och DL-skivan går tydligen inte att läsa i den inbygga dvd-läsaren, den spottar bara ut skivan. Hur ska man göra för att få skivan att bootas på den här datorn? Har inte tillgång till någon annan Mac som man kan koppla ihop via firewire och köra den vägen heller.
Ska man göra något annat när man bränner? Allt verkar ok..
Vad har din iBook för prestanda?
Citera
2009-12-26, 20:26
Medlem
Buds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund
Vad har din iBook för prestanda?

1,07 ghz
1024 ram
32 mb grafik
cd-brännare/dvd-läsare combodrive
Citera
2009-12-26, 20:46
Bannlyst
Citat:
1,07 ghz
1024 ram
32 mb grafik
cd-brännare/dvd-läsare combodrive
Okej bra. Då klarar den ju i alla fall Leopard.
Har du någon Firewire hårddisk? Du kan återskapa installationsskivan på en partition på den disken, och sen boota på den för att installera.
Citera
2009-12-26, 20:59
Medlem
Buds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund
Okej bra. Då klarar den ju i alla fall Leopard.
Har du någon Firewire hårddisk? Du kan återskapa installationsskivan på en partition på den disken, och sen boota på den för att installera.

Nope, tyvärr. Tack ändå
Citera
2009-12-27, 15:42
Medlem
Buds avatar
iBooken ska väl klara att läsa DL-skivor med den inbygda dvd-läsaren? Ska man göra nån inställning när man bränner för att det ska funka? Nu spottar dvd-läsaren ut skivan precis som den skulle göra om man satte i en tom dl-skiva (eftersom den inte har dvd-brännare)
Citera
2009-12-27, 16:01
Avslutad
Har du ingen vanlig skiva att bränna på istället? Kanske går bättre.
Citera
2009-12-27, 16:05
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
iBooken ska väl klara att läsa DL-skivor med den inbygda dvd-läsaren? Ska man göra nån inställning när man bränner för att det ska funka? Nu spottar dvd-läsaren ut skivan precis som den skulle göra om man satte i en tom dl-skiva (eftersom den inte har dvd-brännare)

kör installationen på ett usb minne ist.
Citera
2009-12-27, 16:27
Medlem
Buds avatar
Leopard kräver en DL-skiva för att det är så pass stort, och usb-install går inte på ibook då den inte kan boota upp från usb.
Citera
2009-12-27, 17:05
Medlem
Citat:
Leopard kräver en DL-skiva för att det är så pass stort, och usb-install går inte på ibook då den inte kan boota upp från usb.
Det går dock att strippa Leopard på onödiga saker så att det får plats på en vanlig dvd-r
Citera
2009-12-28, 09:40
Medlem
gläfss avatar
Citat:
Jo, det kan den visst. Jag gjorde det för bara någon vecka sedan.

edit: dock hade den redan tiger då, kan vara så att det behövs, osäker på det.
Citera
2009-12-28, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gläfs
Jo, det kan den visst. Jag gjorde det för bara någon vecka sedan.

edit: dock hade den redan tiger då, kan vara så att det behövs, osäker på det.
Beror på vilken modell det är.. Äldre PPC-macar kan inte boota på USB alls och nyare klarar det med lite meck.
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20060301112336384
Senast redigerad av emilsund 2009-12-28 kl. 11:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in