2004-02-08, 14:31
Bannlyst
hur ställer sig satanismen till självmord..
ja är inte så insatt ..
det är säkert upp till var och en , men om det står någonstans om hur man ska tänka..

själv håller ja inte med dom som säger att det är själviskt att ta sitt liv , att man ska tänka på sin omgivning.
ja tycker att dom som står en nära ska respektera sitt beslut ..

och nej ja ska inte ta mitt liv.
Citera
2004-02-08, 15:24
Bannlyst
Som vanligt svarar jag bara för de som lever enligt den LaVeyanska satanismens regler. Där sägs det att "life is the grat indulgence; death is the great abstinence". Självmord anses vara ett tecken på svaghet, och det ogillas, om det inte är väldigt speciella fall. Ett sådant fall kan till exempel vara att du drabbas av en obotlig sjukdom och väljer att avsluta ditt liv.
Citera
2004-02-08, 15:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Som vanligt svarar jag bara för de som lever enligt den LaVeyanska satanismens regler. Där sägs det att "life is the grat indulgence; death is the great abstinence". Självmord anses vara ett tecken på svaghet, och det ogillas, om det inte är väldigt speciella fall. Ett sådant fall kan till exempel vara att du drabbas av en obotlig sjukdom och väljer att avsluta ditt liv.

ok..
jag har förstått att det finns en del olika förgreningar..men hur ställer du dig själv till frågan?
kanske lite för personlig ..du behöver inte svara.
Citera
2004-02-08, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson Börje
ok..
jag har förstått att det finns en del olika förgreningar..men hur ställer du dig själv till frågan?
kanske lite för personlig ..du behöver inte svara.
Nejdå, ingen fara. Jag håller med LaVey om att självmord är en "enkel" utväg, och jag skulle personligen aldrig kunna ta livet av mig (om jag som sagt inte drabbades av någon obotlig sjukdom som ofrånkomligen leder till en lång och plågsam död).
Citera
2004-02-08, 16:02
Bannlyst
har du samma åsikter om andra som tar livet av sig?
ja menar om man inte har varit i den sitsen själv ,där man har övervägt att ta sitt liv så är det väll svårt att förstå folk som tar sitt liv..
att känna den ångesten..ja har varit där..men var för feg för att ta mitt liv..
Citera
2004-02-09, 01:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson Börje
har du samma åsikter om andra som tar livet av sig?
ja menar om man inte har varit i den sitsen själv ,där man har övervägt att ta sitt liv så är det väll svårt att förstå folk som tar sitt liv..
att känna den ångesten..ja har varit där..men var för feg för att ta mitt liv..
Jag har själv under en period varit nere i en djup depression, men jag funderade aldrig på att ta livet av mig, just eftersom jag tycker att det är en feg utväg.
Citera
2004-02-09, 10:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Jag har själv under en period varit nere i en djup depression, men jag funderade aldrig på att ta livet av mig, just eftersom jag tycker att det är en feg utväg.

ok! så du tycker att dom som begår självmord väljer en feg utväg?
det gäller inte bara dig..förstår ja dig rätt?

känner du till någon annan typ av satanism? och va dom tycker om saken.?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in