2009-12-24, 11:03
Medlem
Skall göra några ändringar i "sudo /Applications/TextEdit.app/Contents/MacOS/TextEdit /etc/hosts"
och då ber terminalen mig självklart om password.

Inga problem tänker jag.
Jag är admin för datorn och kan skriva lösenordet med båda händer bakbundna.

Nu är det så att terminal inte låter mig skriva något lösen. Den mottar inga knapptryck
överhuvudtaget förutom enter. Och det enda enter ger mig är en ny prompt där den
ber om rätt lösenord.

Säg åt mig vad jag gör för fel så jag kan göra rätt sen.

Mvh,
4vve
Citera
2009-12-24, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amakakeryu
Skall göra några ändringar i "sudo /Applications/TextEdit.app/Contents/MacOS/TextEdit /etc/hosts"
och då ber terminalen mig självklart om password.

Inga problem tänker jag.
Jag är admin för datorn och kan skriva lösenordet med båda händer bakbundna.

Nu är det så att terminal inte låter mig skriva något lösen. Den mottar inga knapptryck
överhuvudtaget förutom enter. Och det enda enter ger mig är en ny prompt där den
ber om rätt lösenord.

Säg åt mig vad jag gör för fel så jag kan göra rätt sen.

Mvh,
4vve

Det är bara inte så att lösenordet inte syns? När man skriver in lösen i Unix så printas det inga tecken.
Citera
2009-12-24, 12:03
Medlem
Ingen aning, för mig verkar det som att den helt enkelt tror att jag inte skriver in något alls.

Men visst stämmer det om jag säger att lösenordet som borde skrivas är samma som för resten av datorn. Dvs inte inlogglösenordet men själva "säkerhetslösenordet" ?
Citera
2009-12-24, 18:29
Medlem
kqrs avatar
När du kör 'sudo' måste du vara med i "sudoers" file. Detta är du troligtvis om du är första användaren på datorn. Sedan ska du skriva in ditt eget lösenord, vad jag vet. Och den tar emot knapptryckningarna, även om de inte syns på skärmen, detta av säkerhetsskäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in