Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-24, 09:25
Medlem
hej

jag startade aktivitetshanteraren i windows vista home premium, och såg att processen fssm32.exe använde 270MB minne.

min fråga lyder: finns det någon hemsida som tar upp alla systemprocesser som måste vara på för att systemet funkar, och även visar vad processerna gör, samt hur mycket varje process slukar av prestandan.

anledningen att jag frågar, är för att 40-50% av minnet minsta används direkt efter start, normalt brukar den ligga på 25-30%, jag har 4GB minne.

jag hoppas ni förstår vad jag är ute efter, tack på förhand.
Citera
2009-12-24, 10:07
Moderator
MondoBizarros avatar
Windows Vista Service Pack 2 Service Configurations by Black Viper
Citera
2009-12-24, 10:25
Medlem
Prova att googla processnamnet! Finns flera sådana sidor med info..

fssm32.exe har med F-secure att göra t.ex.

Kolla så att du inte har ställt in, eller inte bockat av att den skall göra schemalagda viruskollar på din dator vid vissa tider..
Citera
2009-12-24, 10:45
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cplus
hej

jag startade aktivitetshanteraren i windows vista home premium, och såg att processen fssm32.exe använde 270MB minne.

min fråga lyder: finns det någon hemsida som tar upp alla systemprocesser som måste vara på för att systemet funkar, och även visar vad processerna gör, samt hur mycket varje process slukar av prestandan.

anledningen att jag frågar, är för att 40-50% av minnet minsta används direkt efter start, normalt brukar den ligga på 25-30%, jag har 4GB minne.

jag hoppas ni förstår vad jag är ute efter, tack på förhand.

Använt minne slukar ingen prestanda alls sålänge minnesanvändningen inte är uppe på 100% och pageminnet börjas användas konstant.

Minnen skall användas, gillar du det inte så kan du plocka ur minnes-stickorna och lägga i hyllan för att vara säker på att det kommer vara tomt.
Ja, det är lika logiskt som att inte låta det användas av Windows.
Citera
2009-12-24, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trygga Räkan
Prova att googla processnamnet! Finns flera sådana sidor med info..

fssm32.exe har med F-secure att göra t.ex.

Kolla så att du inte har ställt in, eller inte bockat av att den skall göra schemalagda viruskollar på din dator vid vissa tider..

jag ville ha en lista så jag skulle slippa söka efter varje process.

Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Använt minne slukar ingen prestanda alls sålänge minnesanvändningen inte är uppe på 100% och pageminnet börjas användas konstant.

Minnen skall användas, gillar du det inte så kan du plocka ur minnes-stickorna och lägga i hyllan för att vara säker på att det kommer vara tomt.
Ja, det är lika logiskt som att inte låta det användas av Windows.

tackar, jag har funderat lite av och an på det där men aldrig orkat ta reda på det.
tänkte mer om det var något virus som slukade prestanda, eftersom ovanligt mycket utav minnet var fullt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in