Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-24, 00:01
Medlem
Jo exakt varför måste program installeras och inte bara vara en körbar .exe fil.

om det nu inte fungerar så kan väl andra filer finnas runt omkring den DIREKT när man laddar ner filen istället för att behöva installera och ha sig.

Undrar bara varför det är så.

Nån som vet?
Citera
2009-12-24, 00:26
Medlem
Det finns ju enkla (äldre) program som bara är en .exe-fil fast det vet du väl. I Windows barndom, eller DOS, var det väl oftast så. Fast även dessa skapade nog ofta en och annan register-nyckel kan jag tänka mig. En .exe fil är egentligen bara ett körbart (exekverbart) paket, så egentligen är det precis så som du vill ha det. Alltså att filerna ligger kring själva program-filen när du hämtar dom. Fast med skillnaden att den "yttre .exe-filen" innehåller instruktioner om vilka filer som ska läggas var, alltså inte bara lägger filerna i samma mapp som .exe-filen.

Allt detta är gjort för att förenkla för användaren, windows siktar ju på att vara användarvänligt. (nybörjarvänligt). Jag tror också att en orsak till att filerna hamnar på olika ställen, är att allting allt mera ska "samköras" och kunna användas av olika program som samarbetar och olika användare osv.

Jag gillar inte heller systemet med .exe-filer, "integration" av allting i datorn och fler-användar-system. Jag hade hellre kunnat välja att bara ha en användare, välja själv vilka mappar där alla saker ska vara, och att ett program hade alla sina filer i EN mapp. Den gröten i windows "documents"-området med alla genvägar, appdata, local settings osv. är alldeles hemsk.

Men, kort svar: Jag tror det beror på den "integrerade användarvänligheten"
Citera
2009-12-24, 03:45
Medlem
MrOaikis avatar
Det beror på operativsystemet och hur det hanterar program. I Windows måste du installera, eftersom programmets många drivrutiner och annat skoj för att hantera programmets snack med OS:et ligger i speciella systemmappar. I Mac OS X behöver du i regel inte installera program. Man drar dem bara ditt man vill ha dem. Det beror på att varje programfil i själva verket är ett paket som innehåller alla filer.
Citera
2009-12-24, 16:11
Medlem
Test16:9s avatar
Även om många program skulle kunna köras direkt från fristående mappar så tror jag att många program ändå blir utvecklade för att installeras då det är mer användarvänligt.
Till exempel:
Filassociationer
Integrering för enklare användbarhet - "lägg till/ta bort program", "öppna med"-dialoger, låter andra applikationer få tillgång till programmet (t.ex. för import/export av data), vissa program behöver installera drivrutiner och liknande, extra val i kontesxmenyn(?) och liknande.

Jag föredrar att ha program mer som "moduler" än som filer bara. Använder mest bara startmenyn, quickstart och Launchy (som kollar genom "alla program"-mappen bland annat). Känns onödigt att kategorisera och sortera program själv.
Citera
2009-12-25, 00:08
Medlem
aha okej då förstår jag :P
Satt och tänkte igår och vart irriterad över varför det var så.
Eftersom Spelkonsoler inte behöver installera spel utan kör direkt från skivan
och kanske skapar en temp mapp där filer behövs hela tiden hamnar.
Så varför inte en dator på samma sätt fast istället skivan så hårddisken.

Men nu förstår jag lite av det hela
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in