2009-12-23, 21:37
Medlem
Ohrly?s avatar
Visste inte vart jag skulle posta detta men d det verkar diskuteras en hel del andra sjlvmords-mnen hr s chansar jag hr.

Harakiri, gr detta att utfra med en vanlig kkskniv? Och kan man istllet fr att sikta p aorta sikta p ngot annat, t.ex hjrtat? Eller om det inte gr, lrbensvenen?
Citera
2009-12-23, 21:39
Medlem
antiadmins avatar
1. Vad r harakiri?
2. Ska du ta livet av dig?
Citera
2009-12-23, 22:00
Medlem
Ohrly?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiadmin
1. Vad r harakiri?
2. Ska du ta livet av dig?
(Nyss upptckt denna sida s urskta min besserwisser otrevlighet fr tillfllet )
http://lmgtfy.com/?q=harakiri

Om du med frga tv undrar varfr jag frgar, s frgar jag pga ett rent informativt syfte.
Citera
2009-12-23, 22:05
Medlem
Polacksallts avatar
Harakiri r ett rituellt japanskt sjlvmord som hrstammar frn samurajer som med hnsyn till heder begr sjlvmord. Handlingen utfrs genom att man med kniv skr upp buken eller tillfogar sig sjlv ett djupt knivhugg genom magen varp en sekond hugger av huvudet med ett svrd.

Kkskniv fungerar bra men det r ett jvligt dumt stt att ta livet av sig p med tanke p den oerhrda smrtan man tillfogar sig sjlv (drav assistans med halshuggning). Lt kniven f vila i kksldan.
Citera
2009-12-23, 22:10
Medlem
Ohrly?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polacksallt
Harakiri r ett rituellt japanskt sjlvmord som hrstammar frn samurajer som med hnsyn till heder begr sjlvmord. Handlingen utfrs genom att man med kniv skr upp buken eller tillfogar sig sjlv ett djupt knivhugg genom magen varp en sekond hugger av huvudet med ett svrd.

Kkskniv fungerar bra men det r ett jvligt dumt stt att ta livet av sig p med tanke p den oerhrda smrtan man tillfogar sig sjlv (drav assistans med halshuggning). Lt kniven f vila i kksldan.

Ja, precis. Och att verhuvudtaget grva runt i buken p sig sjlv lter ju bara jobbigt.
Men gr det att som ett alternativ sikta p hjrtat istllet fr buken/aorta(antar att det r aorta man r ute efter iaf)? Att typ placera spetsen vinklad vid solarplexis och sedan skaften mot en kant och "falla" frammt?

Om man siktar p lrbensvenen r det iofs inte lngre i nrheten utav harakiri men, skulle det vara mjligt (ls: ltt) att ta sitt liv genom att skra av sin egen lrbensven?
Citera
2009-12-23, 22:16
Medlem
adraupnirs avatar
ven knt som "seppuku". Harakiri r ett mer "fult" ord n seppuku, som betyder precis samma sak.
Citera
2009-12-23, 22:34
Medlem
Polacksallts avatar
Verkar krvas en hel del om du ska in till aortan och skra. Frst och frmst en riktigt bra kniv som du kan hugga med, fr hugg kommer det bli. Sedan mste du givetvis veta garanterat var du ska placera hugget. Kan bli kmpigt annars. Smrtsamt hur som helst. Inte nog med att du ska lyckas hugga rtt, du ska ven lyckas vinkla kniven drefter. Inte alls kul.

Lrbensvenen har jag dremot hrt ska vara den mest lyckosamma att skra av i suicidsyfte. Inte s snyggt men pumpar betydligt bttre n handleden och fort gr det.
Citera
2009-12-23, 22:42
Medlem
Ohrly?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polacksallt
Verkar krvas en hel del om du ska in till aortan och skra. Frst och frmst en riktigt bra kniv som du kan hugga med, fr hugg kommer det bli. Sedan mste du givetvis veta garanterat var du ska placera hugget. Kan bli kmpigt annars. Smrtsamt hur som helst. Inte nog med att du ska lyckas hugga rtt, du ska ven lyckas vinkla kniven drefter. Inte alls kul.

Lrbensvenen har jag dremot hrt ska vara den mest lyckosamma att skra av i suicidsyfte. Inte s snyggt men pumpar betydligt bttre n handleden och fort gr det.

Du missfrstod mig ang aortan dr Jag trodde att det var aorta man var ute efter i "traditionell" harakiri, och d detta mste vara vldigt kmpigt s frgade jag ifall lrbensvenen eller hjrtat var lttare "targets".
Nu har jag ftt svar ang lrbensvenen, tackar.
Men hjrtat d? Stta spetsen utav en kkskniv mot punkten dr revbenen gr ihop/brjar, vinkla en aning uppt, skaftet mot en kant av ngot slag (typ bordskant) och sedan "falla frammt" allts lta kroppsvikten gra jobbet, funkar detta tro?
Citera
2009-12-23, 22:49
Medlem
Polacksallts avatar
Det kan mycket vl vara aortan som syftas att skras av enligt harakiri. Antar att kniven vanligtvis stts i mellangrdet. Hur som helst ska den sedan lngsamt vridas om i antingen hger eller vnster riktning.
Citera
2009-12-24, 02:04
Medlem
vaszes avatar
Aningen offtopic, men here goes.

Sg ett klipp p en ldre man, runt 60-70 kanske som tog sitt liv p ett liknande stt som du talar om TS. Han placerade en kniv p golvet och lade sig ver den i armhvnings-stllning. Drefter tryckte han lngsamt ner sig mot kniven och ja, resten kan ni nog lista ut p egen hand. Frbannat obehagligt att se, sg riktigt smrtsamt ut.

Tror bestmt att jag sg klippet i MGB-forumet hr, i trden "vrsta klipp vi sett". Tyvrr r jag fr trtt fr att leta upp den, men ngon annan kanske tar en fr laget.
Citera
2009-12-24, 11:06
Medlem
Ohrly?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasze
Aningen offtopic, men here goes.

Sg ett klipp p en ldre man, runt 60-70 kanske som tog sitt liv p ett liknande stt som du talar om TS. Han placerade en kniv p golvet och lade sig ver den i armhvnings-stllning. Drefter tryckte han lngsamt ner sig mot kniven och ja, resten kan ni nog lista ut p egen hand. Frbannat obehagligt att se, sg riktigt smrtsamt ut.

Tror bestmt att jag sg klippet i MGB-forumet hr, i trden "vrsta klipp vi sett". Tyvrr r jag fr trtt fr att leta upp den, men ngon annan kanske tar en fr laget.
Verkligen inte offtopic, var ju det jag frgade efter Damn vad jag mste vara dlig p att stlla begripliga frgor!
Jag borde kunna leta upp den sjlv, tackar
Citera
2009-12-24, 11:43
Medlem
vaszes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohrly?
Verkligen inte offtopic, var ju det jag frgade efter Damn vad jag mste vara dlig p att stlla begripliga frgor!
Jag borde kunna leta upp den sjlv, tackar

Okej, kul att man kunde hjlpa till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in