• 2
  • 3
2009-12-26, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fitt-trollet
Nyligen var det någon patolog i Israel som erkände att man successivt hade tagit organ från döda människor utan något samtycke.

Frågan började i en annan tråd, men jag ville inte gå off-topic så jag startar en ny tråd.

Är det okej att ta organ från döda människor utan att bry sig om individens eller anhörigas samtycke?
För att inte ha för många frågetecken så kan vi säga att:
  • Alla ska behandlas lika
  • Alla ska bli erbjudna bästa möjliga sjukvård
  • Organen får enbart användas till "vettiga saker"
  • Frågan handlar inte om vad Israel gjorde eller inte gjorde

Jag är väldigt solidarisk, ligger på stort plus i Karma, hjälper gamlingar med tunga väskor och respekterar individens frihet. Men jag ser inte något problem ifall man "stjäl" organ från en död människa.
Individen är som sagt redan död och skiter därigenom vad som händer med kroppen. (Ett EEG visar ingen hjärnaktivitet när organen separeras från kroppen)

Är det okej?

vad ska du med dina organ till när du är död?
spelar väl ingen roll vad man gör med organen man tar från den döda, men det kanske är lite oschyst mot en person som behöver en njure att ge den till grisarna.
Citera
2009-12-26, 18:40
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BagarenB
Betyder det att det är moraliskt acceptabelt att ta människoliv för ekonomisk vinnings skull? Bara för att människor är villiga att begå vissa gärningar gör dem inte moraliskt försvarbara. När man pratar värdet av ett liv brukar man generellt sett inte avse det ekonomiska värdet.

Du ställde ju en fråga och fick ett svar. Många har genom tiderna ansett att det funnits både döda ting och rena idéer som det varit värt att döda för. Det är klart att du vet det.

Så du tycker alltså att det är ett ingrepp på människors frihet att man kan bli staffad för att "bånka på" lik och skända gravar?
Citera
2009-12-27, 01:41
Medlem
Fairy-Tails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Man kan bli straffad för grav- och likskändning i Sverige idag. Är det en lag som vi bör ta bort tycker du?

Enligt mig, JA!
Men tyvärr finns det vissa religösa och vidskepliga människor som styr sverige som inte tycker som jag. Jag menar, va fan bryr sig de döda om vad jag gör med deras kroppar?
Citera
2009-12-27, 11:45
Medlem
BagarenBs avatar
Citat:
Du ställde ju en fråga och fick ett svar. Många har genom tiderna ansett att det funnits både döda ting och rena idéer som det varit värt att döda för. Det är klart att du vet det.

Jag fick inte riktigt svar på det jag frågade men jag tror inte jag kommer att få det av dig heller så jag får nöja mig.

Citat:
Så du tycker alltså att det är ett ingrepp på människors frihet att man kan bli staffad för att "bånka på" lik och skända gravar?

Skända gravar bör vara straffbart då det handlar om att förstöra egendom. En människa kanske hyr/äger en bit mark där hon rest en gravsten etc. Förstörelsen av detta är naturligtvis en kränkning av äganderätten.

Att bli straffad för att ligga med lik är fullständigt absurt. Det handlar enbart om att moralisera över folks beteende inte om att skydda människors rättigheter.
Citera
2009-12-27, 12:27
Bannlyst
Är det omoraliskt att döda en människa för att rädda 10?
Citera
2009-12-27, 12:29
Bannlyst
Citat:
Jag fick inte riktigt svar på det jag frågade men jag tror inte jag kommer att få det av dig heller så jag får nöja mig.

Skända gravar bör vara straffbart då det handlar om att förstöra egendom. En människa kanske hyr/äger en bit mark där hon rest en gravsten etc. Förstörelsen av detta är naturligtvis en kränkning av äganderätten.

Att bli straffad för att ligga med lik är fullständigt absurt. Det handlar enbart om att moralisera över folks beteende inte om att skydda människors rättigheter.

Att bli straffad för att slå ihjäl en gravskändare är absurt. Finns saker som är mer värd än rätten till att få knulla lik, närmare sagt heder. Även ett lik har heder kvar, en grav är en plats att hedra en död individ på.
Citera
2009-12-27, 12:50
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:

Du får svar på det du frågar.
Citera
2009-12-27, 22:41
Medlem
Fitt-trollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Är det omoraliskt att döda en människa för att rädda 10?

Ifall det är en terrorist som håller 10 personer gisslan är det moraliskt rätt. I annat fall gissar jag att dessa 10 personer har sig själv att skylla. Ifall det rör sig om t.ex cancer ska inte någon annan straffas för det.

Så det beror på, men vad har det med saken att göra?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in