2009-12-23, 14:07
Medlem
mtlds avatar
En klasskamrat var så glad över hennes vänners unge, som med könsneutralt namn och såna vegan-föräldrar, inte av klasskamrat kunnat könsbestämmas. Jag funderar över om det här faktiskt är bra. Utan att tänka svarar jag "ja"; att bara få vara sig själv, bara vara en människa måste ge enormt utrymme för utveckling, eller nåt. Samtidigt: är det inte möjligt att könsrollen fyller en viss funktion, att det är därför den från början uppkommit? Att man behöver en roll att gömma sig bakom, att man behöver riktlinjer för hur man ska bete sig? Alla konstruerade fenomen måste ju, åtminstone från början, fyllt ett syfte. Är enda syftet verkligen att männen ska få toppositioner? Det kan ju ha kommit med seklen.
Skulle vilken annan roll fungera- punkare eller slacker eller smart? Kan tänka mig att könsrollen är mer grundläggande och något alla känner till, som det ser ut idag. Kanske omöjlig att tvätta bort utan att förlora några generationer till förvirring. Andra roller väljer man ju själv- vore det bättre att helt få välja persona eller skulle det bara skapa jättestress? Fyller könsrollen ett behov av trygghet? Möjligt att den gör det lika mycket som låser många.
Jag kan i könsroller av idag se stora problem, som jag klart vill bli av med, MEN vore det bästa att radera könsrollen totalt? Om det ens är möjligt.
Tanken att varje fenomen fyller en funktion är kanske farlig, hindrar all förändring. Men med medvetenhet om att behov kan förändras ser jag inga problem i tänket.
Korkad den här tråden känns. Men visst.
Veganernas unge än så länge sprudlande och lycklig, för övrigt.
Citera
2009-12-23, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtld
En klasskamrat var så glad över hennes vänners unge, som med könsneutralt namn och såna vegan-föräldrar, inte av klasskamrat kunnat könsbestämmas. Jag funderar över om det här faktiskt är bra. Utan att tänka svarar jag "ja"; att bara få vara sig själv, bara vara en människa måste ge enormt utrymme för utveckling, eller nåt. Samtidigt: är det inte möjligt att könsrollen fyller en viss funktion, att det är därför den från början uppkommit? Att man behöver en roll att gömma sig bakom, att man behöver riktlinjer för hur man ska bete sig? Alla konstruerade fenomen måste ju, åtminstone från början, fyllt ett syfte. Är enda syftet verkligen att männen ska få toppositioner? Det kan ju ha kommit med seklen.
Skulle vilken annan roll fungera- punkare eller slacker eller smart? Kan tänka mig att könsrollen är mer grundläggande och något alla känner till, som det ser ut idag. Kanske omöjlig att tvätta bort utan att förlora några generationer till förvirring. Andra roller väljer man ju själv- vore det bättre att helt få välja persona eller skulle det bara skapa jättestress? Fyller könsrollen ett behov av trygghet? Möjligt att den gör det lika mycket som låser många.
Jag kan i könsroller av idag se stora problem, som jag klart vill bli av med, MEN vore det bästa att radera könsrollen totalt? Om det ens är möjligt.
Tanken att varje fenomen fyller en funktion är kanske farlig, hindrar all förändring. Men med medvetenhet om att behov kan förändras ser jag inga problem i tänket.
Korkad den här tråden känns. Men visst.
Veganernas unge än så länge sprudlande och lycklig, för övrigt.

Barn är könsneutrala mot varandra eftersom de är asexuella. De stora problemen för det här barnet kommer när omgivningen kommer att börja bestå av sexuellt tänkande killar och tjejer istället för icke-sexuellt tänkande barn. Då kommer de inte vara lika snälla mot henne längre utan hon lär bli utmobbad och lär gå in i någon minoritetsgrupp och bli bitter. Förhoppningsvis släpper föräldrarna taget innan dess och låter barnet bli sitt kön.

Könsrollerna är till stor del ett resultat av vad mannen och kvinnan vill ha. Män vill ha feminina kvinnor. Därför uppfostras tjejerna in i den rollen för att bli kompetenta mödrar och fruar. Kvinnor vill ha manliga män och därför uppfostras män in i den rollen för att bli kompetenta makar och fäder.

Utan könsroller skulle män få "sämre" fruar och kvinnorna skule få "sämre" män, barnen skulle få sämre föräldrar, vilket sannolikhet skulle hämma mänsklighetens fortlevnad. Redan nu har vi problem med att det föds för få barn i västvärlden.
Senast redigerad av JB9 2009-12-23 kl. 14:23.
Citera
2009-12-23, 14:20
Medlem
Rektangels avatar
Vad bitter hon lär bli när barnet så småningom själv leker med de könstypiska leksakerna. Att könsrollerna enbart vore en social konstruktion är kvalificerad bullshit.

Här har du källan till denna kulturmarxistiska tanke.
Googla gärna vidare
http://sv.wikipedia.org/wiki/Frankfurtskolan

Genusvetenskap är vår tids lysenkoism.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trofim_Lysenko
Citera
2009-12-23, 15:14
Medlem
micro113s avatar
Jag personligen tror inte det spelar någon roll vad de döper sitt barn till, det är trams att tro det i längden påverkar könsrollen.

Tack och lov växer de flesta barn upp i ett kontex där de så småningom i någon mån adapterar omgivningens sätt att vara, och blir mer eller mindre konforma med den.

Det varje förälder borde sträva efter är att göra sina barn till tänkande individer som tar till vara och gör de bästa av sina förutsättningar, istället för att försöka sudda ut det barnet är och omforma det till något annat.

Om man lycka sudda ut betydelsen av barnets kön hos barnet, så tror jag det enda man uppnår är identitetslöshet och osäkerhet -- för det finns inget tredje kön att gå upp i, det finns bara ett ingenting att tillhöra. Varför skall vi lära våra barn att det är fult att vara man eller kvinna -- istället för att lära dem att det de är är något värdefullt som är värt respekt både av andra och av dem själva - och att det motsatta könet har något att tillföra dem.
Citera
2009-12-23, 15:58
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag personligen tror inte det spelar någon roll vad de döper sitt barn till, det är trams att tro det i längden påverkar könsrollen.

Tack och lov växer de flesta barn upp i ett kontex där de så småningom i någon mån adapterar omgivningens sätt att vara, och blir mer eller mindre konforma med den.

Det varje förälder borde sträva efter är att göra sina barn till tänkande individer som tar till vara och gör de bästa av sina förutsättningar, istället för att försöka sudda ut det barnet är och omforma det till något annat.

Om man lycka sudda ut betydelsen av barnets kön hos barnet, så tror jag det enda man uppnår är identitetslöshet och osäkerhet -- för det finns inget tredje kön att gå upp i, det finns bara ett ingenting att tillhöra. Varför skall vi lära våra barn att det är fult att vara man eller kvinna -- istället för att lära dem att det de är är något värdefullt som är värt respekt både av andra och av dem själva - och att det motsatta könet har något att tillföra dem.

Här kan jag instämma i stora delar av ditt resonemang,faktiskt
Citera
2009-12-23, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Borde vara denna dessa rader som skulle styra i vårat etablismang och offentliga verksamheter iställer för marxism och sk genusvetenskap.
Tror iofs att detta är den allmänna uppfattningen bland folket i stort.
Citera
2012-08-30, 12:20
Medlem
jag tror inte på dom flesta könsroller det är bara ett spel är man inte nöjd kan man bara göra game over och leva som man vill.

den enda könsroll jag tror på är att om det går att göra barn ska man göra det en av varje kön eller att om man är bög eller flatfamilj är den ena fru den andra är make.

jag försöker vara så fördomsfri jag kan men även dom som säger dom är fördomsfria dom är full av fördomar det tror jag.

vad tror ni om fördomar?

det här forumet är ett jeopardy ibland tycker jag jag ställer svaren ni ställer frågorna
och ibland tycker jag det här är ett vem vet mest den som kan minst åker ut eller ni ställer frågorna jag ställer svaren och vice versa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in