En klasskamrat var så glad över hennes vänners unge, som med könsneutralt namn och såna vegan-föräldrar, inte av klasskamrat kunnat könsbestämmas. Jag funderar över om det här faktiskt är bra. Utan att tänka svarar jag "ja"; att bara få vara sig själv, bara vara en människa måste ge enormt utrymme för utveckling, eller nåt. Samtidigt: är det inte möjligt att könsrollen fyller en viss funktion, att det är därför den från början uppkommit? Att man behöver en roll att gömma sig bakom, att man behöver riktlinjer för hur man ska bete sig? Alla konstruerade fenomen måste ju, åtminstone från början, fyllt ett syfte. Är enda syftet verkligen att männen ska få toppositioner? Det kan ju ha kommit med seklen.
Skulle vilken annan roll fungera- punkare eller slacker eller smart? Kan tänka mig att könsrollen är mer grundläggande och något alla känner till, som det ser ut idag. Kanske omöjlig att tvätta bort utan att förlora några generationer till förvirring. Andra roller väljer man ju själv- vore det bättre att helt få välja persona eller skulle det bara skapa jättestress? Fyller könsrollen ett behov av trygghet? Möjligt att den gör det lika mycket som låser många.
Jag kan i könsroller av idag se stora problem, som jag klart vill bli av med, MEN vore det bästa att radera könsrollen totalt? Om det ens är möjligt.
Tanken att varje fenomen fyller en funktion är kanske farlig, hindrar all förändring. Men med medvetenhet om att behov kan förändras ser jag inga problem i tänket.
Korkad den här tråden känns. Men visst.
Veganernas unge än så länge sprudlande och lycklig, för övrigt.
Skulle vilken annan roll fungera- punkare eller slacker eller smart? Kan tänka mig att könsrollen är mer grundläggande och något alla känner till, som det ser ut idag. Kanske omöjlig att tvätta bort utan att förlora några generationer till förvirring. Andra roller väljer man ju själv- vore det bättre att helt få välja persona eller skulle det bara skapa jättestress? Fyller könsrollen ett behov av trygghet? Möjligt att den gör det lika mycket som låser många.
Jag kan i könsroller av idag se stora problem, som jag klart vill bli av med, MEN vore det bästa att radera könsrollen totalt? Om det ens är möjligt.
Tanken att varje fenomen fyller en funktion är kanske farlig, hindrar all förändring. Men med medvetenhet om att behov kan förändras ser jag inga problem i tänket.
Korkad den här tråden känns. Men visst.
Veganernas unge än så länge sprudlande och lycklig, för övrigt.