2009-12-23, 02:43
Medlem
mntys avatar
Tjena. Problem med datorn(Laptop) än en gång och nu börjar jag ledsna och funderar på att skicka in skiten.

Det aktuella problemet är att datorn stängs av när jag lirar CS, flyter på hur bra som helst i övrigt men sen poff, laggar till 1sek och sen är det som att någon dragit ur strömmen. Det är i och för sig bara att starta om datorn så flyter den på som vanligt. Men som ni förstår så är det ändå en smula oroande och väldigt irriterande. Vad kan detta vara?

En annan grej som har hållit på o jävlats med mig en längre tid, som verkar komma väldigt slumpmässigt är att det flimmrar i blått och rött(Nu på senare även gult! framåt ska vi ju!) lodrätt över skärmen, liknar typ stapeldiagram som hoppar upp och ned som någon slags equallizer och detta är ju helt SJUKT jobbigt när man glor på film och liknande. Oftast kan det åtgärdas genom att dra ned o sedan dra upp skärmen en gång men kommer oftast tillbaka efter en stund.

Detta är det problem som stör mig mest eftersom att jag inte spelar så mkt, men vore ju skönt och veta varför i helvetet datorn gör som den själv vill.

Datorn är en Acer travelmate 5530 och enligt Canirunit.com så ska denna dator klara Half-life2 utan problem så varför skulle CS vara knepigt? den är köpt i våras så den har ju åldern på sin sida.

Än en gång hoppas jag att de finns någon där ute som kanske har en aning om vad det är för fel.

tack på förhand.
Citera
2009-12-23, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnty
Tjena. Problem med datorn(Laptop) än en gång och nu börjar jag ledsna och funderar på att skicka in skiten.

Det aktuella problemet är att datorn stängs av när jag lirar CS, flyter på hur bra som helst i övrigt men sen poff, laggar till 1sek och sen är det som att någon dragit ur strömmen. Det är i och för sig bara att starta om datorn så flyter den på som vanligt. Men som ni förstår så är det ändå en smula oroande och väldigt irriterande. Vad kan detta vara?

En annan grej som har hållit på o jävlats med mig en längre tid, som verkar komma väldigt slumpmässigt är att det flimmrar i blått och rött(Nu på senare även gult! framåt ska vi ju!) lodrätt över skärmen, liknar typ stapeldiagram som hoppar upp och ned som någon slags equallizer och detta är ju helt SJUKT jobbigt när man glor på film och liknande. Oftast kan det åtgärdas genom att dra ned o sedan dra upp skärmen en gång men kommer oftast tillbaka efter en stund.

Detta är det problem som stör mig mest eftersom att jag inte spelar så mkt, men vore ju skönt och veta varför i helvetet datorn gör som den själv vill.

Datorn är en Acer travelmate 5530 och enligt Canirunit.com så ska denna dator klara Half-life2 utan problem så varför skulle CS vara knepigt? den är köpt i våras så den har ju åldern på sin sida.

Än en gång hoppas jag att de finns någon där ute som kanske har en aning om vad det är för fel.

tack på förhand.

Har du batteriet i?
Använder du dig av en kylare?

KAN vara att den är överhettad. Men detta är inte min expertis...
Citera
2009-12-23, 03:12
Medlem
mntys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olga22
Har du batteriet i?
Använder du dig av en kylare?

KAN vara att den är överhettad. Men detta är inte min expertis...

Batteriet är i och har oftast laddarn i också.

Har en budgetkylare från maxfps.se för typ 400 kr.
Skulle ju såklart kunna vara överhettning men det sker ganska slumpmässigt, kan ske 10min efter att jag slagit på datorn eller 10 timmar efter... :/
Citera
2009-12-23, 03:21
Medlem
Citat:
Batteriet är i och har oftast laddarn i också.

Har en budgetkylare från maxfps.se för typ 400 kr.
Skulle ju såklart kunna vara överhettning men det sker ganska slumpmässigt, kan ske 10min efter att jag slagit på datorn eller 10 timmar efter... :/

Din budget kylning fungerar.
Har du testat köra med bara laddaren och skippat batteriet?

Sparar JÄVLA massa värme på detta sätt.
Citera
2009-12-23, 03:41
Medlem
mntys avatar
Citat:
Din budget kylning fungerar.
Har du testat köra med bara laddaren och skippat batteriet?

Sparar JÄVLA massa värme på detta sätt.

Ja, det förstår jag, men KAN man köra utan batteri? skadar det ingenting?
Citera
2009-12-23, 03:44
Medlem
Citat:
Ja, det förstår jag, men KAN man köra utan batteri? skadar det ingenting?

Nej nej, kör på!
Citera
2009-12-23, 03:45
Medlem
mntys avatar
Citat:
Nej nej, kör på!

Åh fan, tack tack! blir o testa det imorron då förhoppningsvis blir de bättre!
Citera
2009-12-23, 03:46
Medlem
Citat:
Åh fan, tack tack! blir o testa det imorron då förhoppningsvis blir de bättre!

Lycka till!

Om du får ytterligare mer problem, eller om det inte funkar.
Skapa tråden på dagen, då kan du få vettiga svar och bättre hjälp!
Citera
2009-12-23, 18:37
Medlem
mntys avatar
bumpar. Förlåt men skyller på att jag valde en dålig tid att lägga upp tråden. Är fortfarande väldigt intresserad av att veta vad man kan göra åt skärmflimmret jag skrev om tidigare.
Citera
2009-12-23, 22:43
Medlem
hasenfrasens avatar
Man får 10 miljoner "hits" om man googlar på "laptop heat problem". Du är inte unik om det problemet. Bärbar <> spel. Stationär = spel.

Har du inte plockat isär laptopen och rengjort kylelementet, gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in