Flashback bygger pepparkakshus!
2009-12-22, 22:08
Medlem
CenkAslans avatar
Jag kan inte woka. När jag försöker blir det alltid lite för... smaklöst. Om jag försöker ha i nudlar blir de alltid för sladdriga och meningslösa.

I stan har vi ett nudelwok-snabbmatställe som jag tycker är väldigt gott. Deras nudlar är inte alls lika sladdriga utan mycket "brunare" och godare. Kycklingen smakar mer. Grönsakerna är inte tråkiga. Allt känns dessutom lite "torrare", inte lika "vattnigt". Problemet är att det kostar 60:- och jag tycker att det borde gå att fixa hemma mycket billigare.

Jag känner att det är något jag missat, något knep man borde känna till som aldrig står med i "Lär dig woka på 5 min"-guiderna. Det känns också som att det verkar vara väldigt många olika ingredienser man behöver väldigt lite av varje gång, och det har jag inte pengar till. Det skulle vara kul att få veta exakt vad de där smågrejerna gör - min omedelbara känsla när jag ser "ta en fjärdedels minidroppe av X" är "varför?"

Hur gör man? Tacksam för minsta tips! Och God Jul!
Citera
2009-12-22, 22:15
Medlem
Vad är det du wokar?
Citera
2009-12-22, 22:34
Medlem
htdgs avatar
Jag är ingen mästare på något sätt men jag reste 6 månader i Asien och åt otaliga portioner nudlar och diverse woker. De gånger man sneglat in i köket eller sett någon laga mat ser det ut som de använder tok-hög värme och lagar maten snabbt snabbt. Låt det inte ligga och gröta för länge. Värm upp pannan till glödhet sen snabbt i med råvarorna, rör runt lite och upp på tallriken. Det tror jag är hemligheten.
Citera
2009-12-22, 23:09
Medlem
dePauls avatar
Hemligheten är marinader och hög värme samt kort tid i pannan/woken.

~Paul~
Citera
2009-12-22, 23:09
Medlem
martenihs avatar
Hitta någon sojasås du gillar. Släng gärna i lite chutney eller liknande i wooken också.

Något många inte tänker på också ; släng i råvarorna i rätt ordning.

Olika saker tar olika lång tid, tänk på det även när ni wookar.
Citera
2009-12-22, 23:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martenih
Hitta någon sojasås du gillar. Släng gärna i lite chutney eller liknande i wooken också.

Något många inte tänker på också ; släng i råvarorna i rätt ordning.

Olika saker tar olika lång tid, tänk på det även när ni wookar.
Stämmer bra. En annan variant är att skära ingredienserna i olika storlekar.

~Paul~
Citera
2009-12-23, 17:27
Medlem
CenkAslans avatar
Bra grejer! Just det där att woka snabbt och lite åt gången måste jag bli bättre på. För man ska väl försöka inte fylla pannan, utan ha ganska luftigt?
Jag får väl lätta lite på plånkan också och testa lite olika marinader och sojasåser!
Citera
2009-12-23, 20:06
Medlem
MadamMims avatar
Om du vill göra det billigt kan du skippa dom vanliga grönsakerna och strimla morötter och vitkål, låter kanske mongo med vitkål men testa, det blir extremt bra om du inte "överwokar".
Släng på det precis på slutet, innan servering.
En god woksås till det kan göras på allt möjligt.
Brukar köra typ soja, ingefära, vitlök, lite thai sweet chili + lite extra socker, sesamolja....ja, det som finns hemma. Kokosmjölk är skitgott att ha i också.
Garanterat smakrikt iaf.
Citera
2009-12-23, 20:09
Medlem
Apppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenkAslan
Jag kan inte woka. När jag försöker blir det alltid lite för... smaklöst. Om jag försöker ha i nudlar blir de alltid för sladdriga och meningslösa.

I stan har vi ett nudelwok-snabbmatställe som jag tycker är väldigt gott. Deras nudlar är inte alls lika sladdriga utan mycket "brunare" och godare. Kycklingen smakar mer. Grönsakerna är inte tråkiga. Allt känns dessutom lite "torrare", inte lika "vattnigt". Problemet är att det kostar 60:- och jag tycker att det borde gå att fixa hemma mycket billigare.

Jag känner att det är något jag missat, något knep man borde känna till som aldrig står med i "Lär dig woka på 5 min"-guiderna. Det känns också som att det verkar vara väldigt många olika ingredienser man behöver väldigt lite av varje gång, och det har jag inte pengar till. Det skulle vara kul att få veta exakt vad de där smågrejerna gör - min omedelbara känsla när jag ser "ta en fjärdedels minidroppe av X" är "varför?"

Hur gör man? Tacksam för minsta tips! Och God Jul!
Som sagt som depaul sa marinader , sen brukar jag aldrig förkoka utan man bara kör i pannan se till att skära grönsakerna mindre så det går snabbt att tillaga , sen brukar jag förövrigt woka i sesamolja tycker det blir bra..
Citera
2009-12-23, 20:12
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apppe
Som sagt som depaul sa marinader , sen brukar jag aldrig förkoka utan man bara kör i pannan se till att skära grönsakerna mindre så det går snabbt att tillaga , sen brukar jag förövrigt woka i sesamolja tycker det blir bra..

Ha i sesamoljan på slutet, lovar att det blir bättre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in