2009-12-22, 22:05
Bannlyst
Kan man studera enbart mattematik upp till högre nivåer? Vart kan man det någon som har tips sådana fall?
Citera
2009-12-22, 22:18
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitch
Kan man studera enbart mattematik upp till högre nivåer? Vart kan man det någon som har tips sådana fall?

Högre studier?

Börja här kanske?
Senast redigerad av epost72 2009-12-22 kl. 22:22.
Citera
2009-12-22, 22:19
Medlem
dubbeltramps avatar
Du kan ju ta en titt på tekniska universitets hemsidor tex Lith/LIU, Chalmers och KTH.

http://www.liu.se/utbildning/program/matematik?l=sv är ett exempel.
Citera
2009-12-22, 22:34
Bannlyst
ok tack för tipsen men att man måste ha läst andra ämnen innan samt ev under finns det inte några bra alternativ för den som enbart vill läsa matte utan att tex göra ett högskole prov med alla andra ämnen inkluderade osv om ni förtstår va jag menar .
Citera
2009-12-22, 22:45
Medlem
Citat:
ok tack för tipsen men att man måste ha läst andra ämnen innan samt ev under finns det inte några bra alternativ för den som enbart vill läsa matte utan att tex göra ett högskole prov med alla andra ämnen inkluderade osv om ni förtstår va jag menar .
Tror knappast att du har behörighet att ansöka till någon högskola i Sverige med endast matematik som merit.
Citera
2009-12-22, 23:17
Medlem
Vill du bara läsa matematik och inte några andra ämnen ska du vända dig till ett universitet och inte en teknisk högskola. Exempelvis har Stockholms, Uppsala och Lunds universitet matematik på hög nivå. Gå in på deras hemsidor och kolla.

Jag vet inte om jag missuppfattar dig, men för att bli antagen till en matematikutbildning måste du ha grundläggande behörighet och särskild behörighet i matematik (90% G i alla ämnen och matematik till lägst kurs D, i vissa fall E). När du väl är inne på högskolan behöver du inte läsa några fler ämnen om du inte vill, även om det ökar dina chanser på arbetsmarknaden rejält att komplettera med fler ämnen.
Citera
2009-12-23, 00:55
Medlem
Tlagnojs avatar
http://www.math.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=7932

Utdrag ur kursplan för kandidatprogram i matematik:

http://www.math.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=7933

http://www.math.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=8015

Kurser grundnivå:

Exempelvis, sen finns det lite till. Du kan alltså läsa 5+ år endast ren matematik på heltid på SU. Sen kan man ju efter 180hp matematik kandidat + 120hp matematik master försöka få en doktorandstjänst om det inte räcker.

Citat:

Du måste självklart ha slutbetyg från gymnasium/komvux samt Ma E tror jag de flesta universitet kräver, men de flesta universitet har ju också en förberedelsekurs under sommaren som brukar ha ma a/b som krav.
Senast redigerad av Tlagnoj 2009-12-23 kl. 00:57.
Citera
2009-12-23, 14:01
Avstängd
Komisk tråd. Att det sen många år finns en hemsida som heter studera.nu verkar gått ts förbi. Det tar ung 10 s att leta sig fram till ett dussintal matematikutbildningar där.

Det märks också hur insnöade de flesta är på tekniska utbildningar.
Att det funnits rena matematikutbildningar i flera hundra år i det här landet (Lund och Uppsala) och numera finns på de flesta universitet verkar gått många spårlöst förbi.

Civilingenjör i all ära, men inte ens F har hälften så mycket matematik efter sin utbildning som en som gått matematikprogrammet, kand + master. Dessutom är matematiken på det tekniska utbildningar för de mesta tillämpad dito.
Inte alls i klass med den teoretiska som lärs ut på rena matematikutbildningar. Vilket det självklart finns skäl för men bara för att klargöra.
Citera
2009-12-23, 21:59
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Komisk tråd. Att det sen många år finns en hemsida som heter studera.nu verkar gått ts förbi. Det tar ung 10 s att leta sig fram till ett dussintal matematikutbildningar där.

Det märks också hur insnöade de flesta är på tekniska utbildningar.
Att det funnits rena matematikutbildningar i flera hundra år i det här landet (Lund och Uppsala) och numera finns på de flesta universitet verkar gått många spårlöst förbi.

Civilingenjör i all ära, men inte ens F har hälften så mycket matematik efter sin utbildning som en som gått matematikprogrammet, kand + master. Dessutom är matematiken på det tekniska utbildningar för de mesta tillämpad dito.
Inte alls i klass med den teoretiska som lärs ut på rena matematikutbildningar. Vilket det självklart finns skäl för men bara för att klargöra.

Matematik är ju _extremt_ opopulärt nu för tiden i Sverige, tråkigt men sant. På SU behöver man t.ex. inte söka till någon annan kurs än matematik I som är den absolut första kursen utan endast promenera till expeditionen i början av terminen och registrera sig.

Kan tillägga att man dessutom kan läsa tillämpad matematik på diverse matematiska institutioner så att inte alla tror att det är sådan matematik som endast har praktiskt tillämpning vid krypteringar eller nåt sånt som man lär sig. T.ex. SU som jag länkade till tidigare har en master i tillämpad matematik.
Citera
2009-12-23, 22:30
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Matematik är ju _extremt_ opopulärt nu för tiden i Sverige, tråkigt men sant. På SU behöver man t.ex. inte söka till någon annan kurs än matematik I som är den absolut första kursen utan endast promenera till expeditionen i början av terminen och registrera sig.

Kan tillägga att man dessutom kan läsa tillämpad matematik på diverse matematiska institutioner så att inte alla tror att det är sådan matematik som endast har praktiskt tillämpning vid krypteringar eller nåt sånt som man lär sig. T.ex. SU som jag länkade till tidigare har en master i tillämpad matematik.

Matteflum är möjigen inte så poulärt bland arbetsgivare utanför universiteten men om man har någorlunda talförmåga och dessutom ekonomiintressen kommer alla större banker försöka värva dig till analysavdelningarna.
Citera
2009-12-23, 22:39
Bannlyst
det är ju pga att man måste inkludera massa annat tjafs i utbildningen oftast om inte så var begäret oftast innan för att bli behörig till utbildningen, jag har inte i syfte att nyttja kunskapen inom nått speciellt yrke som mål utan mer som en rolig å givande utbildning för egen vinnings skull.
Citera
2009-12-23, 22:50
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
det är ju pga att man måste inkludera massa annat tjafs i utbildningen oftast om inte så var begäret oftast innan för att bli behörig till utbildningen, jag har inte i syfte att nyttja kunskapen inom nått speciellt yrke som mål utan mer som en rolig å givande utbildning för egen vinnings skull.

Eftersom det är svårt att tolka det du skriver och du inte verkar vara intresserad av att lära andra ämnen än matematik undrar jag om inte dina bästa chanser för närvarande ligger i självstudier.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in