• 1
  • 2
2009-12-29, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morbideglidaren
Okej men ingen svarade på min fråga.

Är det normalt med ångest pga det jag gått igenom?
Kan ångesten leda till en psykos?

Tack för era andra svar!
Det är individuellt. Men fullt normalt.

Nej man kan inte få en psykos av ångest.
Citera
2009-12-30, 12:53
Medlem
sallymans avatar
det är rätt så känt att folk med panikångåst
tror att dom blir galna hamnar i en psykos osv.

jag själv trodde jag blev helt jävla galen när jag fick min första attack
allt kändes overkligt och förvrängt svårt att förklara

men det släpper när man börjar acceptera det jag hadde det jävligt i drygt 6 månader och nu mer eller mindre ingenting har inte haft en attack på månader

som nån person skrev på nån tråd tidigare

skillnaden mellan en psykos och en panikångest attack

är att du är väll medveten om panik attacken och skräms av den

medans om du har fått en psykos så vet du inte äns om det
Citera
2010-01-08, 05:35
Medlem
Citat:
Goddagens!
Efter mina trådar om rädsla för psykoser och att bli galen så kommer några frågor till som jag inte lyckas reda ut.
Jag fick mycket god vägledning och råd av några medlemmar här, jag gick till en psykolog men det var i stort sett meningslöst, hon ältade bara massor irrelevant och jag fick aldrig en syl i vädret och hon lyssnade inte alls på vad jag ville lösa.

Iallafall, ända sen psykosrädslan kom och som i stort sett gått över så har jag en känsla inom mig att det är något fel eller att det kommer hända något snart, som jag inte kan sätta fingret på!
Det som om jag behöver trycka på den där strömbrytaren så lyset tänds men det är så mörkt så jag hittar den inte nu.
Med andra ord så vet jag inte vad jag är så rädd för?
Det känns som jag kommit över rädslan för psykos men hur ska jag kunna släppa rädslan när jag inte vet om jag kommer få en psykos eller inte?
Jag förstår verkligen inte hur jag ska gå till väga!
Är det ens en psykos jag är rädd för?
Min mamma dog, det tog slut med tjejjen, blåste alla pengar eftersom jag tänkte att det va likabra eftersom jag ändå skulle sitta på psyk resten av livet, fick stora skulder, sket i skolan . Jag förstörde allting, kanske därifrån ångesten och panikkänslorna kommer?
Men hur ska jag lyckas ta tag i allting och vända allt rätt?
Känns som jag provat allting och inget mer hjälper, känns som om det är hopplöst och allting kommer alltid vara såhär.
Jag har frågat alla kompisarna och släktingarna om jag är som vanligt och ja det är du säger dom bara, jag har berättat för mina bästa vänner om min psykosrädsla och dom säger bara att jag inte ska oroa mig för jag är så stark och bla bla bla, men det känns ju inte så eftersom jag inte kan hitta det lilla felet som gör att det är såhär!

Jag tänker liksom fram och tillbaka hela tiden, ena stunden är det ingen fara och jag är världens gladaste person, andra stunden känner jag efter inom mig och så hittar jag något litet som inte känns bra och förstorar upp det till att snart sitter jag där på psyk.
Hypokondri, depression?
Och hur ska jag få bort känslan om att nånting kommer att hända?!
Känns som om jag ska ha en psykos på något vis! Förstår ni?

Vad är det som har hänt och vad ska jag göra?!

Förlåt för lång text och upprepning men just nu känns det så jävla tungt och meningslöst.
Känns som man aldrig kommer kunna va sig själv igen, som om den där jävla oron eller vad det är alltid ska sitta där i bakhuvudet.
Känns inte som jag längre för inget vart som det va tänkt.
Om bara morsan hade levt och sagt att det inte kommer någon psykos så skulle allt vara lugnt känns det som, känner mig så vilsen!
Hur vet jag att det var panikångest jag råkade ut för? Hur vet jag om det är ångest och inget allvarligt?

Snälla Flashback, några uppmuntrande ord och råd så man orkar fortsätta kämpa så man kanske blir sig själv någon gång!

Hör du röster? Har du vanföreställningar? Brukar du bete dig "onormalt"? Om inte, har du troligen ingen psykos.
Citera
2010-01-08, 15:39
Medlem
Nej jag hör inte röster, har inte vanföreställningar och jag beter mig inte onormalt.
Jag är nog bara orolig och har ångest ibland?
Citera
2010-01-08, 15:55
Medlem
Lifelovers avatar
Något som hjälpte mig var att jag fick sagt till mig att "det inte finns någon naturlag som säger att allt jag gör kommer att gå åt helvetet". Det fick mig faktiskt att inse att framtiden är ett blankt papper där allt kan hända och så som det varit innan behöver inte vara praxis för framtiden. T.ex:
Jag vill egentligen börja plugga igen men visste att det skulle gå åt helvete. Jag skulle hata att ta med läxor hem som vanligt och allt blir en ond cirkel igen där jag hamnar efter och blir stressad utan att jag orkar ta itu med det. Dock insåg jag att det har gått ett par år sedan senast jag pluggade och jag har helt nya förutsättningar. Det blir i det stora hela vad jag gör det till, utan att moder natur slår i "Sätta dit Lifelover så fort han tar sig för något"-modulen.
Vad jag försöker säga är att du omöjligt kan veta vad du har framför dig, så att oroa dig är meningslöst. Ta det som komma skall för vad det är och gör ingen större affär av det, ditt välmående hänger på det.
Citera
2010-01-08, 17:05
Bannlyst
Jag tror inte att du är rädd för att få psykos, jag tror att du är mer rädd för konsekvenserna. Ett konsekvenstänkande som spårar ur pga tillfällig ångest, som antagligen beror på att du känner dig otrygg. När man har ångest så känns det ibland som om man håller på att bli galen, hur längre tid det går desto värre blir det.

Din trygghet är viktig, du måste hitta den i något som involverar ditt nuvarande liv.
Citera
2010-01-11, 21:32
Medlem
Ad Astras avatar
Om det är någon tröst har jag haft en i princip identisk noja som du sedan ungefär ett och ett halvt år tillbaka, och det enda som hänt är väl att det har blivit någorlunda bättre över tiden. Jag har fortfarande en pirrande bakgrundsidé om att allt "konstigt" jag känner är ett tecken på en annalkande psykos:
- Jag glömmer ett namn eller ett ord - kognitiva nedsättningar är ett tidigt tecken på psykossjukdom!
- Jag intresserar mig för något - att helt gå upp i något är ett tidigt tecken på psykossjukdom!
- Jag tappar intresset för något - att tappa intresset för något är ett tidigt tecken på psykossjukdom!
- Jag känner för att vara ensam en kväll - att isolera sig är ett tidigt tecken på psykossjukdom!
- Jag känner mig ledsen - depression är ett tidigt tecken på psykossjukdom!
- Jag dagdrömmer - snart kommer jag börja tro på det jag fantiserar om!

Och så vidare i all evinnerlighet. Så jävla irriterande. Ja, jag går hos en terapeut, men det hjälper fan inte. De gånger jag fantiserar om att få ett besked om att jag med 100% säkerhet aldrig kommer bli psykotisk får jag liksom en glimt av ett normalt liv, men det byts direkt i tvivel.

Poängen är väl ungefär: du är inte ensam, och du kommer antagligen inte bli psykotisk. Då hade du nog blivit det vid det här laget.

Om du vill ha fler "jag vet hur du har det"-bekräftelse kan du kolla lite efter det som kallas SOCD (Schizophrenia Obessive-Compulsive Disorder) i det här forumet, det är ingen "riktig" diagnos men det visar i alla fall att själva rädslan är ganska vanlig, och beskrivs ungefär likadant av många olika personer.

Håll ut.
Citera
2010-01-18, 01:25
Medlem
offaes avatar
Citat:
Okej men ingen svarade på min fråga.

Är det normalt med ångest pga det jag gått igenom?
Kan ångesten leda till en psykos?

Tack för era andra svar!

Been there asså.
Har inte haft några traumatiska upplevelser. eller jag var med i en bil som åkte av vägen vilket jag inte tänkt något mer på sen det hände, Hade en helgalen vecka med droger och alkohol på cypern. Sen fick jag panikattacker och det ena ledde till det andra. Blev helt uppjagad och visste inte vart jag skulle ta vägen. trodde jag var på väg in i en psykos. Trodde jag skulle bli galen. Rusade upp när jag bara satt framför datorn, overklighets känslor osv. Men jag var hos psyket ett par ggr. fick även snackat med lite terapeuter/psykologer, och dom gav mig samma svar som hos dig. Ångest. Trodde inte på dom ett dugg i början. Ångest är ju sånt man har på bakfyllan när man känner sig lite tung i kroppen och i sinnet. fuck that asså. ångesten irriterar mig fortfarande. har haft den i 4 månader nu. Men har ändå lärt mig leva med den på något sätt. jag gjorde saker jag gjorde förr (förrutom festande med alkohol och droger inblandade). vvar ännu mer kreativ än vanligt. kom då underfunn med att när jag gjorde saker, när jag var med mina vänner och hittade på saker, kom ifrån dom sjuuuuuuuuukt otäcka känslorna och tankarna och lever nu rätt normalt. Ska börja gå hos någon psykolog eller vad fan det nu är för att få ner min ångest och börjar klättra redan nu. Har fortfarande overklighetskänslor men känner att man blir bättre. svackar ner då och då men men. är på väg upp iaf.

du kommer klara dig bra. hitta på saker. snacka med någon psykolog/terapeut som du trivs med och känner tilit med så kommer du bli bra. Det är vad jag tror och hoppas på eftersom vi sitter i samma båt.

Krya på dig! PÖÖÖÖYS!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in