Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-22, 06:48
Bannlyst
Av någon anledning går det i cyklar, jag är 70 % av tiden överlycklig över mitt liv och 30 % så långt nere det bara går. Men jag har funderat på om det är så här att när serotoninet äntligen börjat stiga så går det först asdåligt för ens mentala hälsa och sen blir det bra. Som en tröskel man ska över. En kemisk reaktion i hjärnan. Kan det stämma?
Citera
2009-12-22, 06:52
Medlem
Nej och det är ingen idé att gå in på och analysera det där. Det fungerar inte så enkelt.

Låter ju för övrigt som du är en släng bipolär.
Citera
2009-12-22, 10:57
Medlem
Slackoffs avatar
Eller som folk är mest?
Citera
2009-12-22, 14:36
Medlem
HoldenCaufields avatar
Intressant hur många tror att vår psykisk hälsa är helt baserad på en kemikalie i hjärnan. Är en hel del som påverkar, det kan jag garantera dig.
Citera
2009-12-22, 14:57
Medlem
Macgarvers avatar
Nä det tror jag knappast stämmer. Om det vore så skulle många fler vara friska efter att fått SSRI. Din teori om kemisk obalans i hjärnan och att det just skulle handla om serotonin är inte den verklighet jag sett eller upplevt själv.
Citera
2009-12-22, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoldenCaufield
Intressant hur många tror att vår psykisk hälsa är helt baserad på en kemikalie i hjärnan. Är en hel del som påverkar, det kan jag garantera dig.

Detta vet du ju inget om. Det märker ju till och med jag.

det KAN faktisktt vara så. Men nu vet jag inget om detta.

Men Litium, serotonin osv har ett samband, Litium som ges till psykiskt sjuka. mordbrännare, dperimerade, allt som har med dåli8g psykisk hälsa har ju med serotonin att göra mer elle rmindre.

Sedan att tankar styr din hälsa och känslor, som styr dina tankar osv, som styr serotoninet är väl en liten sanning det med.
Citera
2009-12-22, 15:09
Medlem
Macgarvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoldenCaufield

Precis, kan bara instämma.
Citera
2009-12-22, 15:48
Medlem
Mkt möjligt med tanke på att det är under sommaren som självmorden är flest: http://svt.se/2.22620/1.1549310/sjalvmord_vanligast_pa_sommaren

Men visst, att det skulle vara bara serotonin går la mest att spekulera i. Andra fakta någon?
Citera
2009-12-22, 19:16
Medlem
Sieglindes avatar
Det handlar inte bara om serotonin. Även noradrenalin, dopamin och säkerligen en hel del andra signalsubstanser/ämnen (litium, gaba m.fl) som hämmar, öppnar upp diverse jonkanaler, motverkar återupptag, stimulerar nybildning av andra ämnen osv och hela denna komplicerade, och till viss del ännu inte kartlagda, apparat kan inverka på sinnesstämningen.
Senast redigerad av Sieglinde 2009-12-22 kl. 19:18.
Citera
2009-12-22, 21:50
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sieglinde
Det handlar inte bara om serotonin. Även noradrenalin, dopamin och säkerligen en hel del andra signalsubstanser/ämnen (litium, gaba m.fl) som hämmar, öppnar upp diverse jonkanaler, motverkar återupptag, stimulerar nybildning av andra ämnen osv och hela denna komplicerade, och till viss del ännu inte kartlagda, apparat kan inverka på sinnesstämningen.

mm, exakt. Olika hormoner spelar också roll vid depression främst kortisol, testosteron eller östrogenbrist kan även vara andra faktorer bakom depression.
Citera
2009-12-23, 02:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av visarfettanicam
Mkt möjligt med tanke på att det är under sommaren som självmorden är flest: http://svt.se/2.22620/1.1549310/sjalvmord_vanligast_pa_sommaren

Men visst, att det skulle vara bara serotonin går la mest att spekulera i. Andra fakta någon?
Vad glad jag blir av att mina lekmansteorier stöds av etablisamanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in