2009-12-22, 02:31
Medlem
Om ni hade möjlighet att veta/se hur er död skulle gå till, hade ni tagit chansen eller strunta i det för slippa ständig oro när man närmar sig.

Vissa för- och nackdelar finns, som att kunna förhindra en eventuell olycka eller någon annan dödsorsak som man har makt över.

Diskutera
Citera
2009-12-22, 02:32
Medlem
photoshopn3rds avatar
jag hade gärna veta hur och hellst också när jag skulle dö, hade vart grymt att planera sitt liv utefter sin död
Citera
2009-12-22, 02:33
Medlem
OneUps avatar
Utan tvekan ovetande. Ignorance is bliss.
Jag skulle kunna tänka mig att man skulle avstå från förhållanden om man visste att man skulle dö relativt snart, så livet skulle bli sämre än om man inte hade vetat.

EDIT: Det jag kan tänka för positivt är att man när det närmar sig slutet skulle kunna skaffa sig pengar, dra iväg och leva sista tiden hög och glad.
Senast redigerad av OneUp 2009-12-22 kl. 02:40.
Citera
2009-12-22, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av photoshopn3rd
jag hade gärna veta hur och hellst också när jag skulle dö, hade vart grymt att planera sitt liv utefter sin död

Men om det kommer att ske inom en relativt kort tid, är det inte bättre och bara låta det komma som en överraskning istället för att oroa sig för det?

Även om man tar vara på den tiden på bästa sätt kommer man ändå ha tanken i bakhuvudet som stör en under sin sista tid, så skulle iallafall jag känna, sen beror det naturligtvis på hur man spenderar den tiden.
Citera
2009-12-22, 02:53
Medlem
Kheperas avatar
Hade jag vetat det skulle jag ev. kunna undvika det. Och det vore ju bra.

Men jag tycker inte frågan är så intressant. Att veta hur man skall leva är desto viktigare än att veta hur man skall dö. Hur man skall leva är också något man själv huvudsakligen kan påverka.
Citera
2009-12-22, 02:56
Medlem
davveboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera

Men jag tycker inte frågan är så intressant. Att veta hur man skall leva är desto viktigare än att veta hur man skall dö. Hur man skall leva är också något man själv huvudsakligen kan påverka.

Är det verkligen så? Det känns som att man faktiskt inte kan påverka sitt liv nämnvärt mycket om man kollar vilka ramar vi lever i. Vi blir fullproppade av moral redan som unga och kollar man på hur alla människor lever i ett större perspektiv är det i princip samma liv vi lever.
Citera
2009-12-22, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera

Sant, därför tycker jag att det är viktigt att tänka på att nångång tar det slut och därför ska man leva därefter, men vet man om sin död kan det antingen hämma sitt levnadsätt genom att rädslan tar överhand, eller berika genom att göra det bästa av tiden.

Men svaret på det kan man inte avgöra förrän man vet svaret, och då är det försent, och det är därför iallafall jag tycker att frågan är intressant.
Citera
2009-12-22, 03:51
Medlem
Porryhatters avatar
Hade varit soft att få veta. Men det kanske skulle vara anledningen till varför man dör.

Om jag får reda på att jag dör av en tumör nästa vecka. Och då bestämmer mig för att råna en bank "for fun" (Och kanske kunna leva livet den sista tiden, eller ge pengarna till någon/några) pga livet ändå är över snart. Men jag blir dödad under rånet istället.

Skulle jag då från början se att jag dog av tumören eller av rånet. Alternativt båda två? Om jag bara ser att jag dör i ett rån, hur blir det då?

Kommer jag av någon annan anledning tvingas till att göra rånet. Då jag inte planerar att råna något, först pga att jag vet att jag kommer dö av det. Andra, att jag inte längre dör av en tumör nästa vecka och således inte vill råna "for fun".

Klockan är 4 och jag kanske formulerar mig dåligt och inte direkt är den bäste filosofen för stunden.
Citera
2009-12-22, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
Hade varit soft att få veta. Men det kanske skulle vara anledningen till varför man dör.

Om jag får reda på att jag dör av en tumör nästa vecka. Och då bestämmer mig för att råna en bank "for fun" (Och kanske kunna leva livet den sista tiden, eller ge pengarna till någon/några) pga livet ändå är över snart. Men jag blir dödad under rånet istället.

Skulle jag då från början se att jag dog av tumören eller av rånet. Alternativt båda två? Om jag bara ser att jag dör i ett rån, hur blir det då?

Kommer jag av någon annan anledning tvingas till att göra rånet. Då jag inte planerar att råna något, först pga att jag vet att jag kommer dö av det. Andra, att jag inte längre dör av en tumör nästa vecka och således inte vill råna "for fun".

Klockan är 4 och jag kanske formulerar mig dåligt och inte direkt är den bäste filosofen för stunden.

Jag själv tror inte på att det finns en högre makt som bestämmer folks öden, som "förhindrar du den döden så kommer du att dö på ett annat sätt ändå för att det var meningen att du skulle dö".

Jag vill helst se det på ett sånt sätt att förhindrar du ett öde försvinner det helt, inga förutbestämda händelser sker bara för att det var meningen att det skulle hända, ingen större "världsplan". En världsbild som stämmer överens med vetenskapen mest tycker jag.

Glider nästan i på tidsresor här
Citera
2009-12-22, 08:35
Bannlyst
Frågan är ju om det skulle hjälpa att veta det. Det är inte klarlagt huruvida man verkligen kan ändra något som kommer att ske, även om man vet om det.
Citera
2009-12-22, 09:45
Medlem
Å ena sidan vet vi alla att vi kommer att dö, å andra sidan skulle en totalt detaljerad beskrivning av ens dödstillfälle bli detsamma som ens livsbeskrivning. För, ska beskrivningen bara vara "synaps nummer 33 lägger av kl12", eller ska den gå längre tillbaka i tiden? Hur långt då... Syremättnaden i blodet sjunker. Hjärtat slutar fungera. Man har stoppat i sig för mycket salt. Under hela ens livstid. På grund av ens uppfostran, så gillar man salt. Är det dödsorsaken, ens uppfostran?
Citera
2009-12-22, 14:18
Medlem
Det beror på flera faktorer i mitt fall. Att få veta att jag kommer dö i en bilolycka, men inte när, hade jag aldrig velat leva med.

Att jag kommer dö av en blodpropp i sömnen om ett x antal år hade varit bättre, men hade alltid varit stressad av det. Att ha en deadline, hade bara gjort att man aldrig kunnat slappna av.

Så vid närmare eftertanke så hade jag inte velat veta det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in