2009-12-21, 21:57
Medlem
joumas avatar
Läste idag denna artikel:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.18...-skattesmitare

Nummer 6 på listan har en skatteskuld på 96 713 691 kr som enligt artikeln härrör från värdepappershandel. Hur i h*****e kan skulden bli så ofantlig?

Citat:
Han kunde köpa stora mängder aktier och sälja dem samma dag med vinst. Affärsidén bygger på många affärer och stor omsättning. 2007 sålde han värdepapper för 439 miljoner kronor. I fjol blev han upptaxerad.

När det gäller värdepappershandel ska man skatta för 30% av vinsten. Om vi säger att hela skulden härrör från detta så borde karln gjort vinster på:
322 378 970 kr.

Det är en hyffsad tradingvinst vi talar om, men nu sägs det iofs inget om hur länge han hållit på.

Vad tror ni om detta, hur fanken har han lyckats trada till sig en skatteskuld på 95 miljoner?
Citera
2009-12-21, 21:59
Bannlyst
Jag läste imorse att en kille dragit på sig 600 miljoner, hur lyckas man med DET, kan man ju fråga sig
Citera
2009-12-21, 22:01
Medlem
kebab-tomtens avatar
låter ju helt sjukt, i enbart skatteskuld , haha
Citera
2009-12-21, 22:02
Medlem
joumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gryathon
Jag läste imorse att en kille dragit på sig 600 miljoner, hur lyckas man med DET, kan man ju fråga sig

Ja jo det är ju förvisso sant, men de andra skulderna har ju nästan alltid vettiga (?) förklaringar. Att lyckas endast genom värdepappershandel som privatperson däremot.
Citera
2009-12-21, 22:02
Medlem
Jo det är fan sjukt :s
Citera
2009-12-21, 22:14
Medlem
joumas avatar
Hmm efter att ha funderat på det och tittat på siffrorna igen... Har han varit så korkad att han inte deklarerat överhuvudtaget och sedan blivit upptaxerad enligt schablonmetoden? Man anger då 20% av försäljningsbeloppet som anskaffningsvärde och då blir det helt plötsligt "vettigt". Gör skatteverket så?

Även om det låter som stora belopp så går det faktiskt att omsätta så mycket pengar som privatperson. Handlar man mycket dagligen så blir det mycket pengar.

Man kan ju då diskutera om hur vettigt skatteverket sköter sådana här saker. De kan väl knappast förvänta sig att få in 95 miljoner från en privatperson. Han borde också lätt kunna ta fram notor och transaktioner och visa på ett annat anskaffningsbelopp.
Citera
2009-12-21, 22:34
Medlem
Civilengineerings avatar
Det här är ju bara skatteverket som jävlas och är helt värdelösa. Jag har en bekant som fick ett skattebesked att han skulle betala skatt på summan av alla hans sammanlagda affärer, d.v.s. inte på vinsten.

Hade han således gjort 2 affärer (mycket förenklat, han gjorde säkert 1000) som såg ut så här:
100 stycken Ericsson B för 100 kronor säljs med vinst för 110 kronor = 10 % vinst på 10.000 = 11.000 kronor.

Samma affär upprepas genom att blanka ifrån 110 kr till 100 och han har 1100 kronor till i vinst, alltså sammanlagt 12100 kronor.

Här ska han egentligen bara skatta på 2100 kronor, men skatteverkets fiffiga handläggare fick det till att alla belopp som passerat ska skattas på. D.v.s. 23.100 kronor.

Skatteverket är värdelöst, det är bara värdelösta "människor" som jobbar där. Dom borde skämmas.

Det löste sig efter en omständig pappershantering. Kom ihåg att bevisbördan ligger på den som blir anklagad. Det är han som ska bevisa att han är oskyldig. Skatteverket är båda domare och åklagare och bevisbördan är omvänd.

Vilket jävla stört land vi lever i!
Citera
2009-12-21, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gryathon

Skulden har troligtvis aldrig legat på 600miljoner kr, utan det är skatteverket som setat och dragit siffror ur arslet och lagt ränta på ränta plus avgifter ovanpå det

Så länge vi har ett efterblivet skattesystem med omvänd bevisbörda där skatteverket kan sitta och hitta på skulder så kommer folk att hamna i kläm på det där sättet.
Senast redigerad av BallaRune 2009-12-22 kl. 00:26.
Citera
2009-12-22, 15:50
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jouma
Läste idag denna artikel:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.18...-skattesmitare

Nummer 6 på listan har en skatteskuld på 96 713 691 kr som enligt artikeln härrör från värdepappershandel. Hur i h*****e kan skulden bli så ofantlig?

"Han kunde köpa stora mängder aktier och sälja dem samma dag med vinst. Affärsidén bygger på många affärer och stor omsättning. 2007 sålde han värdepapper för 439 miljoner kronor. I fjol blev han upptaxerad."

När det gäller värdepappershandel ska man skatta för 30% av vinsten. Om vi säger att hela skulden härrör från detta så borde karln gjort vinster på:
322 378 970 kr.

Det är en hyffsad tradingvinst vi talar om, men nu sägs det iofs inget om hur länge han hållit på.

Vad tror ni om detta, hur fanken har han lyckats trada till sig en skatteskuld på 95 miljoner?

Jag handlar på samma sätt och har omsatt ännu mer än honom, men vinsterna ligger definitivt inte i de regionerna. Han kanske köpte aktier för 437 mille och sålde för nämnda 439 och gjorde alltså en vinst på 2. Men räknar man schablonmässigt på stora omsättningar från intensiv daytrading blir det extremt fel såsom i exemplet ovan.
Citera
2009-12-22, 19:57
Medlem
joumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Jag handlar på samma sätt och har omsatt ännu mer än honom, men vinsterna ligger definitivt inte i de regionerna. Han kanske köpte aktier för 437 mille och sålde för nämnda 439 och gjorde alltså en vinst på 2. Men räknar man schablonmässigt på stora omsättningar från intensiv daytrading blir det extremt fel såsom i exemplet ovan.

Mm det var det jag misstänkte. I sådana fall är det ju rätt idiotiskt av SKV att köra på schablon rakt av. Visserligen är det ju också sjukt idiotiskt att strunta i att deklarera det, men han lär ju kunna ta fram notor i efterhand och visa på sitt egentliga ingångsvärde.

Men men, ser ju ändå rätt trisst ut på en kreditupplysning på stackarn. "Jaa jag ser här att du är skyldig KFM 96 miljoner..."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in