2009-12-21, 20:58
Medlem
hejsan. jag r 19 r och pysslar lite p fritiden med aktier, sparande osv.

jag ska brja p kth nu till vren o hller p att anska om studiemedel. jag fastnar dock p inkomst under studietiden. jag gjorde i r en vinst p 96 000 fre skatt och det betraktas som en inkomst. hur ska man fylla i korrekt? mste man deklarera akiter och rntegenererande kapital nr man anger inkomst? haken r ju att min inkomst beror kraftigt p hur brsen gr osv. finns ju vissa fribelopp osv ox.

kort o gott;
*mste man ange privatsparande nr man anger inkomst?
*hur ska jag frklara att min rsinkomst p aktier kan landa p allt frn 30 000 till 150 000 per r?
Citera
2009-12-21, 22:57
Medlem
semiretarderads avatar
Du fr ange en summa under deras maxbelopp och helt enkelt kontakta de om du rkar tjna ver fr att i s fall betala tillbaka en del av bidraget/ln. Om du anger 150 000 med en gng fr du inte fullt mjlig studiemedel och om du d bara tjnar 10 000 kan du inte f ngra pengar retroaktivt.
Citera
2009-12-22, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av semiretarderad
Du fr ange en summa under deras maxbelopp och helt enkelt kontakta de om du rkar tjna ver fr att i s fall betala tillbaka en del av bidraget/ln. Om du anger 150 000 med en gng fr du inte fullt mjlig studiemedel och om du d bara tjnar 10 000 kan du inte f ngra pengar retroaktivt.
om jag tjnar nu under vren mera n fribeloppet. men planerar att strax innan rskiftet kvitta dom mot akitefrluster d+ rent konkret tjnar jag ju ver fribeloppet och tar ut frlusten p rslutet iom att det r d lttare att avgra hur stora frluster jag vill kvitta. typ:

under vren tjnar jag ihop 70 000. det r 17 000 ver fribeloppet men jag tnker ox slja aktier till en frlust av 17 000 vid rskiftet; dvs vid slutet av ret. ngot man inte kan deklarera. hur gr man d?
Citera
2009-12-22, 11:50
Medlem
Eftersom du inte vet om du kommer tjna ngot p brsen under nsta r s r det dumt att ht rkna med det, du fr anmla det i slutet p nsta r istllet till CSN men d mste du vara beredd p att betala tillbaka delar av studiemedlet

ppna en kaptalfrskring annars s slipper du hela problemet
Citera
2009-12-28, 21:37
Medlem
paridas avatar
Du kommer inte f ngra problem om du skriver "0" i rutan heller och nd drar in 100 000!

Det som hnder r att du ett-tv r senare mste betala tillbaka de pengar som blivit fr mycket + en liten rnta och adm. avgift p 100 kr... S inget att oroa sig ver!
Citera
2009-12-29, 01:35
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parida
Du kommer inte f ngra problem om du skriver "0" i rutan heller och nd drar in 100 000!

Det som hnder r att du ett-tv r senare mste betala tillbaka de pengar som blivit fr mycket + en liten rnta och adm. avgift p 100 kr... S inget att oroa sig ver!

Fast att betala tillbaka en strre summa med rnta och avgifter fr tv-tre r kan nog uppfattas som ett problem fr mnga....
Citera
2009-12-29, 01:39
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martin312
om jag tjnar nu under vren mera n fribeloppet. men planerar att strax innan rskiftet kvitta dom mot akitefrluster d+ rent konkret tjnar jag ju ver fribeloppet och tar ut frlusten p rslutet iom att det r d lttare att avgra hur stora frluster jag vill kvitta. typ:

under vren tjnar jag ihop 70 000. det r 17 000 ver fribeloppet men jag tnker ox slja aktier till en frlust av 17 000 vid rskiftet; dvs vid slutet av ret. ngot man inte kan deklarera. hur gr man d?
Har du mjlighet att vnta med att plocka ut pengarna till efter frsta juli? Annars kan du, som de redan sagt, fylla i en lgre summa och sen nr halvret r slut s ringer du dem och berttar hur mycket ver fribeloppet du tjnat extra och betalar tillbaka det du inte varit berttigad till.

Det finns egentligen ingen anledning fr dig att bertta fr dem innan hur mycket du tror att du kommer tjna.

Ah, missade frgan. Summan du ska fylla i r den summa du skattar p. Allts beskattningsbar inkomst efter avdrag. Registreras din vinst i brjan av ret men du gr en frlust i slutet av ret fr att kvitta det s spelar det ingen roll eftersom att CSN kollar det halvrsvis, drfr r det bttre fr studenter att gra alla sina affrer under samma halvr.
Senast redigerad av jumpcut 2009-12-29 kl. 01:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in