Citat:
Ursprungligen postat av martin312
om jag tjnar nu under vren mera n fribeloppet. men planerar att strax innan rskiftet kvitta dom mot akitefrluster d+ rent konkret tjnar jag ju ver fribeloppet och tar ut frlusten p rslutet iom att det r d lttare att avgra hur stora frluster jag vill kvitta. typ:
under vren tjnar jag ihop 70 000. det r 17 000 ver fribeloppet men jag tnker ox slja aktier till en frlust av 17 000 vid rskiftet; dvs vid slutet av ret. ngot man inte kan deklarera. hur gr man d?
Har du mjlighet att vnta med att plocka ut pengarna till efter frsta juli? Annars kan du, som de redan sagt, fylla i en lgre summa och sen nr halvret r slut s ringer du dem och berttar hur mycket ver fribeloppet du tjnat extra och betalar tillbaka det du inte varit berttigad till.
Det finns egentligen ingen anledning fr dig att bertta fr dem innan hur mycket du tror att du kommer tjna.
Ah, missade frgan. Summan du ska fylla i r den summa du skattar p. Allts beskattningsbar inkomst
efter avdrag. Registreras din vinst i brjan av ret men du gr en frlust i slutet av ret fr att kvitta det s spelar det ingen roll eftersom att CSN kollar det halvrsvis, drfr r det bttre fr studenter att gra alla sina affrer under samma halvr.