Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-12-21, 20:32
Medlem
Min far plockade hem en dator från sitt jobb som är skyddad med lösenord. Eftersom de bytte lösenord väldigt ofta så kommer han inte ihåg lösenordet. lösenordet är det men brukar se i Windows när man loggar in på t.ex. en skolas eller ett biblioteks datorer. Alltså med användarnamn och lösenord.

Så jag fundera över om jag på nått vis skulle kunna få reda på lösenordet eller om jag måste formatera om datorn?

Får ursäkta om det är en dum fråga är inte så bra på datorer
Citera
2009-12-21, 20:35
Medlem
DanteAlighieris avatar
Stäng av datorn på knappen och sätt på datorn igen. När datorn ligger i det läget där skärmen är svart så tryck F7 ( tror jag det är) så kommer du logga in som administratör och kan ändra lösenordet och/eller göra nya profiler.
Citera
2009-12-21, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Stäng av datorn på knappen och sätt på datorn igen. När datorn ligger i det läget där skärmen är svart så tryck F7 ( tror jag det är) så kommer du logga in som administratör och kan ändra lösenordet och/eller göra nya profiler.

Funkade inte för mig men jag ska testa andra andra F tangenter och se om jag får nån ordning på det.
Citera
2009-12-21, 20:44
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandit112
Funkade inte för mig men jag ska testa andra andra F tangenter och se om jag får nån ordning på det.

Ja, gör det! Kommer inte ihåg vilken det var, hade bara för mig att det var F7.
Citera
2009-12-21, 20:52
Medlem
Citat:
Ja, gör det! Kommer inte ihåg vilken det var, hade bara för mig att det var F7.

Hittade F8 var det. Men vad gör jag sedan kommer till en meny där jag får välja mellan en hel del inloggningsalternativ menyn heter avancerade alternativ för windows. tre alternativ för felsäkert läge och sen hittade jag en som heter "aktivera startloggning" vart går jag in här? provade lite i felsäkert läge men hittar ingen lösning.
Citera
2009-12-21, 21:44
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandit112
Hittade F8 var det. Men vad gör jag sedan kommer till en meny där jag får välja mellan en hel del inloggningsalternativ menyn heter avancerade alternativ för windows. tre alternativ för felsäkert läge och sen hittade jag en som heter "aktivera startloggning" vart går jag in här? provade lite i felsäkert läge men hittar ingen lösning.

Ska nog vara felsäkert läge. Du kommer inte in som vanligt och kan bara gå in på kontrollpanelen och vidare?
Citera
2009-12-22, 00:12
Medlem
Citat:
Ska nog vara felsäkert läge. Du kommer inte in som vanligt och kan bara gå in på kontrollpanelen och vidare?

Jag la in ett nytt XP istället kom inte in som administratör hur jag än försökte. Men tack för all hjälp.
Citera
2009-12-22, 00:20
Medlem
Tratts avatar
Ok, så datorn va absolut inte stulen då du blåste den på allt?
Hans arbete?

OT: Om du skaffar en Admin skiva så bootar du ifrån den så skippas automatiskt Windows lösenord, vet ej hur man får tag på men vi hade en på min gymnasieskola kommer jag ihåg.
Citera
2009-12-22, 01:05
Medlem
Babovands avatar
pröva ophcrack

www.ophcrack.com
Ladda ner live-cd för Windows xp, bränn ut på skiva. boota den och kolla om du kan knäcka lösenordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in