2009-12-21, 17:13
Medlem
cooltjejs avatar
alltså. hur stor volym har en genomsnittlig elefant?
Citera
2009-12-21, 17:42
Medlem
sparassiss avatar
10457,2 liter. Alltså.
Citera
2009-12-21, 18:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cooltjej
alltså. hur stor volym har en genomsnittlig elefant?
Du kan räkna med att densiteten på en elefant, liksom på de flesta levande varelser, är ganska nära 1, så det är bara att kolla vad en elefant väger i kilo, så kommer du ganska nära volymen i liter. Vad gäller vad en elefant väger, är förmodligen Wikipedia en bra uppgiftslämnare, men min minnesbild är att en afrikansk elefanthona väger sisådär 3 ton, och att en normal hane väger 4-5 ton, men att enstaka hanar kan bli väsentligt större, och väga över tio ton.
Citera
2009-12-21, 21:45
Medlem
sparassiss avatar
Jag har för mig att jag hört att elefanter inte flyter, vilket alltså skulle ge dem en densitet på något över 1000 kg per kubikmeter. Vill du veta mer exakt så kan du ju utnyttja Arkimedes princip och det klassiska vattenexperimentet. Du behöver då en (1) elefant som du vet vikten på, och en lagom stor och djup simbassäng - säg 10x5x5 meter. För att göra det lättare för elefanten att ta sig ur bassängen bör den ena sidan slutta något. Du mäter helt enkelt hur mycket vattnet stiger i bassängen när elefanten är helt nedsänkt. Utifrån det kan du sedan räkna ut din elefants volym och densitet, och densiteten kan du använda för att räkna ut andra elefanters volym.

Eller så gör du en uppskattning. Hamilkars viktangivelser stämmer säkert, så ja, 3 till 5 kubikmeter, alltså?
Citera
2009-12-21, 23:05
Medlem
seriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Jag har för mig att jag hört att elefanter inte flyter, vilket alltså skulle ge dem en densitet på något över 1000 kg per kubikmeter. Vill du veta mer exakt så kan du ju utnyttja Arkimedes princip och det klassiska vattenexperimentet. Du behöver då en (1) elefant som du vet vikten på, och en lagom stor och djup simbassäng - säg 10x5x5 meter. För att göra det lättare för elefanten att ta sig ur bassängen bör den ena sidan slutta något. Du mäter helt enkelt hur mycket vattnet stiger i bassängen när elefanten är helt nedsänkt. Utifrån det kan du sedan räkna ut din elefants volym och densitet, och densiteten kan du använda för att räkna ut andra elefanters volym.

Eller så gör du en uppskattning. Hamilkars viktangivelser stämmer säkert, så ja, 3 till 5 kubikmeter, alltså?

Lättast är väl isf om man söver elefanten, med fördel när den redan står med lyftsele och som med fördel har fäste för bärarm av kraftigare mått. Volymen på denna sele bör sedan räknas bort från resultatet av efterföljande volymmätning medelst vatten och bassäng. Detta för att förhindra svallvågor då elefanten med stor tveksamhet finner ett äventyr i vattenbassäng särskilt lugnande. Alternativ borde man kunna räkna ut ett medelvärde för svallen och dess intensitet, även om osäkerheten då blir rätt stor och således är operationen helt onödig. Dvs Hamilkar vinner.
Citera
2009-12-22, 01:10
Medlem
cooltjejs avatar
jag tycker att wikipedia borde ange volym också. känns som det är det viktigaste elefantmåttet. men aah jag räknar på detta.. elefant densistet o blabla. tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in