Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-31, 20:19
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Bumpar denna tråd då jag fått den här saken på hjärnan;
Skulle man inte teoretiskt sett kunna bygga en temporär bana på Djurgården?

Det vore ju bra att kombinera med en sväng längs Strandvägen för att få lite snygga TV-bilder.
Citera
2015-05-31, 20:22
  #14
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringo Lam
Det vore ju bra att kombinera med en sväng längs Strandvägen för att få lite snygga TV-bilder.
Djurgården skulle nog ge fina bilder så det blev över, men visst, fortsätta rakt fram och vända vid Nybroviken och åka tillbaka och sen över Djurgårdsbron vore inte dumt.
Bara den inte blir för lång.
Citera
2015-05-31, 20:58
  #15
Medlem
Bana nr 1 vill jag se.. ser ut som en redigt snabb bana med den sträckningen. Hade gärna suttit vid spritmuseet
Citera
2015-06-09, 23:41
  #16
Medlem
HAZARD17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Bumpar denna tråd då jag fått den här saken på hjärnan;
Skulle man inte teoretiskt sett kunna bygga en temporär bana på Djurgården?

Australiens Grand Prix går ju på Albert Park Circuit; en temporär bana mitt i en stor park i Melbourne.
En temporär bana på Djurgården skulle inte alls vara omöjligt; givetvis skulle man behöva släta ut och bredda vägarna, men det är en bra plats med varierande natur och som skulle kunna ge riktigt bra race.
Delar av banan kan såklart vara parkering och annat när det inte är race. Skansenberget och annat ger bra utsiktsplatser.

Största fördelen är att man inte behöver spärra av halva stan och att det är i en riktig miljö; inte de där konstruerade stadsbanorna som är i nåt industriområde.

Förslag 1; bara på ön.
http://kartor.eniro.se/m/nZff5

Förslag 2; Inkludera Ladugårdsgärdet. Skulle kräva ny bro och annat, men kanske bättre då Ladugårdsgärdet vore en bra plats för start och mål samt pitlane.
http://kartor.eniro.se/m/iw1Cb

Vad sägs?

Jag hade nog kört såhär istället:

http://kartor.eniro.se/m/OjNbt
__________________
Senast redigerad av HAZARD17 2015-06-09 kl. 23:47.
Citera
2015-09-14, 23:49
  #17
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAZARD17
Jag hade nog kört såhär istället:

http://kartor.eniro.se/m/OjNbt

Inte helt dumt iofs, mycket yta för temporära läktare.
Rakan ner mot Biskopsudden vore bra start/stoppraka med depå.
Citera
2015-09-23, 16:48
  #18
Medlem
Hittade detta klipp som behandlar ämnet på svtplay som jag tyckte var riktigt intressant; http://www.svtplay.se/klipp/2806466/...olms-innerstad

Kom hit för att höra med er vad ni visste om det hela. Lämpligt att det redan fanns en tråd som var startad angående ämnet som dessutom var bumpad nyligen så att den var lätt att hitta, väldigt bekvämt men nästan lite skrämmande.

Så till saken: verkar enligt klippet varit ganska långt gånga planer runt det hela. Stefan Johansson var tydligen djupt involverade kring det hela, diverse inflytelse rika snubbar var på besök i Stockholm för att i princip kolla över det sista detaljerna samt det fanns plats på f1-kalendern och tillstånd från Bernie E. Till och med Stockholms kommun snubbe verkade väldigt positiv till det hela.

Allt detta för det att känns sjukt tråkigt att det inte gick igenom när det ändå verkad hyffsat nära att lyckas. Tänk vilken grej det hade varit att ha F1 i Sverige igen.

Men, men, man får väl drömma vidare. Men som sagt är man väldigt nyfiken kring varför det hela gick åt skogen, hur nära var det egentligen att det fick grönt ljus? Tänk om allt var i lås, det fanns pengar från sponsorer osv. det enda som hindrade var motsättningar mot något banalt som tobaksreklam eller liknande?

Info bör finnas någonstans, tänkte att man skulle spana i några gamla bildtidningar och se vad som rapporterades om man får tillräckligt med ork kanske jag till och med tar mig till bibblan för att kolla i lite gamla dagstidningar. Om inte annat kanske man skulle kunna lyckas få något ord ur Stefan Johansson eller någon av Sveriges f1-journalister kring det hela.

Har ni någon mer input att komma med?

Citat:
Ursprungligen postat av Necrobutcher
Jag vill minnas att det handlade om ett första april-skämt.
Nej som sagt så är det dementerat. Dock så kan jag förstå ditt missförstånd då det mitt klipp som kanske är något du sätt innan trots allt var ett reportage från 1 April 2000 dessutom är 1 April 2016 sista dagen man kan se klippet, kan tyckas lite lurigt trotsallt.
Citera
2015-09-23, 17:40
  #19
Medlem
BjornHsonLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAZARD17
Jag hade nog kört såhär istället:

http://kartor.eniro.se/m/OjNbt

Hur mycket behöver banan prepareras med breddning och asfaltering? Har du kört, cyklat eller promenerat sträckan själv och gjort en bedömning?

Det är ju en del cykel och gångvägar som måste göras om.
Citera
2015-09-23, 20:37
  #20
Medlem
HAZARD17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornHsonLarsson
Hur mycket behöver banan prepareras med breddning och asfaltering? Har du kört, cyklat eller promenerat sträckan själv och gjort en bedömning?

Det är ju en del cykel och gångvägar som måste göras om.
Nix, jag gjorde bara en banlayout utan att ha koll på hur det faktiskt ser ut där. Oavsett hur layouten ser ut så är det ju väldigt mycket jobb som måste göras ifall detta ska vara möjligt. Jag tror nog att man måste göra vägarna till en permanent racebana tex, och det känns ju ganska otroligt.
Citera
2015-09-23, 21:58
  #21
Medlem
Vore kul som fan. Runt gamla stan känns helt klart rimligt egentligen.
__________________
Senast redigerad av tomtoddler 2015-09-23 kl. 22:06.
Citera
2015-09-26, 23:11
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabiilen
Nej som sagt så är det dementerat. Dock så kan jag förstå ditt missförstånd då det mitt klipp som kanske är något du sätt innan trots allt var ett reportage från 1 April 2000 dessutom är 1 April 2016 sista dagen man kan se klippet, kan tyckas lite lurigt trotsallt.


Såhär står det ju: "Missa inte SVT Sports 1:a april-inslag från 2000 om planerna på ett formel 1-lopp i Stockholms innerstad. Med Ulf Adelsohn och Stefan Johnsson."

Det var tyvärr ett första april-skämt...

Hade det sänts den 2 april hade man inte skrivit: missa inte svt sports 2:april-inslag...
Citera
2015-09-30, 11:08
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donaldinho
Såhär står det ju: "Missa inte SVT Sports 1:a april-inslag från 2000 om planerna på ett formel 1-lopp i Stockholms innerstad. Med Ulf Adelsohn och Stefan Johnsson."

Det var tyvärr ett första april-skämt...

Hade det sänts den 2 april hade man inte skrivit: missa inte svt sports 2:april-inslag...

Jo det låter iofs troligt, tänkte inte så från början. Stefan ser dessutom ganska lurig ut i inslaget.

Men känns det inte alldeles för seriöst, påkostat och ingående för att vara ett första april skämt och dessutom otroligt taskigt mot alla motorfans. Sedan att de nämner Bernies och allt folk som är inblandat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback